نمایشگر لیکویید رتینا XDR چیست و آیا از نمایشگرهای OLED بهتر است؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، در حال حاضر فناوری های زیادی برای نمایشگر گجت های هوشمند وجود دارد اما یکی از معروف ترین و برترین آن ها، نمایشگر لیکویید رتینا XDR است؛ همان فناوری که اپل از آن در آیپد پرو 12.9 اینچی استفاده نموده و البته در مک بوک پروهای گران قیمت هم شاهد آن هستیم.

نمایشگر لیکویید رتینا XDR چیست و آیا از نمایشگرهای OLED بهتر است؟

کیفیت نمایشگرهای اپل طی چند سال اخیر به شکل چشمگیری افزایش پیدا نموده است. از سال 2017 و با رونمایی از آیفون X، این پیشرفت شروع شد و تا همین لحظه هم ادامه دارد. در سال 2021 و با رونمایی از آیپد پرو 12.9 اینچی، این پیشرفت به اوج خود رسید. اپل از نخستین آیپد خود با نمایشگر نمایشگر لیکویید رتینا XDR رونمایی کرد.

اما پرسشی که وجود دارد این است؛ نمایشگر لیکویید رتینا XDR چه فرقی با سایر نمایشگرهای باکیفیت بازار نظیر OLED دارد؟ آیا از آن ها بهتر است؟ و اینکه آیا نمایشگر لیکویید رتینا XDR از سوپر رتینا XDR کیفیت بیشتری دارد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل به آنالیز این موضوع بپردازیم.

تبلت اپل مدل iPad (9th Generation) 10.2-Inch Wi-Fi (2021) ظرفیت 64 گیگابایت

15,490,000

تومان

تبلت اپل مدل iPad Pro 11 2022 WIFI ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

39,990,000

تومان

محبوب ترین آیپدهای اپل در وبلاگ جعبه گیگابایتی

مشاهده همه

نمایشگر لیکویید رتینا XDR به چه معناست؟

بر کسی پوشیده نیست که قدرت اپل در تبلیغات برای محصولاتش بی نظیر است. این شرکت آمریکایی به خوبی می داند چطور باید توجه کاربران را به سمت محصولات خود جلب کند، حتی اگر آن محصول در مقایسه با سایر محصولات از شرکت های رقیب کیفیت و نوآوری بیشتری هم نداشته باشد، باز هم به گونه ای تبلیغ می گردد که گویا چندین برابر بهتر است. این توانایی بالا در زمینه تبلیغات حتی در زمینه فناوری هایی که این شرکت در محصولاتش استفاده می نماید هم وجود دارد و نمایشگر لیکویید رتینا XDR رجحانن مثال برای آن محسوب می گردد.

رتینا نام تجاری برای نمایشگری است که اپل نخستین بار در سال 2010 و همزمان با رونمایی از آیفون 4 از آن رونمایی کرد. از آن موقع تا به امروز ما واژه رتینا را در تعیینات سخت افزاری مربوط به نمایشگر محصولات اپل دیده ایم. رتینا در لغت به معنای شبکیه چشم است؛ شبکیه چشم انسان یک لایه بافت حساس به نور بوده که سطح داخلی چشم ها را می پوشاند. هرآنچه ما می بینیم به وسیله قرنیه و عدسی روی شبکیه به تصویر درمی آید، مانند یک فیلم که داخل یک دوربین عکاسی تصاویر را ضبط می نماید. در نتیجه ما می توانیم آن تصویر را ببینیم.

حالا چرا اپل باید بخواهد از چنین واژه ای برای نام گذاری محصولاتش استفاده و از این طریق توجه کاربران را به خود جلب کند؟ اپل در آن موقع برای اینکه به کاربران ثابت کند کیفیت نمایشگرهایش بسیار بالاست، تصمیم گرفت از رتینا برای نام گذاری آن ها استفاده کند چرا که ادعا می کرد تراکم پیکسلی نمایشگرهایش آنقدر بالاست که شبکیه چشم قادر به تماشا آن ها از یک فاصله تعیین نبود. (هرچه محصول نمایشگر کوچک تری داشته باشد، تراکم پیکسلی هم در آن بالاتر است چرا که می توان تصویر را به شکل بهتری مشاهده کرد و برعکس هرچه نمایشگر بزرگ تر باشد، پیکسل ها را می توان از فاصله نزدیک هم مشاهده کرد، مثل پرده سینما).

اما لیکویید رتینا، واژه نوی بود که اپل برای اشاره به کیفیت بالای نمایشگر آیفون XR از آن استفاده کرد. اگر دقت نموده باشید، تا قبل از رونمایی از آیفون های سری X، تمام گوشی های اپل حواشی بسیار زیادی در اطراف نمایشگر داشتند. این موضوع با توجه به اینکه شرکت های اندرویدی از سال 2016 کم کم به حذف حواشی از گوشی های خود روی آورده بودند، به مذاق کاربران اپل خوش نمی آمد تا اینکه این شرکت آمریکایی هم بالاخره تصمیم گرفت از سال 2017 و با رونمایی از آیفون X، پایه گذار طراحی باشد که ادعا کرد تا 10 سال در گوشی هایش باقی خواهد ماند؛ آن هم چیزی نبود جز نمایشگر تمام صفحه که در بالاترین بخش خود از یک ناچ یا بریدگی برای تعبیه دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص چهره بهره می برد. البته این طراحی فعلا در 5 نسل آیفون به کار گرفته شده است و باید دید آیا ادعای اپل به حقیقت تبدیل می گردد یا خیر.

لیکویید رتینا در واقع همان تغییری را نشان می دهد که اپل را از ساخت آیفون هایی با حواشی زیاد نجات داد؛ نمایشگرهای LCD با حواشی بسیار کم. تمام نمایشگرهای دیگر اپل با پنلی از جنس LCD که از فناوری رتینا بهره می بردند نظیر نسل نخست آیفون SE، رتینا HD نام داشتند. تفاوت بین نوع لیکویید و معمولی این نوع نمایشگر این بود که در مدل مایه از فناوری پیکسل ماسک و anti-aliasing استفاده می شد که به اپل این امکان را می داد تا حواشی را از گوشه های نمایشگر حذف کند.

به تمام این ها اشاره کردیم تا برسیم به نمایشگر لیکویید رتینا XDR. فناوری نوی که اپل از آن در محصولاتش استفاده می نماید. لیکویید رتینا می دانیم به چه چیزی اشاره می نماید اما اپل از یک فناوری پیشرفته HDR در آن استفاده نموده تا بدین ترتیب نرخ کنتراست و اندازه روشنایی افزایش پیدا کند. اپل این فناوری نو را گستره دینامیکی بی نهایت نام گذاری نموده که در زبان لاتین، Extreme Dynamic Range نام دارد که مخفف آن همان XDR می گردد. بعلاوه این نمایشگرها از پوشش نوری mini-LED (برای دوام بیشتر و مصرف انرژی کمتر) و فناوری رفرش ریت تطبیق پذیر پروموشن هم بهره می برند. به این معنا که نمایشگرهایی 120 هرتزی با امکان جا به جایی از 1 تا 120 هرتز هستند.

تبلت اپل مدل iPad Pro 12.9 2022 WIFI ظرفیت 256 گیگابایت و رم هشت گیگابایت

57,990,000 تومان

مشاهده و خرید

آیا فناوری نمایشگر لیکویید رتینا XDR از OLED بهتر است؟

اما می رسیم به مهم ترین پرسش این متن؛ آیا نمایشگر لیکویید رتینا XDR با پنل LCD از نمایشگرهای OLED هم بهتر است؟ از دلایلی که باعث می گردد این پرسش را مهم ترین پرسش این متن بدانیم این است که بزرگ ترین رقیب اپل در ساخت گجت های هوشمند یعنی سامسونگ از این نوع پنل در محصولاتش استفاده می نماید. اگرچه OLED در محصولات تمام شرکت های دیگر هم وجود دارد اما باقی شرکت ها هیچوقت نمی توانند در حال حاضر رقابتی که اپل و سامسونگ با هم دارند را با یکی از این دو شرکت داشته باشند. در واقع وقتی می گوییم نمایشگر لیکویید رتینا XDR یا OLED، اما می خوانیم نمایشگر محصولات اپل بهتر است یا سامسونگ (نمایشگرهای بزرگ)؟

وقتی یک نمایشگر لیکویید رتینا XDR را با نمایشگری OLED مقایسه می کنیم، اگرچه مدل رتینا که در محصولات اپل وجود دارد از پوشش نوری mini-LED بهره می برد، اما باز هم در نمایش رنگ مشکی، OLED رجحان خاصی دارد. در پنل های OLED چون پیکسل ها برای نمایش رنگ مشکی خاموش می شوند، شما عمیق ترین رنگ مشکی را دریافت خواهید کرد که نمونه آن اصلا در هیچ نمایشگر دیگری وجود ندارد. اما مثلا در لیکویید رتینا XDR که در آیپد پرو به کار گرفته شده شما پنل LCD دارید که به لطف mini-LED و فناوری XDR به مجذوب کنندهیت آن اضافه شده است. در نتیجه عمق رنگ مشکی هنوز هم در مقایسه با OLED بالا نیست. بعلاوه نمایشگرهای OLED از mini-LEDها نرخ کنتراست بهتری دارند.

نمایشگر لیکویید رتینا XDR با پنل LCD به لطف فناوری mini-LED و گستره دینامیکی نامحدود از نمایشگرهای LCD قدیمی بهتر است و این حقیقت را نمی گردد انکار کرد. علت اصلی که باعث شده این روزها بسیاری از شرکت های بزرگ تولیدنماینده گجت های هوشمند از فناوری LCD معمولی فاصله بگیرند و به سراغ پنل های OLED بیایند این است که این نوع پنل ها کیفیت و مجذوب کنندهیت بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. پنل های mini-LED به خاطر مقاومت بالایی هم که دارند، دیگر با پیکسل سوختگی که یکی از رایج ترین مسائل پنل های OLED محسوب می گردد گرفتار نمی شوند. بنابراین این پنل هم یک سری رجحان هایی در مقایسه با سایر پنل ها از جمله OLED دارد.

استفاده از mini-LED هم بیشتر در نمایشگرهای بزرگ کاربرد دارد چرا که نمایشگرهای بزرگ معمولا دچار یک اختلال عجیب تحت عنوان جمع شوندگی می شوند که آن ها را با مشکل روبرو می نماید. اپل از این بابت نگران بوده و یکی از دلایل اصلی استفاده از فناوری mini-LED برای آیپد پرو 12.9 اینچی هم دقیقا رفع کردن همین مشکل بوده است. یکی از دلایلی هم که باعث شده مک بوک پروها نقدهای مثبت فراوانی را از کاربران دریافت نمایند به خاطر استفاده از همین پنل در کنار فناوری نمایشگر لیکویید رتینا XDR بوده است.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

2 %

111,200,000

108,900,000 تومان

مشاهده و خرید

کدام محصولات اپل از فناوری نمایشگر لیکویید رتینا XDR بهره می برند؟

اپل برای محصولات خود از نمایشگرهای مختلفی استفاده می نماید به همین دلیل شاید ندانید در چه محصولاتی از این شرکت از نمایشگر لیکویید رتینا XDR استفاده می گردد. البته همانطور که در بالا هم گفته شده، این نوع پنل ها چون از mini-LED بهره می برند بیشتر در محصولاتی با نمایشگرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و این یعنی در آیفون ها خبری از این نوع پنل ها نیست چون این محصولات نمایشگر کوچکی در مقایسه با آیپدها و مک بوک ها دارند.

از آن جایی هم که این نوع پنل از تمام فناوری های خوب موجود بهره می برد، در نتیجه نمی توان انتظار داشت در آیپدها و مک بوک های مقرون به صرفه قیمت شاهد آن باشیم. این یعنی غالبا در مدل های پرو از لپ تاپ ها و تبلت های اپل شاهد چنین نمایشگری هستیم. در حال حاضر آیپد پرو 12.9 اینچی مدل 2021 و 2022 و مک بوک پرو 14 و 16 اینچی از این پنل استفاده می نمایند. بنابراین اگر در پی خرید محصولی با فناوری صفحه نمایشگر لیکویید رتینا XDR از نوع mini-LED هستید، باید این محصولات را بخرید.

تمام آیفون های نو موجود در بازار از پنل Super Retina XDR استفاده می نمایند که البته باید آیفون SE را از این قاعده مستثنی دانست. در هیچ آیفونی از پنل لیکویید رتینا با پنل mini-LED استفاده نشده است. بعلاوه آیفون ها نخستین محصولاتی هستند که علاوه بر فناوری XDR، از پنل OLED هم بهره می برند. این یعنی شما ترکیبی از تمام چیزهای خوب را در نمایشگر این محصولات اپل خواهید داشت؛ مقاومت و مصرف کم (mini-LED)، گستره دینامیکی بی نهایت (XDR)، تراکم پیکسلی بالا (رتینا) و رنگ مشکی بی نظیر و عمیق و کنتراست بالای تصویر (OLED).

نمایشگر لیکویید رتینا XDR در مقابل سوپر رتینا XDR؛ کدام بهتر است؟

شاید این پرسش برای شما به وجود آمده باشد حالا که اپل از نمایشگرهای متفاوتی در محصولات قدرتمند خود استفاده می نماید، آیا تفاوتی از لحاظ کیفیت بین آن ها وجود دارد یا خیر؟ البته آنچه که در این مطلب خیلی به آن اشاره ننموده ایم، پنل های سوپر رتینا هستند. این پنل ها در واقع یک نسخه سفارشی از پنل های OLED محسوب می شوند که از فناوری XDR یا همان گستره دینامیکی بی نهایت بهره می برند. از لحاظ نوع پنل هیچ تفاوتی بین آن ها و پنل های OLED معمولی وجود ندارد چون در نهایت همه آن ها OLED هستند. اما وقتی پنل لیکویید رتینا را با سوپر رتینا مقایسه می کنیم، تفاوت دیده می گردد.

بزرگ ترین و مهم ترین تفاوت بین نمایشگر لیکویید رتینا XDR با پنل LCD و سوپر رتینا XDR OLED این است که در مدل لیکویید رتینا XDR از فناوری mini-LED استفاده شده است. این در حالی است که سوپر رتینا از پنل OLED استفاده می نماید. بنابراین تفاوت بین این دو پنل در واقع تفاوت بین پنل OLED و mini-OLED است. بنابراین می توان گفت سوپر رتینا XDR که در آیفون به کار گرفته شده روشنایی و کنتراست تصویر بیشتری دارد و رنگ ها را اشباع شده تر و زیباتر به نمایش می گذارد. البته پنل های به کار رفته در مک بوک پرو و آیپد پرو هم از لحاظ کنتراست و اندازه روشنایی واقعاً فوق العاده هستند.

در نهایت، هر دو فناوری که اپل برای نمایشگر محصولاتش استفاده می نماید حیرت انگیز هستند. هرچند در نهایت اگر بخواهیم خیلی دقیق به موضوع نگاه کنیم، آیفون ها به خاطر رنگ های مجذوب کننده تر، روشنایی بیشتر و مشکی عمیق، رجحان غیر قابل انکاری در مقایسه با پنل های لیکویید رتینا XDR دارند که پنل LCD آن ها به لطف mini-LED و فناوری XDR توانسته کیفیت بالایی را به نمایش بگذارد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro Max A2644 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

97,000,000 تومان

مشاهده و خرید

سخن پایانی

اپل در زمینه نمایشگر عملکرد فوق العاده ای دارد به گونه ای که معمولا نمی توان از دستگاه های نو این شرکت ایرادی در این زمینه گرفت. از دقت در نمایش رنگ گرفته تا حداکثر اندازه روشنایی، کنتراست تصویر، اشباع رنگ ها و بسیاری موارد دیگر، پنل های به کار رفته در محصولات این شرکت عالی هستند. اما چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که پنل های لیکویید رتینا XDR، در واقع همان پنل های LCD هستند که به لطف فناوری mini-LED و XDR، کیفیت بسیار بالاتری از پنل های LCD معمولی پیدا نموده اند. اما وقتی آن ها را در کنار یک محصول با نمایشگر OLED قرار دهید، تفاوت به شکل قابل توجهی خود را نشان می دهد اما این بدان معنا نیست که کیفیت نمایشگر محصولاتی نظیر آیپد پرو 12.9 اینچی و مک بوک پرو در مقایسه با آیفون ها پایین است.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

44,890,000

تومان

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air-B M2 2022

57,900,000

تومان

محبوب ترین مک بوک های اپل در وبلاگ جعبه گیگابایتی

مشاهده همه

منبع: MUO

منبع: دیجیکالا مگ

به "نمایشگر لیکویید رتینا XDR چیست و آیا از نمایشگرهای OLED بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگر لیکویید رتینا XDR چیست و آیا از نمایشگرهای OLED بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید