آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 5؛ امکانات استثنائی، باتری ضعیف!

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، اگر از علاقه مندان به ساعت های هوشمند هستید، در این مطلب همراه ما باشید چرا که قصد داریم یکی از برترین و مجذوب کننده ترین گجت هوشمند در این زمینه یعنی گلکسی واچ 5 را مورد آنالیز قرار دهیم تا ببینیم آیا این محصول ارزش خرید دارد یا خیر.

آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 5؛ امکانات استثنائی، باتری ضعیف!

سامسونگ چند ماه قبل از دو ساعت هوشمند تازه خود با نام های گلکسی واچ 5 و واچ 5 پرو رونمایی کرد. گلکسی واچ 5 پرو یک ساعت هوشمند بسیار مجذوب نماینده با قابلیت های فراوان است که برای افراد حرفه ای می تواند گزینه مناسبی باشد. اما مدل استاندارد این سری برای کسانی طراحی شده که خیلی حرفه ای با ساعت هوشمند خود کار نمی نمایند. در این مطلب به نقد و بررسی مدل استاندارد می پردازیم تا ببینیم آیا برای افرادی که می خواهند یک ساعت هوشمند مجذوب نماینده و حرفه ای داشته باشند اما بودجه کافی برای خرید مدل پرو ندارند مناسب هست یا خیر.

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 44mm

6,700,000 تومان

مشاهده و خرید

مقدمه

گلکسی واچ 5 در مقایسه با نسل قبل یعنی گلکسی واچ 4 پیشرفت زیادی نداشته است. این محصول از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در مقایسه با قبل بهبود داشته اما این ارتقا آنقدر زیاد نیست که بخواهیم بگوییم گلکسی واچ 4 در مقایسه با نسل تازه حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال طول عمر باتری خیلی تفاوتی ندارد، قابلیت های کلی تقریبا برابر هستند و یک سری از قابلیت های تازه هم مثل مقدار گیری دمای پوست فعلا در دسترس نیستند.

با این حال از لحاظ ظاهری گلکسی واچ 5 در مقایسه با قبل بهبود قابل توجهی داشته است. جنس شیشه نمایشگر از یاقوت کبود است که در مقایسه با خط و خش مقاومت فوق العاده بالایی دارد. این محصول در مدل 40 میلی متری وای فای با قیمت 279 دلار راهی بازار شده در حالی که مدل 44 میلی متری LTE آن با قیمت 349 دلار در دسترس واقع شده است. با این قیمت می توان گلکسی واچ 5 را یکی از اصلی ترین پیشنهادها برای دارندگان گوشی های اندرویدی دانست. اما آیا در عمل می توان به این نتیجه رسید؟

گلکسی واچ 5 چه قابلیت های تازهی دارد؟

  • شیشه جنس یاقوت کبود
  • باتری پرظرفیت تر
  • قابلیت پایش خواب بهبود یافته
  • سنسور تشخیص دمای پوست (تا این تاریخ همچنان این قابلیت در دسترس نیست)
  • بهبود اتصال باتری

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch4 44mm بند سیلیکونی

5,099,000

تومان

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 44mm

6,700,000

تومان

خرید ساعت های هوشمند سامسونگ از وبلاگ جعبه گیگابایتی

مشاهده همه

لیست محتوا

مقایسه تعیینات فنی با نسل قبل

نام محصولگلکسی واچ 5گلکسی واچ 4
ابعاد، وزن و قیمت

44 میلی متری - 9.8 × 44.4 × 43.3 میلی متر - 33.5 گرم - نسخه LTE با قیمت 349 دلار و نسخه وای فای با قیمت 299 دلار

40 میلی متری - 9.8 × 40.4 × 39.3 میلی متر - 28.7 گرم - نسخه LTE با قیمت 329 دلار و نسخه وای فای با قیمت 279 دلار

44 میلی متری - 9.8 × 44.4 × 43.3 میلی متر - 30.3 گرم - نسخه LTE با قیمت 330 دلار و نسخه وای فای با قیمت 280 دلار

40 میلی متری - 9.8 × 40.4 × 39.3 میلی متر - 25.9 گرم - نسخه LTE با قیمت 300 دلار و نسخه وای فای با قیمت 250 دلار

رنگ بندی

44 میلی متری - گرافیتی، یاقوت کبود - نقره ای

40 میلی متری - گرافیتی، رزگلد - نقره ای

44 میلی متری - مشکی، سبز، نقره ای

40 میلی متری - مشکی، رزگلد، نقره ای

نمایشگر

44 میلی متری از نوع شیشه یاقوت کبود - 1.4 اینچ با وضوح 450 × 450 پیکسل از نوع سوپر امولد - محافظت شده با شیشه یاقوت کبود

40 میلی متری از نوع شیشه یاقوت کبود - 1.2 اینچ با وضوح 396 × 396 پیکسل از نوع سوپر امولد

44 میلی متری از نوع شیشه یاقوت کبود - 1.4 اینچ با وضوح 450 × 450 پیکسل از نوع سوپر امولد - محافظت شده با گوریلا گلس +DX

40 میلی متری از نوع شیشه یاقوت کبود - 1.2 اینچ با وضوح 396 × 396 پیکسل از نوع سوپر امولد - محافظت شده با گوریلا گلس +DX

سخت افزاراگزینوس W920 دو هسته ای با فرکانس 1.18 گیگاهرتز - 1.5 گیگابایت رم - 16 گیگابایت حافظه داخلیاگزینوس W920 دو هسته ای با فرکانس 1.18 گیگاهرتز - 1.5 گیگابایت رم - 16 گیگابایت حافظه داخلی
نرم افزارWear OS 3.5 با رابط کاربری One UI Watch 4.5Wear OS 3
باتری و شارژر

44 میلی متری - 410 میلی آمپر ساعت با شارژر 10 واتی

40 میلی متری - 284 میلی آمپر ساعت با شارژر 10 واتی

44 میلی متری - 361 میلی آمپر ساعت

40 میلی متری - 247 میلی آمپر ساعت

سنسورهاسنسور ضربان قلب نوری، سیگنال الکترونیکی قلب، مقدار گیری شاخص توده بدنی، سنسور دماسنج، شتاب سنچ، ژیروسکوپ، ژئومگنتیک، سنسور نور محیطیسنسور ضربان قلب نوری، سیگنال الکترونیکی قلب، مقدار گیری شاخص توده بدنی، شتاب سنچ، ژیروسکوپ، ژئومگنتیک، سنسور نور محیطی
اتصالاتLTE، بلوتوث 5.2، وای فای، GPSLTE، بلوتوث 5.2، وای فای، GPS
مقاومت5ATM - با استاندارد IP68 - استاندارد نظامی آمریکا MIL-STD-810H5ATM - با استاندارد IP68 - استاندارد نظامی آمریکا MIL-STD-810H
سازگاریاندروید 8 به بالااندروید 8 به بالا

همانطور که مشاهده می کنید، تفاوت بین دو مدل بسیار کم و جزئی است؛ پردازنده، مقدار رم و حافظه داخلی دو ساعت عملا یکسان است. حال باید دید در عمل شرایط چگونه پیش می رود.

طراحی، مدل ها و مقدار های مختلف

اگر از گلکسی واچ 4 استفاده می کنید، بعید است در صورت خرید مدل تازه تفاوت چشمگیری را مشاهده کنید. اگرچه ساعت تازه اندکی سنگین تر شده اما با این حال همچنان با محصول سبکی طرف هستیم که روی دست بسیار مجذوب نماینده و راحت است. این ساعت را به لطف طراحی جالبی که دارد می توان در هر شرایطی نظیر مهمانی، باشگاه و… روی دست داشت. اگر هم تمایل داشته باشید می توانید بند آن را تغییر داده و یک مدل مخصوص مهمانی، باشگاه یا مراسمات دیگر بخرید.

در این محصول خبری از بدنه تیتانیومی نیست چرا که سامسونگ ترجیح داده از آلومینیوم استفاده کند. همین موضوع هم سبب شده وزن این سری خیلی افزایش پیدا نکند. این آلومینیوم بسیار باکیفیت است، اثر انگشت را جذب نمی نماید و حس دلنشینی را هم به کاربر القا می نماید.

برخلاف گلکسی واچ 5 پرو، مدل استاندارد از کیس تختی بهره می برد. خبری از حواشی برآمده برای مراقبت از نمایشگر نیست اما برای پوشش همین صفحه تخت از شیشه یاقوت کبود استفاده شده که در مقابل خط و خش از نمایشگر به برترین شکل ممکن محافظت می نماید. صحبت از نمایشگر که شد باید به پنل مدل 44 میلی متری اشاره کنیم که 1.4 اینچی از نوع سوپر امولد است. از این حیث تغییری در مقایسه با قبل وجود ندارد اما این موضوع اصلا چیز بدی نیست؛ نمایشگر کیفیت فوق العاده بالایی دارد و همه چیز را به شکل قابل قبولی به نمایش می گذارد.

از حلقه چرخان در این محصول خبری نیست اما یک حلقه دیجیتالی در واچ 5 تعبیه شده تا کاربران بتوانند به راحتی با رابط کاربری تعامل برقرار نمایند. البته آن دسته از افرادی که تجربه کار با حلقه چرخان فیزیکی گلکسی واچ 4 کلاسیک یا 5 پرو را دارند قطعا از کار با این حلقه دیجیتالی لذت نخواهند برد اما با این حال وجود آن برای انجام یک سری از کارها بهتر از نبود آن است. هرچند گاهی اوقات باعث می گردد تصادفا برخورد شما با صفحه، فرمان لمسی در نظر گرفته گردد. کلیدهای فیزیکی تعبیه شده روی ساعت تغییری در مقایسه با نسل قبل نداشته اند و همچنان حس کلیک پذیری خوبی را القا می نمایند و عملکردشان هم بسیار قابل قبول است.

گفتنی است گلکسی واچ 5 از استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP68 و استاندارد نظامی آمریکا بهره می برد به این معنا که بیشترین مقاومت را در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، شک، لرزش و… دارد. بنابراین از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت، گلکسی واچ 5 یک ساعت کم نقص محسوب می گردد.

سیستم عامل و نرم افزار

رابط کاربری One UI Watch 4.5 سوار بر سیستم عامل Wear OS 3.5 گوگل باعث شده گلکسی واچ 5 یکی از برترین و مجهزترین ساعت های هوشمند بازار برای محصولات اندرویدی لقب بگیرد. رابط کاربری این سیستم عامل فوق العاده بهینه، یوزر فرندلی، پر از اپ های کاربردی با امکان دسترسی به پلی استور و پاسخ به اعلانات و مشاهده آن ها و… است.

علاوه بر این ها، دست شما برای شخصی سازی این رابط هم کاملا باز است به گونه ای که می توانید از میان چندین واچ فیس یکی را به دلخواه برای محصول خود انتخاب کنید. واچ فیس های پیش فرض هم بسیار عالی هستند به گونه ای که هم به شما اطلاعات مورد احتیاج را نشان می دهند و هم مجذوب نماینده و بامزه هستند.

از لحاظ کیفیت سنسورها هم حرفی برای گفتن باقی نمی ماند چون گلکسی واچ 5 از تمام سنسورهایی که این روزها یک ساعت هوشمند خوب و حرفه ای به آن مجهز شده بهره می برد. از جمله این موارد می توان به سنسورهایی اشاره نمود که برای بررسی عملکرد قلب درون این محصولات تعبیه می شوند. این سنسور بسیار دقت بالایی دارد و می تواند اطلاعات کامل و جامعی را در رابطه با عملکرد قلب کاربر در اختیار او قرار دهد.

علاوه بر این ها، گلکسی واچ 5 به کاربران روش های داشتن بدنی سالم را هم گوشزد می نماید؛ برای مثال می گوید که بعد از فعالیت های قلبی، حتما آب مصرف نمایند. بررسی توده بدنی (BMI) هم جز قابلیت های این ساعت هوشمند هست و دقت بسیار خوبی دارد. بنابراین از بابت دقت سنسورهای این محصول نباید نگرانی خاصی وجود داشته باشد.

متأسفانه سنسور تازهی که درون این محصول تعبیه شده و در واقع آن را از گلکسی واچ 4 متمایز می نماید، سنسور مقدار گیری دمای پوست است که تا این تاریخ هنوز در دسترس قرار ندارد. به همین دلیل اصلا نمی دانیم این سنسور دقیقا چه کاری انجام می دهد. اگر سامسونگ از اپل الگوبرداری کند، گلکسی واچ 5 با فعال سازی قابلیت دماسنج می تواند چرخه قاعدگی بانوان را پایش کند و اطلاعات مهمی را در اختیار آن ها قرار دهد.

سنسور پایش شرایط خواب هم با بهبودی هایی همراه بوده است. علاوه بر پایش دم و بازدم هنگام خواب، این ساعت اکنون می تواند حرکات سریع چشم، نور، خواب عمیق و احتمال وقوع آپنه خواب را هم تشخیص دهد. بعد از هر شب، این ساعت متناسب با کیفیت خواب، به شما یک امتیاز می دهد که باید سعی کنید هر شب با در پیش گرفتن عادات درست در طول روز این امتیاز را بهبود ببخشید. سامسونگ برای این منظور یک برنامه تمرینی 5 هفته ای در نظر گرفته که در صورت دنبال کردن آن، می توانید فعالیت آخر شب خود را بهبود ببخشید. این برنامه یک سری اهداف فردی و برنامه های تعیین دارد که باید سعی کنید به آن ها دست پیدا کنید.

قابلیت های مربوط به سلامتی را به صورت کامل و جامع می توانید در اپلیکیشن سامسونگ Health مشاهده کنید که در واقع تبدیل شده به یک اپلیکیشن جامع برای تمام قابلیت های مرتبط با سلامت و تناسب اندام. البته قابلیت هایی نظیر نوار قلب و پایش فشار خون را باید در اپلیکیشن Heart Monitor سامسونگ مشاهده کنید که به صورت اختصاصی برای گوشی های سامسونگ در دسترس واقع شده است.

از لحاظ پایش فعالیت های ورزشی، گلکسی واچ 5 واقعاً یک محصول عالی، دقیق و سریع است که احتیاج شما را به طور کامل رفع می نماید و می تواند با پایش 90 فعالیت ورزشی مختلف، اطلاعات مفید و کاملی را از بابت شرایط جسمانی شما در اختیارتان قرار دهد.

باتری و شارژر

هر دو مدل از گلکسی واچ 5 (40 و 44 میلی متری) از باتری بزرگ تری در مقایسه با نسل قبل خود بهره می برند. در این دو محصول به ترتیب از یک باتری 284 و 410 میلی آمپر ساعتی استفاده شده در حالی که در نسل قبل این مقدار به ترتیب 247 و 361 میلی آمپر ساعت بود.

در دنیای واقعی، این کاملا به نوع کار شما بستگی دارد که بخواهیم ماندگاری دقیق این باتری را تخمین بزنیم اما در محصولی که مورد بررسی قرار گرفته مقدار روشنایی صفحه روی حالت اتوماتیک قرار داشت، قابلیت بلند کردن دست برای روشن شدن ساعت، وای فای، بلوتوث و NFC دائما فعال بودند، نمایشگر همواره روشن غیرفعال بود، قابلیت پایش ضربان قلب روی هر 10 دقیقه تنظیم شده بود و سایر تنظیمات هم روی حالت پیش فرض قرار داشت.

در این حالت با استفاده معمولی، گلکسی واچ 5 مدل 44 میلی متری توانست 1 روز و شب دوام بیاورد، بدون اینکه احتیاجی به شارژر باشد. صحبت از شارژر که شد باید بگوییم سامسونگ در این زمینه عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با قبل داشته است. گلکسی واچ 5 اکنون از شارژر سریع 10 واتی پشتیبانی می نماید که می تواند در مدت زمان 30 دقیقه شارژ ساعت را به 40٪ برساند که واقعاً عالی است تا در این زمینه هم نقص خاصی به نماینده سامسونگ وارد نباشد.

سخت افزار

گلکسی واچ 5 از اگزینوس W920 با دو هسته سخت افزاری به عنوان قلب تپنده این ساعت ایفای نقش می نماید که مشابه نسل قبل است و سرعت و کیفیت بسیار بالایی هم دارد. بهره مندی از 16 گیگابایت حافظه داخلی که حدودا 9 گیگابایت آن در دسترس واقع شده است باعث شده هیچ مسئله ای از بابت نصب اپ های مورد احتیاج برایتان پیش نیاید. به صورت کلی این ساعت در انجام کارهای مختلف هیچ هنگ یا لگی ندارد و بسیار سریع است. از لحاظ اتصالات هم ساعت یادشده به بلوتوث متکی است. بلوتوثی که اکنون از 5.0 به 5.0 ارتقا پیدا نموده و بسیار پایدارتر و سریع تر است.

کیفیت صدا و بازخورد

گلکسی واچ 5 امکان برقراری و پاسخ به تماس را هم فراهم می نماید که یکی از برترین قابلیت های آن است. کیفیت صدا هم قابل قبول ارزیابی می گردد؛ نه خیلی بلند و شفاف و نه خیلی کم و نا واضح. شما حتی می توانید یک ایربادز باکیفیت را هم برای داشتن مکالمه ای لذت بخش به این محصول متصل کنید اما کیفیت بلندگوی تعبیه شده درون آن واقعاً قابل قبول است.

کیفیت بازخورد لرزشی هم خوب است؛ در همان تجربه نخست متوجه کیفیت خوب آن می شوید اما اگر شگفت زده نشدید، تعجب نکنید چون خوب دقیق ترین واژه برای توصیف سیستم لرزشی واچ 5 است. شاید شدت آن از اپل واچ سری 7 یا 8 کمتر باشد اما بعید است اعلانی را به خاطر ضعف موتور لرزشی در گلکسی واچ 5 از دست بدهید.

رقبای گلکسی واچ 5

اگرچه شما نمی توانید وقتی در پی یک ساعت هوشمند اندرویدی هستید، محصول اپل را بخرید اما اگر هنوز زیست بوم خود را انتخاب ننموده اید، می توانید اپل واچ سری 7 یا 8 را به عنوان جانشین گلکسی واچ 5 انتخاب کنید. توجه داشته باشید اپل واچ ها با آیفون و گلکسی واچ هم با گوشی های اندرویدی، به خصوص با گوشی های سامسونگ برترین عملکرد را از خود به نمایش می گذارند. بنابراین انتخاب بین آن ها کاملا به زیست بومی که در آن فعالیت می کنید بستگی دارد.

اگر هم لزوما قرار نیست ساعت هوشمند بخرید، گارمین محصولات فوق العاده ای دارد که طول عمر باتری آن ها بسیار بهتر است و در عین حال اعلانات را هم به خوبی نمایش می دهند. ساعت های هوشمند شیائومی هم از لحاظ قیمت و تعیینات فنی تعادل کم نظیری دارند و قطعا می توانند احتیاج شما را رفع نمایند. از جمله این محصولات می توان به ساعت هوشمند شیائومی مدل MI WATCH 2021 اشاره نمود که قیمت مناسب و قابلیت های بسیار فراوانی دارد.

گلکسی واچ 5؛ نتیجه گیری

با در نظر گرفتن تمام موارد، گلکسی واچ 5 ساعت فوق العاده ای است؛ نرم و روان بودن، قابلیت های خوب، قیمت مناسب و به طور کلی تمام آنچه که یک ساعت برای تبدیل شدن به یک گجت پوشیدنی خوب و قابل اتکا احتیاج دارد، در این ساعت دیده می گردد.

استفاده از پوشش محافظ از جنس یاقوت کبود، شارژر سریع، سنسورهای بهبود یافته، دماسنج و… از جمله امکاناتی هستند که باعث می شوند این ساعت در مقایسه با نسل قبل هم ارزش خرید بیشتری پیدا کند.

البته برای آن دسته از افرادی که از گلکسی واچ 4 یا واچ 4 کلاسیک استفاده می نمایند، خرید مدل های تازه اصلا منطقی نیست چرا که دو ساعت یادشده به خودی خود عالی هستند و می توانند احتیاج کاربران را در سطح پیشرفته به شکل قابل قبولی رفع نمایند.

امتیاز: 8 از 10

نقاط قوت گلکسی واچ 5

  • طراحی مجذوب نماینده، مناسب برای تمام شرایط
  • بسیار راحت حتی هنگام خواب
  • نمایشگر باکیفیت و درخشان
  • شارژ سریع
  • سیستم عاملی با امکانات فراوان و رابط کاربری آسان و دلنشین
  • سخت افزار قدرتمند و سریع
  • سنسورهای دقیق

نقاط ضعف گلکسی واچ 5

  • طول عمر نه چندان بالای باتری
  • عدم تغییر چشمگیر در مقایسه با نسل قبل
  • مسائل زیست بومی؛ بعضی از قابلیت ها به صورت انحصاری برای گوشی های سامسونگ فعال هستند و نه زیست بوم اندروید

برای کسانی که در حال حاضر از گوشی های سامسونگ استفاده می نمایند و ساعت هوشمندی هم ندارند، گلکسی واچ 5 می تواند یک گزینه ارزان و مجذوب نماینده باشد. پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد خرید یک ساعت هوشمند را دارید، حتما خرید این محصول را هم مد نظر داشته باشید.

ساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch5 44mm

6,700,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 5؛ امکانات استثنائی، باتری ضعیف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 5؛ امکانات استثنائی، باتری ضعیف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید