طرز تهیه آش جو با کشک

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تهیه آش جو با کشک زمان بر است و برای طبخ یک آش خوشمزه و جا افتاده باید صبر و حوصله به خرج داد. وجود حبوبات و غلات در این آش باعث شده ارزش غذایی بالایی داشته باشد و یک وعده غذایی کامل محسوب گردد.

طرز تهیه آش جو با کشک

وبلاگ جعبه گیگابایتی | سرویس آشپزی - آش یکی از خوراکی های اصیل ایرانیست که در همه شهر های کشور درست می گردد. آش رشته، آش شله قلمکار و آش دوغ از معروف ترین آش های ایرانی هستند که سبزی و حبوبات از اجزای اصلی آن ها هستند. نیز یکی از آش های خوشمزه و مغذی است که به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو می گردد. سبزی، حبوبات، غلات و کشک مواد اصلی تشکیل دهنده این آش هستند. در ادامه با روش تهیه آش جو با کشک آشنا می شوید.

طرز تهیه آش جو با کشک

مواد لازم
جو پوست کنده1 پیمانه
نخود1/2 پیمانه
لوبیا سفید1/2 پیمانه
عدس1/2 پیمانه
کشک1/2 پیمانه
پیاز عظیم1 عدد
نعنا خشک2 قاشق غذاخوری
سبزی آش1 کیلوگرم
روغن2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفلبه میزان لازم

دستور تهیه:

  • حبوبات و جو را پاک نموده، بشویید و از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته گردد.
  • نخود، لوبیا و جو را با مقداری آب روی حرارت قرار دهید، کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت بپزند.
  • پس از 2 ساعت، عدس را اضافه کنید و اجازه دهید 1 ساعت دیگر با هم بپزند.
  • قابلمه دیگری را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب به جوش آید سپس سبزی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. مقداری نمک و زردچوبه در قابلمه بریزید و اجازه دهید سبزی کاملا پخته و نرم گردد.
  • پس از اینکه سبزی پخت، جو و حبوبات پخته را همراه با آب به سبزی اضافه کنید.
  • پیاز را ریز خرد کنید و با 2 قاشق غذاخوری روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا طلایی گردد، کمی زردچوبه، نمک و نعنا خشک را به آن اضافه کنید و پس از چند ثانیه حرارت را خاموش کنید. مراقب باشید نعنا زیاد حرارت نبیند، زیرا می سوزد و تلخ مزه می گردد.
  • پیاز و نعنا داغ را به آش اضافه نموده و هم بزنید. سپس کشک را اضافه کنید و اجازه دهید 15-10 دقیقه روی حرارت ملایم ریز جوش بزند تا کاملا جابیفتد.

نکته: از آنجا که کشک شور است در اضافه کردن نمک به آش احتیاط کنید تا آش شور نگردد.

درست کردن یک آش دلچسب و خوشمزه برای فصل سرما هرچند کار راحت و ساده ای است، ولی به کمی صبر و حوصله احتیاج دارد، زیرا جاافتادن آش در طعم و مزه آن نقش به سزایی خواهد داشت. در ادامه با نکاتی درباره مواد تشکیل دهنده آش جو با کشک آشنا می شوید:

  • یکی از مواد مورد استفاده در تهیه آش جو که نقش مهمی در طعم و مزه آن دارد، سبزی است. سبزی این آش شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شوید به نسبت مساوی است.
  • حبوبات یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند که می توانند جایگزین گوشت شوند و از خواص آن می توان به بهبود فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن اشاره نمود. عظیم ترین نقطه ضعف حبوبات، ایجاد نفخ است که به دلیل دارا بودن مقدار زیادی قند های غیرقابل جذب، ایجاد می گردد. از آنجا که آنزیم مناسب برای هضم چنین قند هایی در بدن وجود ندارد، در روده کوچک هضم نمی شوند و به صورت هضم نشده وارد روده عظیم می شوند. در آنجا باکتری های تخمیرنماینده باعث فراوری گاز شده و عوارضی مانند اسهال، دل درد و نفخ ایجاد می نمایند.
  • غلات یکی از مهم ترین منابع سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند که از میان آن ها دانه های جو با فیبر و کلسیم بالا یکی از مواد مغذی و مفید برای سلامت بدن محسوب می شوند.
  • کشک یکی از لبنیات مفید و حاوی تمام ویژگی های شیر بوده که سرشار از کلسیم، چربی، نمک، پروتئین، ویتامین و نیاسین است. میزان انرژی حاصل از 100 گرم کشک حدود 105 تا 120 کیلو کالری است که می تواند یکی از مهم ترین منابع تامین نماینده انرژی روزانه بدن باشد.

در این مقاله طرز تهیه آش جو با کشک را با یکدیگر مرور کردیم. امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان وبلاگ جعبه گیگابایتی به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه آش جو با کشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش جو با کشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید