بازار گوشی های موبایل در 24 سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، نام های بزرگی همانند نوکیا و سامسونگ در طول سال ها از غول های صنعت موبایل بوده اند، اما گاهی اوقات یک شرکت نوپا می تواند شرایط موجود را به چالش بکشد. پس با ما همراه شوید تا در تاریخچه گوشی های موبایل قدم بزنیم و کمی نوستالژی را تجربه کنیم، چرا که دو و نیم دهه گذشته دوران پرجنب و جوشی در بازار گوشی های موبایل بوده است.

بازار گوشی های موبایل در 24 سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟

بازارهای بزرگی که نمی توان نادیده گرفت

بخش زیادی از موفقیت چشمگیر غول های امروزی حاصل فروش در کشورهای در حال توسعه است. گوشی های نوکیا 1100 و سامسونگ E1100 مثال های بارزی از گوشی هایی هستند که به دست صدها میلیون کاربر در کشورهای در حال توسعه رسیدند. اما بازار کشورهای پیشرفته فرق دارد. در اواخر دهه 2000 رقابت شدیدی بین نوکیا، سامسونگ و بلک بری برای تسلط بر بازار وجود داشت و از سال 2016 به بعد، اپل و سامسونگ به طور متناوب جایگاه اول را کسب نموده اند.

برای ساده تر شدن این مطلب، ما آمار مربوط به تعداد کل دستگاه های فروخته شده در سراسر دنیا را در نظر گرفته ایم و بعلاوه در مواردی که اختلاف اعداد کم بوده، به چند شرکت دیگر نیز اشاره نموده ایم.

بزرگ ترین فراورینمایندگان گوشی های موبایل در 24 سال گذشته

گوشی های هوشمند تا زمان ورود آیفون در سال های 2007-2008، به محبوبیت عام دست پیدا ننموده بودند. HTC و بلک بری پیش از آیفون نیز گوشی های هوشمند فراوری می کردند، اما این دستگاه ها محصولات ویژه ای بودند که کاربران پرشماری نداشتند.

در عوض، بیشتر مردم از گوشی های تاشو فیچر فون ها (همان گوشی های ساده) استفاده می کردند. گوشی موتورولا ریزر V3 در سال 2005 در آمریکای شمالی بسیار محبوب بود. ال جی و سامسونگ نیز دستگاه های پرفروشی داشتند. این گوشی ها می توانستند در وب به گشت وگذار بپردازند، بازی های ساده ای اجرا نمایند و عکس بگیرند. آن ها دارای صفحه نمایش های رنگی روشن و سیستم عامل اختصاصی خود بودند. گوشی های ساده نوکیا تا سال 2010 بر دنیا حکومت می کردند. همانطور که در ادامه خواهید دید، در این زمان بود که بازار از گوشی های موبایل ساده به گوشی های هوشمند تغییر جهت داد.

2000 تا 2005: نوکیا

نوکیا در اوایل دهه 2000 میلادی به طور مطلق بر بازار گوشی های موبایل تسلط داشت. به طور معین باید به گوشی نوکیا 3310 اشاره کنیم که پرفروش ترین گوشی در آستانه هزاره نو بود و این شرکت سال ها این فزونی را حفظ کرد. این شرکت فنلاندی با عرضه نوکیا 6100 در سال 2002 و نوکیا 2600 در سال 2004 از موفقیت خود به نحو احسن استفاده کرد. هر دو گوشی از همان طراحی کلی 3310 استفاده می کردند و ده ها میلیون دستگاه از آنها به فروش رسید.

نوکیا 1100 که عمدتاً در هند، آفریقا و خاورمیانه به فروش می رسید، به رکورد فروش 250 میلیون دستگاه دست یافت. این گوشی علی رغم سادگی و عدم امکاناتی فراتر از برقراری تماس و ارسال پیغام کوتاه، تا به امروز پرفروش ترین گوشی موبایل تمام دوران به جای مانده است.

2006: جایگاه نوکیا متزلزل می گردد

در سال 2006، زمانی که گوشی کشویی SGH-E250 سامسونگ به محبوبیت فراوانی دست یافت، نوکیا برای اولین بار با یک رقیب جدی در بازار گوشی های موبایل روبرو شد. البته پیش از آن، در اواخر سال 2005، موتورولا گوشی ریزر را به بازار عرضه نموده بود که به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت و به نظر می رسید که نوکیا در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار است. ریزر پس از نوکیا 6070 دومین گوشی پرفروش دنیا محسوب می شد و موتورولا به سرعت در حال نزدیک شدن به نوکیا بود.

در سال 2006، شرکت های دیگری مانند ال جی، سونی-اریکسون و بلک بری نیز به رقبای جدی نوکیا تبدیل شده بودند. این شرکت ها در آن موقع گوشی های موبایل خود را به طور قابل توجهی ارتقا داده بودند و کاربران از طراحی های تکراری نوکیا که هر ساله به بازار عرضه می شد، دیگر رضایت زیادی نداشتند.

2007: اپل زمین بازی را عوض کرد

نوکیا در سال 2007 با سری گوشی های 1200 خود که بازطراحی گوشی های قدیمی تر این شرکت بودند، تاج و تخت بزرگترین فراورینماینده گوشی موبایل دنیا را از رقبای خود پس گرفت. این سری گوشی ها به نوعی بهترین های نوکیا تا آن موقع بودند. نوکیا در این سال گوشی 6500 Slide را نیز روانه بازار کرد که یک گوشی کشویی با ظاهری مدرن بود و نوکیا امیدوار بود با آن در بازار کشورهای پیشرفته با موتورولا و سامسونگ رقابت کند.

اما در همین سال، یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ فناوری مدرن رخ داد. استیو جابز، مدیرعامل اپل، در تاریخ 29 ژوئن آیفون را معرفی کرد و با این کار، کل صنعت گوشی موبایل متحول شد.

2008 تا 2010؛ فراگیری گوشی های هوشمند و از دست رفتن جایگاه نوکیا

در فاصله سال های 2008 تا 2010، با به قدرت رسیدن گوشی های هوشمند، سلطه نوکیا بر بازار موبایل با چالش های جدی روبرو شد. آیفون و مدل های بعدی آن، آیفون 3G و آیفون 3GS، بلافاصله به رقیبانی قدرتمند برای نوکیا تبدیل شدند. فروش آیفون 3GS به تنهایی در سال 2009 از 50 میلیون دستگاه فراتر رفت. هرچند نوکیا در این دوره همچنان به عنوان بزرگترین فراورینماینده گوشی های موبایل دنیا شناخته می شد، اما سهم بازار آن به طور پیوسته در حال کاهش بود.

سال 2008، شاهد رویداد دیگری نیز بودیم. شرکت HTC گوشی Dream را روانه بازار کرد. این گوشی هوشمند اولین محصولی بود که از سیستم عامل کاملاً نو اندروید پیشرفته به وسیله گوگل استفاده می کرد. در آمریکا، این گوشی با نام T-Mobile G1 به فروش می رسید.

با گذشت پانزده سال از عرضه اولین گوشی اندرویدی، این حقیقت عیان شده است که نوتر بودن همواره به معنای بهتر بودن نیست. اگرچه گوشی Dream به طور مستقیم چالشی برای نوکیا محسوب نمی شد، اما گوگل با ارائه مجوز استفاده از سیستم عامل اندرویدی مبتنی بر لینوکس به سایر فراورینمایندگان، شرایط را به طور کلی تغییر داد. در نتیجه رقبای نوکیا از جمله ال جی، موتورولا و سامسونگ به سرعت به جرگه اندرویدی ها پیوستند.

در همین حال، بلک بری Bold دومین گوشی هوشمند پرفروش سال 2009 پس از آیفون 3GS بود. ترکیب سه رقیب قدرتمند - اندروید، آیفون و بلک بری - برای نوکیا تهدیدی جدی محسوب می شد، اما به نظر می رسید نوکیا متوجه این خطر نیست.

2010 تا 2014: ورود پادشاه نو به بازار گوشی های موبایل

سال 2010 با کنار زدن نوکیا به وسیله سامسونگ و تصاحب جایگاه فزونین فراورینماینده گوشی های هوشمند دنیا به وسیله این شرکت به انتها رسید. گوشی گلکسی اس سامسونگ به سرعت محبوب شد و طبق گزارش سامسونگ بیش از 25 میلیون دستگاه فروخت. در سال 2011، گلکسی اس 2 پرفروش ترین گوشی هوشمند شد و اپل آیفون 4S با فاصله کمی در تعقیب آن نهاده شد. بلک بری و اچ تی سی نیز در این زمان از نظر فروش عملکرد خوبی داشتند.

نوکیا برای رقابت با اپل و گوگل، دست به همکاری با مایکروسافت زد و در سال 2011 گوشی های لومیا بر پایه ویندوزفون را به بازار عرضه کرد. علیرغم وجود پایگاه هواداران وفادار، فروش این دستگاه ها در مقایسه با اندروید و آیفون ضعیف بود. انتها خط فراوری گوشی های لومیا نیز در سال 2017 با ناامیدی بسیاری از کاربران، به وسیله مایکروسافت تعطیل شد.

سال 2012 با معرفی گلکسی اس 3 همراه بود که جایگاه سامسونگ را به عنوان پیشرو گوشی های هوشمند مستحکم کرد. این گوشی در سال اول، 80 میلیون دستگاه و در چند سال بعد، تقریباً 100 میلیون دستگاه فروخت.

تنها اپل با معرفی آیفون 6 در سال 2014 توانست به طور جدی به سامسونگ در بازار گوشی های موبایل نزدیک گردد. این آیفون، تحولی چشمگیر در طراحی به همراه داشت و برای علاقه مندان به گوشی های بزرگ تر، مانند سری گلکسی نوت سامسونگ، مدل آیفون مکس هم در دسترس نهاده شد. اپل بیش از 220 میلیون دستگاه آیفون 6 فروخت که اگرچه از فروش ضعیف گلکسی اس 5 سامسونگ بیشتر بود، اما به رقم فروش کل سازندگان اندروید نمی رسید.

2015 تا 2020: داستان دو گوشی

پنج سال بعد، سامسونگ همچنان به عنوان بزرگترین فراوری نماینده گوشی های هوشمند دنیا باقی ماند، اما این پیشتازی با کمترین اختلاف ممکن همراه بود. در تمام این مدت اپل به شدت به آن نزدیک می شد.

سامسونگ در سال 2016 نیز صدرنشین فراوری را حفظ کرد، اما گوشی پرفروش آن سال، آیفون 6S از اپل بود. راز موفقیت سامسونگ تا حد زیادی به فروش مجموعه گسترده ای از گوشی های اندرویدی ارزان در بازارهای در حال توسعه وابسته بود. در طول باقی دهه 2010 نیز همین روند دیده می شد و آیفون های X و XS اپل پرفروش تر از هر گوشی انفرادی سامسونگ بودند، اما سامسونگ به لطف تنوع بسیار زیاد دستگاه هایش در سراسر دنیا همچنان در جایگاه اول ماند. جالب اینجاست که با وجود فروش بیشتر دستگاه های سامسونگ، اپل به لطف قیمت های بالا رده گوشی هایش، بخش عمده سود گوشی های هوشمند را از آن خود کرد.

2021: رشد اپل

در سال 2021، اپل با تصاحب رتبه های پرفروش ترین گوشی های هوشمند دنیا، سال را به نفع خود به انتها رساند. به طوری که پنج مدل از پرفروش ترین گوشی های سال، همگی آیفون های اپل بودند و تنها گوشی سامسونگ گلکسی A12 توانست به جمع 10 گوشی پرفروش سال راه پیدا کند.

با وجود این، سامسونگ به علت تنوع گسترده محصولات خود در سطوح مختلف بازار دنیای، همچنان به عنوان بزرگترین فراورینماینده گوشی های هوشمند در دنیا باقی ماند. گوشی سامسونگ S21 اولترا، به عنوان نقطه انتهای خط فراوری محبوب نوت، در سال 2021 به عنوان پرفروش ترین گوشی رده بالا در بازار گوشی های موبایل شناخته شد. در همین حال، گوشی های گلکسی A12 و A52 نیز در سطوح پایین تر بازار، گوی سبقت را از رقبای خود ربودند.

2022: سامسونگ به سختی مقام خود را نگه داشت

سامسونگ در سال 2022 با وجود اینکه با چالش های سختی روبرو بود، توانست جایگاه خود را به عنوان بزرگترین فراورینماینده گوشی های هوشمند در دنیا حفظ کند. اپل با فاصله کمی رتبه دوم را از آن خود کرد و تنها چند قدم با پیشی گرفتن از این غول کره ای فاصله داشت. در این میان، فروش سری گلکسی S22 به مقدار مدل های قبلی سامسونگ خوب نبود و حتی نقدهای میانهی دریافت کرد.

در همین حال، برندهای چینی بزرگی مانند شیائومی و هواوی در حال افزایش سهم خود در بازارهای در حال توسعه بودند. رشد طبقه میانه در این کشورها نیز باعث شده بود تا تقاضا برای آیفون، که به عنوان یک کالای لوکس و نشان دهنده جایگاه اجتماعی تلقی می گردد، افزایش یابد.

2023: اپل جایگاه سامسونگ را تصاحب کرد

اینکه اپل در نهایت از سامسونگ پیشی بگیرد، اتفاقی اجتناب ناپذیر بود. سه سال گذشته شبیه به اتفاقی است که یک دهه قبل برای نوکیا و سامسونگ رخ داد. در آخرین سه ماهه سال 2023 اعلام شد که اپل تعداد گوشی های بیشتری نسبت به سامسونگ به بازار عرضه نموده است و اکنون بزرگ ترین فراورینماینده گوشی در دنیا محسوب می گردد.

مهم تر از آن، فروش گوشی های هوشمند در سطح دنیای از زمان همه گیری کووید-19 با کاهش روبرو بوده است، اما اپل همچنان از رشد بیش از سه درصدی برخوردار بوده، در حالی که سایر فراورینمایندگان شاهد کاهش فروش بوده اند.

شرایط بازار گوشی های موبایل در آینده

در حال حاضر در ابتدای سال 2024 قرار داریم و سامسونگ به تازگی نوترین پرچم داران خود را راهی بازار نموده است. نابراین باید منتظر ماند و دید که فروش آن ها در ماه های آینده چگونه خواهد بود. اگر گذشته الگویی برای آینده باشد، به طور قطع شاهد رقابت تنگاتنگی بین اپل و سامسونگ خواهیم بود. بخش زیادی از موفقیت به این بستگی دارد که سامسونگ چگونه بتواند بازارهای در حال توسعه را به خود جلب کند، بازاری که سال گذشته بخش عمده ای از آن را به اپل و رقبای چینی خود واگذار کرد.

منبع: Android Police

منبع: دیجیکالا مگ

به "بازار گوشی های موبایل در 24 سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گوشی های موبایل در 24 سال گذشته چه تغییراتی داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید