ایوند مرجع برگزاری رویداد و حالا وبینار

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، در دنیای امروز که رسانه و فناوری اطلاعات حرف اول را می زند، طبیعتا برگزارکنندگان رویدادهای استارتاپی هر روز بیشتر از قبل به یک پلتفرم مناسب برای سازماندهی و مدیریت برگزاری این رویدادها نیاز پیدا می کنند. ایوند یک مرجع تخصصی برای برگزاری رویدادهای استارتاپی است که سعی دارد این نیاز برگزارکنندگان رویدادها را برطرف کند.

ایوند مرجع برگزاری رویداد و حالا وبینار

در اوایل دهه90 هجری شمسی افرادی که قصد برگزاری رویدادی را داشتند، مجبور بودند که در ابتدا برای رویدادشان توسط برنامه نویسی یا word press صفحه ای را بسازند که این کار مستلزم هزینه، وقت و انرژی بسکمک بود.

آنها سپس باید صفحه را به یک درگاه وصل می کردند که بسیار سخت بود، زیرا در آن زمان تنها افراد کمی می توانستند به این درگاه ها دسترسی پیدا کنند؛ یا اینکه به جای درگاه داخل سایت یک شماره حساب قرار می دادند که افراد می توانستند به وسیله فکس و یا مراجعه به دفتر رویداد و نشان دادن رسید، ثبت نام خود را تکمیل کنند که خود فرایند ای بسیار زمان بر و خسته کننده را شامل می شد. امروز افراد می توانند به وسیله سایت ایوند در زمانی کوتاه و در 10دقیقه صفحه رویداد خود را بسازند و برای شرکت کننده بلافاصله پس از ثبت نام به صورت پیامک و یا ایمیل تاییدیه ای مبنی بر موفقیت فرایند ثبت نام بفرستند.

تولد ایوند

حمیدرضا احمدی، بنیانگذار ایوند و دانش آموخته رشته نرم افزار کامپیوتر در گفت و گویی با شنبه می گوید: 10سال پیش من برای شرکت های مختلف پروژه هایی را انجام می دادم اما پس از مدتی احساس کردم زمان آن رسیده که شرکت شخصی خودم را راه اندازی کنم. در آن زمان من با کتاب استارتاپ ناب اثر اریک ریس آشنا شدم که باعث شد نسبت به استارتاپ ها هیجان زیادی پیدا کنم. این کتاب باعث شد نسبت به قدم های کوچک، دید مثبتی پیدا کرده و بتوانم در پس آن قدم های کوچک، موفقیت های بزرگی را ببینم و به طور کلی بزرگ فکر کنم.به همین دلیل هم آغاز به دنبال کردن آموزش های دیگر و اتفاق های استارتاپی کردم. تابستان سال 1391 بود که شنیدم قرار است رویدادی با عنوان استارتاپ ویکند برگزار گردد. این رویداد بسیار برای من جالب توجه بود به طوری که ترغیب شدم و با برگزارکننده های رویداد به گفت و گو پرداختم و در نهایت برای برگزاری آن داوطلب شدم. بعد از این رویداد از من خواسته شد که در برگزاری رویدادهای بیشتری به آنها کمک کنم که این اتفاق هم افتاد و من تا 3سال بعد یعنی سال1394 در برگزاری بیش از 100استارتاپ ویکند مشارکت داشتم که بیشترین میزان برگزاری رویدادها در شهر تهران بود، اما به طور کل این رویداد در شهرهای دیگر هم برگزار می شد و در کل در یک اکوسیستم استارتاپی یک رویداد بسیار مهم به شمار می رفت؛ به این صورت که افراد را دور هم جمع می کرد و کارآفرینی را آموزش و ترویج می داد.به این دلیل که کانون کارآفرینی بسیار رویدادمحور بود، من تصمیم به آغاز کار گرفتم و ابزاری به نام ایوند را راه اندازی کردم که به وسیله آن می توانستیم رویدادهایی را که مرکز خودمان برگزار می کرد، مدیریت و سازماندهی کنیم.ایوند در سال 1396 به طور رسمی آغاز به کار کرد و در این میان از سال1394 تا 1398 نزدیک به 15هزار برگزارکننده برای برگزاری رویدادهای خود از ایوند استفاده کردند و تا به امروز تمرکز ایوند همچنان مدیریت و سازماندهی برگزاری رویدادها بوده است.

ایوند؛ خدمتی برای همه

کسب وکار ایوند یک فضای دووجهی را ایجاد می کند که هم به برگزارکنندگان و هم به شرکت کنندگان خدمت رسانی می کند.همانطور که پیش تر گفته شد، یک صفحه در اختیار برگزارکنندگان قرار می دهد که به آنها امکان صفحه سازی در 10دقیقه، اشتراک گذاری لینک های ثبت نام و اطلاع رسانی درباره رویداد خود را می دهد. همچنین ابزاری را در اختیار آنها قرار می دهد که به هرچه بهتر مدیریت کردن رویدادشان کمک می کند و در آخر به ایشان آماری داده می گردد که بتوانند با تحلیل آن، رویدادهای بعدی خود را بهتر برگزار کنند. از طرف دیگر گزینه های مختلفی هم در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد که به وسیله آن می توانند علاقه مندی های خود را در ایوند ثبت کرده و هر روزه رویدادهایی را متناسب با علایق شرکت کنندگان به آنها معرفی می کند که ایشان می توانند این پیشنهادها را با افراد دیگر هم به اشتراک بگذارند.

رشد و توسعه ایوند، فرایندی آرام اما طبیعی

رشد ایوند به شکلی بسیار طبیعی اتفاق افتاده است. به طور مثال، برگزارکنندگان رویدادها با به اشتراک گذاری لینک های خود و تبلیغ رویدادهایشان توانسته اند به طور غیرمستقیم ایوند را هم به دیگران معرفی کنند. در این اتفاق رسانه های استارتاپی نیز نقش بسیار موثری در معرفی محصولات جدید ایوند داشته اند. تیم ایوند طی این سال ها همواره در حال تغییر و بزرگ و کوچک شدن بوده است؛ در حال حاضر تیم ایوند از 12 نفر نیروی انسانی تشکیل شده است.در حال حاضر سوددهی کسب وکار ایوند ضررده نیست و با یک فرایند نرمال به صورت سربه سر است.

اینترنت ملی؛ چالشی بزرگ پیش روی ایوند

یکی از چالش هایی که تیم ایوند تقریبا از 10ماه گذشته با آن درگیر بوده است، منتقل کردن سرورهای ایوند از خارج از کشور به داخل ایران بوده و دلیل این تصمیم گیری به قطعی دوهفته ای اینترنت در پاییز 98 بازمی گردد.با توجه به اینکه در پاییز سال گذشته 2هفته با قطعی اینترنت کشور روبه رو بودیم و در آن زمان کشور با مسئله اینترنت ملی به طور بسیار گسترده ای روبرو شد، همچنین با توجه به تصمیم گیری های جدید مجلس مبنی بر ملی کردن اینترنت کشور، این تیم بر آن شد که ریسک پذیری خود را کاهش دهد و سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند که اگر باز هم چنین اتفاقی افتاد، همچنان مردم بتوانند به سایت ایوند دسترسی پیدا کنند.خود این موضوع چالش های دیگری را هم پیش روی این تیم می گذارد؛ زیرا بحث اینترنت ملی باعث می گردد که به طور کل فعالیت مردم در اینترنت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند.

هرچند که این پروژه به واسطه مذاکرات و عملیات زمان بر و طولانی بالاخره با موفقیت انجام شد اما پروژه ضروری ای نبود و به دلیل افزایش قیمت دلار و ملی شدن و قطعی اینترنت این تیم تصمیم به انجام این کار گرفت که انتقال سرورها برای تیم ایوند بسیار هزینه بردار بود.بیشترین چالشی که تیم ایوند طی چند ماه گذشته با آن روبه رو بوده، همانطور که پیش تر گفته شد، برگزاری آنلاین رویدادها به دلیل شیوع ویروس کووید-19 و الزام افراد به قرنطینه خانگی بود.یکی دیگر از چالش های پیش روی این تیم این است که سعی دارند بتوانند از تجربه این رویدادهای مجازی استفاده کرده و در آینده به رویدادهای حضوری یک بعد مجازی را هم اضافه کنند که دسترسی افراد به این رویدادها بیشتر گردد.ابزارهای رویدادهای مجازی می توانند بیرون از ایران هم به کار بفرایند. در دوره شیوع و همه گیری ویروس کووید-19 برخی سرویس های آنلاین به بازار آمده اند که هزینه زیادی دارند اما از کیفیت بالایی برخوردارند و باعث می شوند که رویدادهای آنلاین به شکل بسیار خوب و مطلوبی برگزار شوند.

در ایران به دلیل فشارهای مختلف مانند فشار ناشی از بالارفتن قیمت دلار و ارز باید به این فکر باشیم که سرویس ها را در داخل کشور تولید کنیم و آنها را پس از آزمایش های داخلی به نقاط دیگر جهان هم صادر کرده و بتوانیم این ابزارها را در خارج از ایران هم آزمایش کنیم. حمیدرضا احمدی، بنیانگذار کسب وکار ایوند در پیامی به مخاطبان خود می گوید: ما در حال حاضر بسیار به برگزاری رویدادها در آینده امیدوار هستیم. برگزارکنندگان این رویدادها هم به دنبال نوآوری و خلاقیت در برگزاری رویدادهای خود هستند و در این شرایطی که شیوع ویروس کرونا برایشان ایجاد کرده، دست به آزمون و خطا می زنند و سعی دارند که بتوانند راه های جدیدی را برای ارائه محتوا، دانش و تجربه خود به شرکت کنندگان رویدادها و علاقه مندان به حوزه های تخصصی پیدا کنند. ما هم داریم از ایشان یاد می گیریم و سعی در حمایت از برگزارکنندگان و ایده های آنها داریم. همچنین علاقه مندیم که برگزارکنندگان ایده ها و آزمون و خطاهای خود را با ما به اشتراک بگذارند تا در نهایت تیم ما بتواند به آنها کمک کند تا محتوای خود را در ابعاد گسترده تر در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

وی کست و ایوند ترکیبی خلاقانه در برگزاری وبینارهای آنلاین

تیم ایوند همکاری خود را با استودیوی وی کست، یکی از بزرگ ترین استودیوهای تولید محتوا در کشور واقع در کارخانه نوآوری آغاز کرده است. برگزارکننده هایی که می خواهند فضا و دکوری خاص و مختص به خود را در رویدادهایشان داشته باشند یا یک فضاسازی خاص مدنظرشان است و همچنین می خواهند که رویداد خود را به صورت حرفه ای ضبط کنند، می توانند از این استودیو استفاده کرده، رویداد خود را ضبط و روی اینترنت استریم کنند که به واسطه این همکاری می توانند رویداد خود را به وسیله ایوند در اختیار مخاطبان قرار بدهند. همکاری ایوند و وی کست گزینه ای بسیار مناسب است برای کسانی که نمی خواهند با وب کم و ابزارهای ساده رویدادشان را برگزار کنند که با استفاده از این گزینه می توانند رویداد خود را با شرایطی که می خواهند ارائه دهند و به صورت مجازی در اختیار مخاطبان خود قرار بدهند.

تعداد رویدادهای برگزار شده در سال 1398

مطالب مرتبط

شنبه از دیدگاه حمید رضا احمدی بنیان گذار ایوند

19 مهر 95 190

رویدادهای سال 1398 به تفکیک استان های کشور

بیش از نصف رویدادها در تهران برگزار شده است، ولی سال به سال شاهد رشد تعداد رویدادها در شهرهای دیگر نیز بوده ایم. تهران 14509 رویداد و سپس 3 اصفهان و خراسان رضوی هرکدام به ترتیب 2013 و 1566 رویداد را در سال 1398 برگزار کرده اند. کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام هم استان با کمترین رویداد برگزارشده هستند.

پررویدادترین دسته بندی ها

رشد اولیه ایوند همزمان با رشد رویدادهای تکنولوژی محور و گسترش اکوسیستم استارتاپی ایران بود و تعجبی نیست که همچنان بعد از 4 سال رویدادهای تکنولوژی و کارآفرینی تعداد زیادی از رویدادهای ایوند را تشکیل می دهند.

تعداد رویدادهای برگزار شده در ایوند به تفکیک نوع و درصد رشد نسبت به سال گذشته

کرونا و اتفاقات وابسته به آن

همانطور که در نمودار مقابل مشاهده می کنید، تعداد رویدادها با شیب قابل توجهی رو به کاهش است، ولی به خاطر قرنطینه خانگی و دلایل مشابه، تعداد شرکت کنندگان کلی ایوند مدام رو به افزایش بوده است. برگزارکنندگانی که توانسته اند رویدادهای آنلاین خود را افزایش دهند و یا رویداد حضوری خود را با تدابیری به رویداد آنلاین تغییر دهند، توانسته اند از این فرصت استفاده بهینه کرده و به اهداف خود نزدیک تر شوند.

ایوند و روزهای کرونایی

همانطور که می دانید، ویروس کووید-19 که از 11مارس2020 جهان را درگیر خود کرد، از بهمن ماه هم راه خود را به ایران باز کرد و بسکمک از کسب وکارهای استارتاپی را تحت تاثیر خود قرار داد. هرچند برای برخی کسب وکارها تاثیری مثبت را به همراه داشت، به بسکمک از کسب وکارهای دیگر زیان های جبران ناپذیری را وارد آورد؛ اما در این بین استارتاپ هایی نیز بودند که با تلاش مضاعف به همراه خلاقیت و نوآوری نه تنها خود را سرپا نگه داشتند، بلکه به ایده های خلاقانه و جدیدی هم دست یافتند که شرایط کسب وکارشان را متمایز از شرایط قبل از کرونا می کرد.

کسب وکار ایوند یک کسب وکار کاملا رویدادمحور است؛ این در حالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، رویدادها بسیار در خطر افتاده و با مشکل روبرو شدند. همانطور که می دانیم در برگزاری یک رویداد افراد دور هم جمع می شوند و این جمع شدن افراد حول محور یک تخصص می تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد، اما در این دوره به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برگزاری رویداد می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث گسترش این ویروس بگردد.

در اسفندماه که شاهد اوج گیری موج اول ویروس کرونا بودیم، رویدادها آرام آرام کنسل شدند. در این بین تیم ایوند آغاز به بازنویسی ابزارهای خود برای برگزاری هرچه بهتر وبینارها و رویدادهای مجازی کرد و برگزارکنندگان را تشویق کرد رویدادهایی را که قرار بود به صورت حضوری برگزار شوند، به صورت مجازی برگزار کنند که ایشان نیز نسبت به این طرح استقبال قابل توجهی نشان دادند. حتی خیلی از برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند که برگزارکردن رویداد مجازی بهتر از هرگز برگزار نکردن رویدادهاست.

علاوه بر این، آنها توانستند در برگزاری مجازی رویدادها نکات مثبتی را نیز پیدا کنند. به طور مثال، در برگزاری آنلاین رویدادها بسکمک از هزینه ها مانند هزینه پذیرایی و اجاره یک سالن برگزاری بزرگ از لیست هزینه های برگزارکنندگان حذف می گردد که همین موضوع باعث کاهش قیمت بلیت های شرکت در رویدادها می گردد. با پایین آمدن هزینه تهیه بلیت دسترسی کاربران ساده شده و افراد بیشتری می توانند در رویدادها شرکت کنند.

همچنین به لحاظ جغرافیایی با توجه به برگزاری آنلاین رویدادها افراد در هر کجای کشور که باشند، به راحتی می توانند در رویداد شرکت کنند. اما در گذشته اگر رویدادی در یک شهر برگزار می شد، امکان اینکه افرادی که در شهرهای دیگری زندگی می کنند فرصت شرکت در رویدادها را از دست بدهند، بسیار زیاد بود و با توجه به اینکه بیشتر رویدادها در تهران برگزار می شد، افرادی که به تهران دسترسی راحتی نداشتند، بیشتر رویدادها را از دست می دادند.

در بهار1399، حدود 2هزار رویداد آنلاین به وسیله ایوند معرفی و ثبت شده اند که این میزان نسبت به سال گذشته و وبینارهایی که در آن بازه برگزار شده اند، یک رشد هزار درصدی داشته و باعث شده ایوند هم به نوبه خود نقشی موثر در روزهای کرونایی ایفا کند. همچنین برگزارکنندگان رویدادها هم توانسته اند با خلاقیت و نوآوری، آن چیزی را که می خواهند به شرکت کنندگان وبینارهای خود ارائه دهند. همانطور که می دانیم با شیوع ویروس در جهان همه افراد سعی دارند تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند، به همین دلیل هم بیشتر فعالیت های خود را به صورت آنلاین و مجازی دنبال می کنند و تیم ایوند توانسته بخشی از نیازهای آموزشی و نیاز افراد به شرکت در رویدادهای مختلف را در این دوره در خانه ماندن برطرف کند.یکی از مسائل اساسی ای که ایوند در این دوره با آن روبه رو شد، این است که در وبینارهای آنلاین ارتباط افراد با یکدیگر (شبکه سازی) بسیار محدود می گردد و آن ارتباطی که در گذشته در رویدادها بین افراد اتفاق می افتاد، در حال حاضر در محیط وب بسیار کمتر و به شکل خیلی محدودی صورت می پذیرد یا گاهی هیچ ارتباطی صورت نمی گیرد. تیم ایوند برای حل این مشکل راه حلی ارائه داده است؛ راه حل ایوند برای این موضوع ابزاری است که افراد در آن بتوانند برای خود یک پروفایل درست کرده و به معرفی خود بپردازند و این پروفایل ها در محیط وبینار و در اختیار شرکت کننده ها قرار می گیرد که از این طریق می توانند به یکدیگر پیام داده و با هم در ارتباط باشند.با وجود وبینارهای بسکمک که در این دوران برگزار شده، بسکمک از افراد هم حتی با وجود خلاقیت های بسیار زیادی که داشتند، نتوانستند رویدادهای خود را به صورت مجازی و با کیفیت مورد انتظار شرکت کنندگان برگزار کنند.

به طور مثال، در این دوران یک وبینار نجاری و یک وبینار عکاسی برگزار شد که بازخورد مطلوبی از سمت برخی شرکت کنندگان دریافت نکردند.در اینجا به گفته حمیدرضا احمدی، بنیانگذار استارتاپ ایوند، این تیم خود را مسئول می داند که با استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی های به روز و نوین در وبینارهای مجازی نیز احساسی مشابه رویدادهای حضوری را هرچه بیشتر به شرکت کنندگان این وبینارها برساند.تیم ایوند معتقد است که در آینده و پس از مهار ویروس کرونا، رویدادهای حضوری با استقبالی حتی بیش از قبل روبرو خواهند شد؛ از همین رو این تیم به دنبال توسعه و ساخت ابزارهایی است که بعد از مهار کرونا و در رویدادهای حضوری نیز قابل استفاده باشند. ایوند معتقد است که آینده از آن رویدادهای هیبریدی است. رویدادهای هیبریدی، رویدادهایی هستند که در دو بعد حضوری و مجازی برگزار می شوند. این تیم با ابزارهایی که در این دوران می سازد، سعی دارد که به سمت برگزاری رویدادهای هیبریدی برود.ایوند بر آن است که بتواند با ساخت ابزارهای جدید سطح رویدادهای مجازی را ارتقا بدهد.

منبع: مجله شنبه

به "ایوند مرجع برگزاری رویداد و حالا وبینار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایوند مرجع برگزاری رویداد و حالا وبینار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید