اساتید هنوز نتوانسته اند با صنعت ارتباط بگیرند ، تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور در آینده خبر داد و گفت: اساتید هنوز نتوانسته اند به نحوی شایسته با صنعت ارتباط برقرار کنند.

اساتید هنوز نتوانسته اند با صنعت ارتباط بگیرند ، تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ جعبه گیگابایتی، خبر های متعدد درباره ماموریت های ویژه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور چندی است که در رسانه های مختلف دست به دست می شود از این رو با وحید احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به گفتگو نشستیم تا درباره پروژه های اساسی این مرکز که در بخش های مختلفی همچون اقتصاد مقاومتی، پایش و ارزیابی بخش های آموزش، پژوهش و فناوری، تدوین ساختار منطقه ای وزارت علوم و الگوی ترویج علم در ایران خلاصه می شود بیشتر بدانیم.

وزارت عتف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی چه عملکردی داشته است؟

یکی از برنامه های کلان دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام پروژه های اساسی در راستا اقتصاد مقاومتی بود. به این منظورهرکدام از دستگاه های اجرایی به فراخور مسئولیت خود به تعریف پروژه پرداختند.

وزارت علوم نیز در سال 95 با توجه به اهداف خود 4 پروژه اولویت دار را تحت عنوان برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان به تصویب رساند که پس از تایید در ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شدند.

پروژه های اولویت دار وزارت عتف شامل آمایش آموزش عالی، ارتقاء 5 دانشگاه و پژوهشگاه به سطح تراز بین المللی، بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی در جهت ارزش آفرینی و ایجاد دانشگاه کارآفرین، طراحی الگوی تغییر و ارتقاء نقش دانشگاه ها در حل مسائل کلان دستگاهی و غیره اجرایی شد؛ بنابراین مجموعه دانشگاه ها و حوزه ستادی وزارتخانه هر کدام شان مسئولیتی را به عهده گرفتند.

خوشبختانه با تلاش های اجرا شده تعداد دانشگاه هایی که در تراز بین المللی قرار دارند به 20 مورد افزایش یافت. رشد قابل توجه این آمار نشان از آن دارد که راستا انتخاب شده بسیار مناسب است و می تواند ما را به پیشرفت برساند.

البته این موضوع به این معنا نیست که در دانشگاه ها مسئله ای وجود ندارد بلکه معتقدیم می توانیم به نحوی عمل کنیم که دانشگاه ها در تراز بین المللی بالاتری قرار گیرند. با برنامه ریزی های اجرا شده امیدواریم تا سرانجام برنامه پنج ساله که قرار است تا سال 1404 باشد دانشگاه های کشور را به جمع دویست دانشگاه برتر جهان برسانیم.

ملاک رتبه بندی دانشگاه ها شامل چه مواردی می شود؟

برخی گمان می کنند پایگاه های رتبه بندی دانشگاه ها تنها با ارزیابی مقالات به ترازبندی می پردازند در صورتی که برنامه های آموزشی، پژوهشی و حمایتی از پروژه ها و مقالات دانشجویی نیز در این رتبه بندی دخالت دارند. همچنین ارتباطات بین المللی دانشگاه ها در حوزه های پژوهشی ارزیابی می شود. به این منظور مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور تمام تلاشش را برای حمایت از برنامه های دانشگاه ها در راستای نیل به تراز بین المللی خواهد کرد.

با توجه به اینکه پایش بخش آموزش و فناوری به مرکز تحقیقات سیاست علمی واگذار شده است تاکنون چند گزارش از عملکرد ارائه داده اید؟

دولت ها به منظور دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری سیاست ها، برنامه ها و اقدامات متعددی را ساماندهی و اجرایی کردند که از جمله آن ها می توانیم به ارزیابی شرایط علم، فناوری و نوآوری کشور با استفاده از شاخص های ملی و بین المللی اشاره کنیم. پس از انقلاب اسلامی ارائه عملکرد یکی از کار های اساسی خوانده شد، به طوری که میزان پیشرفت با توجه به شاخص ها با آمار های پراکنده توسط وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی ارائه می شدند.

بر اساس آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی تهیه گزارش پایش و ارزیابی بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور شد که وزیر علوم در سال 95 مأموریت اجرای آن را به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور محول کرد.

پایش علم و فناوری در چند شاخص بررسی می شود؟

وزارت علوم، بهداشت، صنعت و وزارت خانه های مختلف اقتصادی و حوزه های علم و فناوری جمعا در 11 محور و صد شاخص به ارائه عملکرد می پردازند. دبیرخانه شورای عالی عتف آمار و اطلاعات را از دستگاه ها دریافت می کند و برای هماهنگی و تحلیل کلان در اختیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور قرار می دهد. اولین گزارش پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور برای سال 96 آماده شد، اکنون پس از بررسی های لازم، گزارش عملکرد سال 97 آماده شد و به صورت کتابچه در اختیار مجلس و دولت قرار گرفت.

طرح اجراییی سازی ساختار مدیریت منطقه ای آمایش آموزش عالی کشور در چه مرحله ای واقع شده است؟

حکمرانی یکی از مسائل اصلی در پایش علم و فناوری و آموزش عالی محسوب می شود، یکی از محور های اصلی این ماموریت ویژه بحث نظام مدیریتی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به صورت منطقه ای، استانی یا ترکیبی از آن دو است به طوری که روابط آن ها با وزارت علوم و دیگر مراکز آموزش عالی در منطقه و استان ارزیابی خواهد شد.

وزارت علوم قسمتی از موضوع را به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار کرد به طوری که این مرکز با همکاری دانشگاه، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به برگزاری جلسات و نشست پرداختند که طی آن ویراست اولیه ای تهیه شد. امیدواریم مراحل بعدی این ماموریت با همکاری شورای علمی فرهنگی به نتیجه مطلوب رسد.

از دیدگاه شما به عنوان شخصی که مدت ها در سمت معاونت پژوهشی وزارت علوم بوده است عدم کاربرد سرانجام نامه های دانشجویی در رفع مسائل صنعت چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

ارتباط لازم میان دانشگاه، صنعت و مراکز تقاضا وجود ندارد. در حقیقت اساتید هنوز آن طور که شایسته است نتوانسته اند با صنعت مرتبط شوند بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرانجام نامه های دانشجویی نیاز صنعت را رفع کنند از طرف دیگر محتوای درسی دانشجویان نیز در این امر دخالت دارد به طوری که اگر محتوا تغییر کند شاهد بهبود کاربردی بودن سرانجام نامه های دانشجویی خواهیم شد.

البته مسئله اصلی در این زمینه عدم تقاضا از سوی جامعه برای دانشگاه است اگر مراکز علوم انسانی، مراکز علوم پایه، شهرداری ها، زندان ها و تمام دستگاه های اجرایی کشور نیاز به تحقیقات را احساس کنند طبیعتا به عقد قرارداد با دانشگاه راغب خواهند شد. بنابراین افزایش ارتباط بین دانشگاه و جامعه، کاربردی بودن سرانجام نامه های دانشجویی را به همراه خواهد داشت.

برای سال جدید چه برنامه ای دارید؟

مرکز سیاست های علمی کشور قصد دارد در حوزه دانشگاه کارآفرین به فعالیت بپردازد به طوری که در مرحله اول تعریفی از دانشگاه کارآفرین ارائه دهد و بعد از بررسی به سمت کارآفرینی در دانشگاه ها حرکت کند. همچنین در قالب پروژه ای به تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور می پردازیم به همین دلیل با وزارت علوم، سازمان برنامه و شورای عالی عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی به همکاری پرداختیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اساتید هنوز نتوانسته اند با صنعت ارتباط بگیرند ، تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اساتید هنوز نتوانسته اند با صنعت ارتباط بگیرند ، تدوین برنامه توسعه علم و فناوری استان های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید