چاه شیطانی نارسبورو، همه چیز را سنگ می نماید

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، در میان اشیایی که از طریق آب چاه نارسبورو به سنگ تبدیل شده اند، چوب، برگ های گیاه خزنده و حتی لاشه پرندگان مرده دیده می گردد! حتی در دوره های قبل مردم تصور می کردند که گوشه چاه به یک استخوان جمجمه بسیار بزرگ و متعلق به انسان شباهت دارد. درگذشته بسیاری از مردم از نزدیک شدن به چاه خوفناک نارسبورو خودداری می کردند، زیرا بیم آن داشتند که آب چاه آن ها را نیز مانند سایر اشیا تبدیل به سنگ کند. با این همه افراد کنجکاوی هم بوده اند که همواره وسیله ای را در کنار آبشار چاه می گذاشتند و می دیدند که وسایلشان به تدریج و فقط در خلال چند هفته تبدیل به سنگ شده می گردد

چاه شیطانی نارسبورو، همه چیز را سنگ می نماید

در لبه چاه و حاشیه اطراف آن اشیایی مانند یک کلاه استوانه ای دیده می گردد که مردها در عصر ویکتوریا بر سر می گذاشته اند و یک کلاه زنانه که در سال 1853 در کنار آبشار چاه رها شده است. وسایل کوچک دیگری مانند عروسک های خرس تدی هم در کنار چاه وجود دارد که در سال های اخیر بازدیدکنندگان آن ها را در آنجا گذاشته اند.

قدیمی ترین کتاب مرجعی که درباره چاه نارسبورو به رشته تحریر درآمده، نوشته جان لیلان ( John Leyland ) عتیقه شناس انگلیسی است که در دوران پادشاهی هنری هشتم در انگلستان می زیسته و در سال 1538 از این چاه تماشا نموده است.

او در کتابش نوشته که چاه نارسبورو در آن موقع بسیار معروف بوده است و بازدیدکنندگان از آب سرریز چاه می نوشیده اند و زیر آن دوش می گرفته اند. طبق نقل جان لیلان، اعتقاد مردم بر این بوده است که آب چاه قدرت شفادهنده و معجزه مانندی دارد.

در خلال همین سال ها بود که یک زن غیب گو و آینده بین اسطوره ای به نام اورسولا سوتیل ( Ursula Southeil ) که بیشتر با نام مادر شیپتون شناخته می گردد، رفته رفته در بین مردم انگلیس محبوبیت پیدا کرد.

بر پایه افسانه ای که درباره مادر شیپتون وجود دارد، او دختر زنی بدکار بود و در غاری به جهان آمد که هم اکنون با نام غار مادر شیپتون شناخته می گردد و فاصله زیادی از چاه وحشت انگیز و نفرین شده نارسبورو ندارد. مشهور است که مادر شیپتون زنی بسیار زشت و کریه منظر بود و این زشتی از دوران کودکی در او دیده می شد و مردم شیطان را پدر او می دانسته اند.

طبق داستان هایی که درباره مادر شپتون شنیده می گردد، او از دوران کودکی به خاطر اندام بدشکلش همواره کنجکاوی همسایه هایش را برمی انگیخته است. اما این زن با پیش گویی های غزل گونه اش به قدری مردم را به حیرت وامی داشته است که آن ها هیکل غیرعادی اش را فراموش می کردند.

گفته می گردد که مادر شیپتون همچون نوسْتْراداموس، پیشگوی معروف فرانسوی، چندین رویداد مهم را مثل آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666، شکست ناوگان اسپانیا در سال 1588 و حتی اختراع تلفن همراه پیش گویی نموده است! هرچقدر که معروفیت مادر شیپتون نزد مردم بیشتر و بیشتر می شد به موازات آن معروفیت چاه وحشت انگیز نارسبورو هم افزایش می یافت.

در سال 1630 چارلز اول، پادشاه انگلستان، زمین محدوده چاه نارسبورو را به یکی از نجیب زادگان بومی منطقه به نام سِر چارلز اسلینگسبی ( Sir Charles Slingsby ) فروخت. در آن موقع، چاه به میزان ای محبوبیت یافته بود که اسلینگسبی با تدارک تماشا تورهای همراه با راهنما از مردمی که برای بازدید از چاه به منطقه می آمدند پول می گرفت. چارلز اسلینگسبی در آن موقع نمی دانست که با این کارش اولین مقر توریستی انگلستان را بنیان گذاری نموده است!

انتها آنالیز های علمی اجرا شده پرده از راز سنگ ساز بودن آب چاه نارسبورو برداشت. آب این چاه حاوی مواد معدنی بسیار زیادی است که می تواند پوسته ای سخت از مواد معدنی را روی اجسام مختلف ایجاد کند. در حقیقت خاصیت سنگ ساز بودن آب این چاه تا حد زیادی به فرایند تشکیل چکنده و چکیده (استالاکتیت و استالاگمیت) در غارها شباهت دارد.

با این حال موضوعی که عجیب به نظر می رسد سرعت سنگ سازی آب این چاه است. با گذشت چندین قرن از کشف این ویژگی بی نظیر، هنوز هم می توان دید که اسباب بازی های کوچکی مانند عروسک تدی پس از قرار گرفتن در مجاورت آب چاه، ظرف فقط سه تا چهار ماه سنگ می بندند.

اگرچه مدت زمان زیادی از فاش شدن راز چاه وحشت انگیز نارسبورو می گذرد، اما این پدیده جالب همچنان برای بسیاری از مردم سرگرم کننده است. مردمی که برای بازدید به سراغ چاه می آیند عموما با خودشان خرس تدی به همراه می آورند، چون این عروسک منافذ زیادی دارد و آب را سریع به خودش جذب می نماید و از داخل به بیرون سنگ می بندد. البته لوازم دیگری هم در کنار چاه به چشم می خورند که از جمله می توان به لوازم شخصی مانند انگشتر، لباس و لوازم آشپزخانه و حتی یک دوچرخه اشاره نمود.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "چاه شیطانی نارسبورو، همه چیز را سنگ می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاه شیطانی نارسبورو، همه چیز را سنگ می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید