پایان موعد مشخص شده برای عمره!

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، پس از توقف عمره برای زائران ایرانی، با ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، دو کشور درباره بازگشت زائران ایرانی به عمره توافق کردند. تاکید مسئولان کشور بر این بود که عمره در سال 1402 برقرار شود، اما درست در بزنگاه اعزام زائران، در تاریخ 13 بهمن ماه 1402 اعلام شد که عربستان مجوز پروازهای ایران را صادر نکرده است. جزئیات این مسأله تا کنون روشن نشده و موضوع همچنان برای کسانی که پس از حدود 12 سال انتظار، آماده انجام این سفر بودند، مبهم است.

پایان موعد مشخص شده برای عمره!

برای این سفر، سازمان حج و زیارت مطابق با امکاناتی که در عربستان فراهم کرده بود، برای حدود 70 هزار نفر ظرفیت ایجاد کرد، اما هزینه این سفر 10 روزه که به مبلغ 40 تا 45 میلیون تومان معین شده بود، مانع از استقبال بیشتر از این سفر شد، به ویژه آنکه سپرده های عمره برخلاف انتظار ودیعه گذاران، پس از حدود 12 سال متناسب با تورم رشد نداشته و از سود پایین بانک ها بهره مند شده بود. مبلغ سپرده های 800 هزار تومانی عمره پس از 12 سال به کمتر از سه میلیون تومان رسیده بود.

بنابر آخرین آمار سازمان حج و زیارت، برای این سفر، که قرار بود در سال 1402 انجام شود، حدود 41 هزار و 200 نفر، ثبت نام و هزینه را واریز کرده بودند، که با تأخیر در صدور مجوز و بلاتکلیفی در انجام این سفر، حدود 11 هزار نفر از آنها انصراف دادند. در 27 بهمن ماه با نزدیک شدن به خاتمه موعدی که برای سفر عمره (10 اسفند 1402) معین شده بود و با توجه به تکلیف نامعین این سفر، سازمان حج و زیارت اظهار داشت که پول تمام زائران (حدود 30 هزار نفر) را که برای عمره ثبت نام کرده اند، با حفظ اولویت اعزام، بازمی گرداند.

از این اقدام سازمان حج و زیارت و با توجه به آنکه عربستان پاسخ معینی درباره تکلیف پروازهای عمره نداده بود، این برداشت شد که اعزام زائران ایرانی به سال 1402 نمی رسد و کاملا تعلیق شده است. هرچند مسئولان سازمان حج و زیارت با استناد به اظهارات وزیر خارجه عربستان، امید داشتند این سفر همین امسال و در ماه رمضان انجام شود، اما پیگیری ها حاکی از این است که عمره همچنان بلاتکلیف است و پاسخ شفافی برای آن به ویژه از سوی سه دستگاه مسئول (سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت) فعلا وجود ندارد و اگرچه تاکید آنها بر است که عمره هنوز منتفی نشده است، اما معلوم نیست زائران ایرانی تا قبل از حج تمتع به عمره می رسند؟

منبع: گردشبان

به "پایان موعد مشخص شده برای عمره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان موعد مشخص شده برای عمره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید