ورود بخش خصوصی برای خرید کشتی های رو، رو
به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، یک مقام مسئول با بیان اینکه مشکل اقتصادی برای خرید کشتی های رورو نداریم، گفت: به وسیله هماهنگی با سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی، آماده خرید کشتی های رورو هستیم.

احسان قمری، مدیرکل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یک دستگاه همکار در کنار وزارت راه و شهرسازی است تا یاری کند حمل و نقل صادراتی چه در حوزه حمل و نقل و چه در حوزه زیرساخت توسعه پیدا کند.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به یکی از مسائل کشور در حوزه دریایی خزر، گفت: در حال حاضر 59 درصد از حمل و نقل دریایی در حوزه دریای خزر به وسیله کشتیرانی روسیه انجام می گردد و 30 درصد به عهده ایران است و سهم سایر کشورهای حوزه دریای خزر یعنی قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان کمتر از یک درصد است.
وی اضافه نمود: با توجه به ضرورت های کشور در توسعه تجارت و کاهش هزینه های حمل و نقل احتیاج به کشتی های رورو یا کامیون بر داریم که در حال حاضر خلأ این موضوع تبدیل به یکی از مسائل ما در حوزه دریای خزر شده است.
ورود بخش خصوصی برای خرید کشتی های رورو
قمری با بیان اینکه سایر کشورها کشتی های رورو دارند، گفت: تمهیداتی اندیشیده شده و برنامه هایی در نظر گرفته شده تا با یاری کشتیرانی جمهوری ایران، بخش خصوصی نسبت به خرید کشتی های رورو اقدام کند.
وی ادامه داد: ویژگی معین کشتی رورو این است که نسبت به حمل کالاهای صادراتی ایران به وسیله کامیون اقدام می نماید؛ در واقع کامیون می تواند وارد این کشتی ها گردد و بدون اینکه بارش خالی گردد، بار را به کشورهای دیگر حمل کند.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید نمود: با توجه به اهمیت حوزه دریایی خزر برنامه ریزی نموده ایم که بتوانیم از کشتی های رورو در این منطقه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما محدودیت هایی در حوزه کشتی های رورو داریم، به وسیله هماهنگی با سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی به انجام این کار مبادرت خواهیم ورزید که این بخش ها آمادگی خود را برای خرید کشتی های رورو جهت حمل محصولات اولویت دار از جمله کالاهای کشاورزی و کانتینری را اعلام نموده اند.
قمری در خصوص اینکه آیا مشکل اقتصادی برای خرید کشتی های رورو داریم، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی مشکل خاصی وجود ندارد و سرمایه گذار نیز وجود دارد که خرید را انجام دهد. منتهی باید همه دست به دست هم دهیم تا بار کشتی های رورو تأمین گردد.
تقویت کشتیرانی در حوزه کانتینری
قمری گفت: بعلاوه پیگیر هستیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه کانتینری تقویت کنیم. اولویت ما حمل کالاهای صادراتی بخش کشاورزی و فسادپذیر است که این بخش احتیاج به کانتینر یخچال دار دارد.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه نمود: در حوزه کانتینر یخچال دار، هم در بخش فراوری و هم در بخش واردات اقداماتی انجام خواهد شد که به صورت جد نیز پیگیر هستیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران