معرفی و بررسی کامل لپتاپ شیائومی نوت بوک پرو 120G

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، شیائومی نوت بوک پرو 120G، در تاریخ بیستم سپتامبر عرضه خواهد شد. این لپ تاپ خود را درست در وسط طیف لپ تاپ های باریک و سبک و لپ تاپ های ضخیم تر و سنگین تر مناسب برای بازی قرار می دهد. شیائومی نوت بوک پرو 120G لپ تاپی با بدنه تمام آلومینیومی، صفحه نمایش 120 هرتزی با وضوح بالا، دارای آخرین پردازنده نسل دوازدهم اینتل i5 و اتصال Thunderbolt است. در این مطلب خبرنگاران به معرفی و بررسی شیائومی نوت بوک پرو 120G پرداختیم.

معرفی و بررسی کامل لپتاپ شیائومی نوت بوک پرو 120G

شیائومی نوت بوک پرو 120G در یک نگاه

مشخصات فنی
صفحه نمایش14 اینچ
پردازندهIntel Core i5-12450H
رم16 گیگابایت
حافظه داخلی512 گیگابایت SSD
باتری56 وات ساعتی لیتیم پلیمری
پردازنده گرافیکیNVIDIA GeForce MX550

طراحی

شیائومی نوت بوک پرو 120G طراحی مجذوب کننده و مینیمالی دارد که به شدت تحت تاثیر مدل های نسل چهارم مک بوک پرو قرار گرفته است. از ساختار آلومینیومی برای درب، صفحه کلید و پنل پشتی استفاده می کند و در یک رنگ خاکستری تیره عرضه می شود.

این لپتاپ یک قطعه سخت افزاری فوق العاده خوش ساخت و ماشینکاری شده است. همه چیز از حرکت محکم لولا گرفته تا بافت آلومینیوم انودایز شده بسیار عالی است. صفحه کلید محکم است و هیچ انعطافی از خود نشان نمی دهد. کل دستگاه شبیه یک صفحه فلزی جامد است.

درب لپتاپ برای بلند کردن نیاز به کمی تلاش دارد، اما بعد از آن به راحتی حرکت می کند و هر جا که آن را رها کنید در جای خود باقی می ماند.. دریچه های خروجی سیستم خنک کننده در کنار لولا قرار گرفته اند.

در قسمت درونی لپتاپ، صفحه نمایش مات دارای یک قاب پلاستیکی مشکی مات است که اطراف آن را احاطه کرده است. قاب آن نسبتاً نازک است و بافت مات آن هیچ لک یا اثر انگشتی را نشان نمی دهد. با این حال، هنگام باز کردن درب، معمولاٌ انگشت شست تان روی وب کم قرار خواهد گرفت، زیرا درست در لبه آن قرار گرفته است و پوششی ندارد. اگر قصد استفاده از وب کم را دارید، بهتر است قبل از روشن کردن وب کم را تمیز کنید.

پشت نوت بوک دارای یک پوشش آلومینیومی با یک توری در مرکز برای ورودی خنک کننده، و دو توری در زیر برای اسپیکرهای خاموش است. درب از طریق هشت پیچ در جای خود ثابت می شود اما برای باز شدن بدون خراشیدن فلز به یک اسپاگر پلاستیکی نیاز دارد.

در طرف مقابل، ممکن است متوجه شده باشید که شیائومی اکنون لوگوی خود را روی درب قرار داده است، زیرا نوت بوک های اولیه این شرکت بدون هیچ نشانی عرضه می شدند. علامت کلمه شیائومی ظریف است و از فونت تازه این شرکت استفاده می کند؛ همانطور که برای لوگوهای دیگر، یک برچسب اینتل روی صفحه کلید در گوشه سمت راست پایین وجود دارد. بقیه استیکرها، از جمله یکی برای اِن ویدیا و مایکروسافت آفیس، در قسمت پایینی قرار می گیرند که معمولاً در معرض دید نیستند.

وزن این لپ تاپ 1.4 کیلوگرم است که برای این سطح از لپتاپ ها وزن مناسبی است. این لپتاپ سبک وزن نیست، اما به اندازه کافی سبک است که در تمام طول روز حمل شود.

صفحه نمایش

شیائومی نوت بوک پرو 120G دارای صفحه نمایش 14 اینچی IPS LCD مات با رزولوشن 2560×1600 و نرخ تازه سازی 120 هرتز است. شیائومی ادعا می کند 100٪ فضای رنگی sRGB و dE

نمایشگر این لپتاپ عملکرد رنگی چشمگیری دارد. این نمایشگر در تست ها 99 درصد پوشش sRGB، 77 درصد پوشش Adobe RGB و 77 درصد پوشش DCI-P3 را اندازه گیری کرده است.

حدبیشتر روشنایی این نمایشگر در 255 نیت با نسبت کنتراست میانه کمی بیش از 1100:1 اندازه گیری شده است. زوایای دید خوب است و دید نمایشگر در فضای باز تحت نور شدید میانه است.

عملکرد کلی رنگ بسیار خوب است و صفحه نمایش را برای مصرف محتوای روزمره و برخی کارهای حساس به رنگ نور ایدهآ ل می کند. برای کارهای رنگی جدی تر، باید کالیبراسیون سخت افزاری را انجام دهید. با این حال، فقدان پوشش رنگی گسترده و 10 بیتی و نسبتاً ناچیز اوج روشنایی و نسبت کنتراست به این معنی است که بهتر است یک مانیتور خارجی را برای کارهای حساس به رنگ در نظر بگیرید.

این لپ تاپ از PQ HDR پشتیبانی نمی کند، بنابراین HDR را نمی توان در ویندوز و برنامه ها و بازی های پشتیبانی شده فعال کرد. با این حال، ویندوز یک گزینه HDR جریان اضافی را نیز در نظر گرفته است که می تواند پشتیبانی از محتوای HDR را در برنامه های سازگار فعال کند. به عنوان مثال، نتفلیکس زمانی که این گزینه فعال باشد، محتوای HDR را ارائه می دهد. با این حال، پنل برای نمایش محتوای HDR مجهز نیست، بنابراین اغلب بدتر از SDR به نظر می رسد.

نمایشگر عملکرد حرکتی کمتری دارد. نرخ نوسازی پیک 120 هرتز به طور قابل توجهی نرمی حرکت را بهبود می بخشد و برنامه هایی که از آن پشتیبانی می کنند بسیار پاسخگوتر هستند. با این حال، نمایشگر زمان پاسخگویی ضعیفی دارد، که نسبتاً برای نمایشگرهای لپ تاپ غیر گیمینگ IPS به دلیل کمبود اُوِردرایو پیکسلی معمول است. این مسئله باعث ایجاد مسیرهای حرکتی طولانی در پشت اجسام سریع می شود زیرا پیکسل ها برای انتقال در پنجره تازه سازی 8.33 میلی ثانیه ای بسیار کند هستند.

شیائومی نوت بوک پرو 120G فقط در یک سایز موجود است و پنل 14 اینچی به لطف وضوح نسبتا بالا تراکم پیکسلی خوبی دارد.

صفحه کلید و ترک پد

شیائومی نوت بوک پرو 120G دارای صفحه کلید استاندارد غشایی به سبک چیکلت است. کلیدها از مکانیزم قیچی استفاده می کنند و حدود 1.3 میلی متر حرکت دارند.

صفحه کلید دارای نور پس زمینه LED سفید است که می تواند روشنایی کم، زیاد یا اتوماتیک را تنظیم کند. به طور پیش فرض، نور پس زمینه پس از 15 ثانیه عدم استفاده از صفحه کلید خاموش می شود. این مسئله می تواند بسیار آزاردهنده باشد و گزینه فعال نگه داشتن آن همیشه در بایوس است که باید با فشار دادن و نگه داشتن F2 در هنگام بوت به آن دسترسی پیدا کنید.

صفحه کلید دارای یک ردیف کلید Fn در بالا است که میانبرهای جایگزین نیز به آنها اختصاص داده شده است. ابتدا با فشار دادن کلید Fn می توان به دستورات Fn دسترسی پیدا کرد. همچنین، می توانید Fn + Esc را فشار دهید و به طور پیش فرض از دستورات Fn استفاده کنید و ابتدا با فشار دادن کلیدهای Fn به میان برها دسترسی پیدا کنید.

صفحه کلید همچنین دارای یک کلید ماکرو اختصاصی در گوشه بالا سمت راست است. می توانید هر برنامه یا فایلی را تنظیم کنید که با فشار دادن این کلید باز شود. فقط یک چیز را می توان در یک زمان به کلید اختصاص داد. کلید ماکرو دارای نیروی محرک سنگین تری است که احتمالاً از فشارهای تصادفی جلوگیری می کند.

صفحه کلید نوت بوک پرو 120G شیائومی عالی است. کلیدها فاصله مناسبی از یکدیگر دارند و تجربه تایپ کردن با آن ها لذت بخش است.

نور پس زمینه کلیدها در تنظیم بر حالت حدبیشتر خود به اندازه کافی روشن است و کلیدها به راحتی چرب نمی شوند.

در گوشه سمت راست بالای صفحه کلید، دکمه پاور با حسگر اثر انگشت خازنی تعبیه شده است. این سنسور نسبتا کند است و یک ثانیه و نیم طول می کشد تا اثر انگشت شما را بخواند.

در زیر کیبورد یک ترک پد پلاستیکی بزرگ قرار گرفته است. پد لمسی در بالا و پایین به صورت فیزیکی برای ثبت کلیک ها حرکت می کند. این بدان معناست که حدود 60 درصد پایین صفحه ترَک را می توان برای ثبت یک کلیک فشار داد، در حالی که 40 درصد بالایی نمی تواند حرکت زیادی داشته باشد زیرا به لولا نزدیک است.

ترک پد بیشتر اوقات خوب کار می کند. سطح آن بافتی عالی دارد که حرکات صاف و دقیق را امکان پذیر می کند.

به نظر می رسد مشکل از حساسیت سطح لمسی است که در حال حاضر کمی بالا به نظر می رسد. اگر کف دست شما روی لبه قرار گرفته باشد، ترک پد نیز به درستی کار نمی کند، که به دلیل اندازه بزرگ آن اغلب اتفاق می افتد.

اسپیکر، میکروفون و وب کم

شیائومی نوت بوک پرو 120G دو اسپیکر در دو طرف خود دارد. این اسپیکرها هیچ گونه پیشرفتی در صدای معمولی با کیفیت لپ تاپ ارائه نمی دهند، و به عبارتی افتضاح هستند. با این حال، برنامه از پیش نصب شده DTS Audio Processing کن فیکون می کند و صدای پخش لپتاپ را مناسب می کند. استفاده از اسپیکرهای این لپتاپ را بدون این برنامه توصیه نمی کنیم.

اگر هدفون های سیمی را وصل کنید، این برنامه نیز فعال می ماند. پردازش صدا، که برای اسپیکرها در نظر گرفته شده است، برای هدفون بسیار زیاد است، بنابراین توصیه می کنیم آن را خاموش کنید. متأسفانه، هیچ راهی برای تنظیم برنامه برای غیرفعال کردن اتوماتیک هنگام استفاده از هدفون وجود ندارد. راه حل استفاده از هدفون های بی سیم است که از طریق برنامه پشتیبانی نمی شوند.

کیفیت میکروفون تا حدودی ضعیف است. صدای ضبط شده حتی زمانی که در یک کدک lossless ذخیره می شود، خفه و فشرده می شود.

وب کم 720P کیفیت تصویر پایینی دارد و همچنین از Windows Hello پشتیبانی نمی کند. از آن بدتر، خشابی برای پوشاندن وب کم ندارد و بنابراین باید برای پوشاندن آن به اقدامات شخصی خود متوسل شوید. اگر تماس های ویدیویی زیادی برقرار می کنید، توصیه می کنیم برای همیشه آن را بپوشانید و یک وب کم از بازار با یک میکروفون خوب به عنوان جایگزین تهیه کنید.

قابلیت اتصال

شیائومی نوت بوک پرو 120G یک درگاه Type-A USB 3.1 Gen 1، یک درگاه Type-C USB 3.2 Gen 2 و یک درگاه Thunderbolt 4 دارد. همچنین یک کانکتور HDMI 2.0b و یک جک 3.5 میلی متری هدفون/میکروفون نیز در آن تعبیه شده است.

گزینه های اتصال نسبتاً محدود هستند. تک پورت Type-A معمولاً خیلی سریع اشغال می شود و حداقل یکی از درگاه های USB-C برای شارژ مورد نیاز است و اغلب تنها یک پورت USB-C یدکی برای بقیه دستگاه ها در اختیار خواهید داشت.

نکته مثبت در مورد طراحی پورت این است که یک پورت USB-C در هر طرف وجود دارد، به این معنی که می توانید لپ تاپ را از هر طرفی که راحت تر است شارژ کنید. درگاه USB-C سمت راست دارای یک چراغ شارژ در کنار آن است، اما حتی اگر از درگاه سمت چپ استفاده کنید، روشن می شود.

از جنبه بی سیم اگر بخواهیم به این لپتاپ بپردازیم، نوت بوک پرو 120G شیائومی از Wi-Fi 6 دو بانده و بلوتوث 5.2 پشتیبانی می کند. هر دو در طول تست ها بدون هیچ مسئله ای به خوبی متصل شده اند.

نرم افزار

شیائومی نوت بوک پرو 120G با Windows 11 Home عرضه می شود. برنامه های از پیش نصب شده شیائومی عبارتند از Mi Support ،MIUI + (قبلا با نام MiDrop شناخته می شد) و Macro. برنامه Mi Support مشخصات اولیه دستگاه را نشان می دهد، لینکی به صفحه پشتیبانی شرکت دارد و به شما اجازه می دهد برخی از تنظیمات نمایشگر را تغییر دهید.

برنامه MIUI+ به شما این اجازه را می دهد که فایل ها را از دستگاه دیگری که برنامه را اجرا می کند انتقال دهید. برنامه ماکرو به شما امکان می دهد عملکرد از پیش تعیین شده را برای کلید ماکرو صفحه کلید پیکربندی کنید.

عملکرد فنی

این لپتاپ در دو نوع عرضه می شود. هر دو دارای Intel Core i5-12450H هستند که 8 هسته فیزیکی (4 هسته P، 4 هسته E) و 12 رشته دارند. این مسئله می تواند تا 4.4 گیگاهرتز را در هسته های P تقویت کند و دارای حافظه کَش 12 مگابایتی است. TDP پایه آن 45 وات است، اما می تواند در طول پنجره توربو تا 95 وات افزایش یابد، اگرچه شیائومی PL2 و PL1 خود را به ترتیب در 85 وات و 40 وات پیکربندی کرده است.

هر دو مدل همچنین دارای 16 گیگابایت حافظه یکپارچه LPDDR5 با فرکانس 5200 مگاهرتز و 512 گیگابایت حافظه فلش PCIe 4.0×4 NVMe M.2 هستند. حافظه ثابت است، اما در صورت نیاز به فضای بیشتر یا سرعت، می توانید Phison M.2 از پیش نصب شده را با درایو دلخواه خود جایگزین کنید.

تنها تفاوت بین نوت بوک پرو 120 و نوت بوک پرو 120G وجود گرافیک اختصاصی Nvidia GeForce MX550 با 2 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6 بر روی 120G است. MX550 در کنار گرافیک مجتمع Intel Iris Xe تعبیه شده در CPU اجرا می شود.

در تست های عملکرد، نوت بوک پرو 120G شیائومی با عملکرد خوب در کارهای روزمره مانند وب گردی، برنامه های مایکروسافت، و ویرایش تصویر و ویدیوی سبک، به خوبی خود را ثابت می کند. متأسفانه، محدودیت های حافظه و گزینه های ذخیره سازی مانع از استفاده از لپ تاپ به عنوان یک دستگاه کاری تمام وقت می شوند، زیرا زودتر یک یا هر دو حافظه شما تمام می شود.

باتری

شیائومی نوت بوک پرو 120G از باتری 56 وات ساعتی بهره می برد. شیائومی ادعا می کند برای استفاده تمام مدت، این لپتاپ تا 9 ساعت شارژ باتری خود را نگه می دارد.

اگر فکر نمی کنید همیشه به نرخ رفرش کامل 120 هرتز نیاز دارید، می توانید با استفاده از میانبر Fn+S به سرعت بین 60 هرتز، 90 هرتز و 120 هرتز جابجا شوید. 60 هرتز به شما کمک می کند تا اگر می خواهید مدتی از شارژر استفاده نکنید، چند ساعت بیشتر شارژ لپتاپ را نگه دارید.

این لپتاپ با یک شارژر 100 واتی USB-C عرضه می شود. شیائومی ادعا می کند که این لپ تاپ می تواند در عرض 35 دقیقه 0 تا 50 درصد شارژ شود. شما همچنین می توانید از هر شارژر USB-PD با نوت بوک استفاده کنید؛ از جمله برخی از پاوربانک ها.

برای دیدن آگهی های انواع لپ تاپ در وبلاگ جعبه گیگابایتی کلیک کنید

جمع بندی

شیائومی نوت بوک پرو 120G، حدود 950 دلار قیمت دارد. این دستگاه یک لپ تاپ خوش طرح و خوش ساخت با تناسب و پرداخت عالی است. نمایشگر از دقت رنگ خوبی برخوردار است. صفحه کلید و ترک پد و همچنین عملکرد فنی آن برای انجام کارهای مدرسه، دفتر و کارهای اولیه بهره وری مناسبی دارد.

لپ تاپ حافظه کمی برای سیستم و گرافیک ارائه می دهد. این کار استفاده از آن را به عنوان یک رایانه ویرایشگر محدود می کند و از اجرای برنامه ها و بازی هایی که به حافظه نیاز دارند جلوگیری می کند. روشنایی صفحه نمایش نیز بسیار محافظه کارانه است و زمان پاسخگویی برای یک تجربه خوب با نرخ تازه سازی بالا ضعیف است. عمر باتری نیز کمتر از حد میانه است.

با وجود این مسائل، شیائومی نوت بوک پرو 120G گزینه خوبی برای کسانی است که در پی یک لپ تاپ مجذوب کننده و خوش ساخت برای استفاده روزمره با قیمتی مقرون به صرفه هستند.

منبع: بلاگ دیوار

به "معرفی و بررسی کامل لپتاپ شیائومی نوت بوک پرو 120G" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و بررسی کامل لپتاپ شیائومی نوت بوک پرو 120G"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید