علائم بیماری پلی کیستیک کلیه

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، بیماری کلیوی پلی کیستیک یک بیماری ارثی است. در این جا اطلاعات بیشتری را در رابطه با این بیماری و از جمله علائم کیست کلیه خواهید یافت.

علائم بیماری پلی کیستیک کلیه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

بیماری کلیوی پلی کیستیک یک بیماری ارثی است. در این جا اطلاعات بیشتری را در رابطه با این بیماری و از جمله علائم کیست کلیه خواهید یافت.

بیماری کلیوی پلی کیستیک که PKD هم نامیده می گردد یک بیماری ارثی است که تعداد زیادی کیست های پر از مایعات در حال رشد در کلیه ها تشخیص داده می گردد. کیست های تشکیل شده می توانند به تدریج جایگزین بیشتر توده کلیوی شده و باعث مهار عملکرد کلیه شوند. مراحل بعدی بیماری معمولا از طریق نارسایی کلیه مشخص می گردد.

نارسایی کلیه بیماران دیالیزی و پیوند شده را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری پلی کیستیک در نهایت در نیمی از بیماران به نارسایی کلیه تبدیل می گردد. عواقب این بیماری شامل تشکیل کیست هایی در کبد می باشد. پلی کیستیک کلیوی می تواند اثرات جانبی بر اندام هایی مانند رگ های خونی در مغز و قلب هم داشته باشد. در واقع، این عواقب اغلب به بیمار در تشخیص مورد پلی کیستیک کمک کرده و امکان تمایز بین این بیماری را با کیست های ساده و بی ضرر را که اغلب با افزایش سن رشد می کنند را فراهم می آورد. عواقب دیگر کیست های کلیوی این است که این کیست ها ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند. این بیماری یک بیماری بسیار دردناک بوده که در حدود 500000 فرذ در بیماران کلیوی پلی کیستیک آمریکا پیشرفته که چهارمین دلیل بروز نارسایی کلیه می باشد. این بیماری شایع ترین نوع بیماری ارثی در آمریکا هم می باشد.

انواع بیماری کلیوی پلی کیستیک

علم پزشکی دو نوع ارثی و یک نوع غیر ارثی از پلی کیستیک را تعریف کرده که در زیر توضیح داده شده است.

1. پلی کیستیک غالب اتوزومی

فرم ارثی بیماری بوده و حدود 90 درصد از موارد پلی کیستیک کلیوی را به خود اختصاص داده است. معنای اتوزوم غالب این است که اگر یک بیمار دچار پلی کیستیک باشد، 50 درصد احتمال ابتلاء کودک او به بیماری کلیوی پلی کیستیک وجود دارد.

2. پلی کیستیک مغلوب اتوزومی

این فرم هم نوع ارثی بیماری بوده که به ندرت اتفاق می افتد. در این فرم، کودک می تواند حامل بیماری باشد و یا این که نباشد. این مورد در زمانی که والدین دارای آلل های مغلوب هستند، یعنی یا هر دو غالب و یا هر دو مغلوب می باشند، رخ داده و در صورتی که کودک هر دو آلل را دریافت کند به بیماری مبتلا می گردد.

3. بیماری کلیوی کیستیک اکتسابی

این بیماری مرتبط با مسائل طولانی مدت کلیه ها بوده که به طور خاص در افرادی که نارسایی کلیه را تجربه می کنند، و بنابراین به مدت طولانی دیالیز می شوند، رخ می دهد. این نوع بیماری در افراد مسن رخ می دهد و یک نوع بیماری ژنتیکی و یا ارثی نیست.

علائم بیماری پلی کیستیک

چندین علامت از طریق این اختلال نشان داده می گردد. یک فردی که مبتلا به بیماری پلی کیستیک است ممکن است همه علائم ذکر شده در پایین را تجربه کند و یا این که تنها برخی از آن ها را تجربه کند.

در این جا برخی از شایع ترین علائم بیماری پلی کیستیک را ذکر می کنیم.

عفونت های مکرر کلیه ها، درد در دو طرف و پشت کلیه ها، عفونت های دستگاه ادراری، دفع خون از طریق ادرار، وجود کیست در کبد و پانکراس، اختلالات در دریچه های قلب، سنگ کلیه، آنوریسم مغز، فشار خون بالا.

پلی کیستیک اتوزومی مغلوب معمولا به نام پلی کیستیک کودکی هم شناخته می گردد. نارسایی کلیه معمولا در چند سال اول زندگی بچه ها به فرم پلی کیستیک اتوزومی مغلوب رخ می دهد. با این حال، شدت بیماری بین افراد مختلف متفاوت می باشد. بچه های که با فرم شدید بیماری متولد می شوند، معمولا بیشتر از چند ساعت زنده نمی مانند و یا بیشترا در چند روز اول زندگی خود می میرند. بچه های که به نوع بچه هاه این بیماری مبتلا می شوند، ممکن است کلیه آن ها برای چند سال اول زندگی کار کند. آن هایی که به نوع نوجوانی این بیماری مبتلا می شوند، ممکن است تا ده یا حتی بیست سالگی زنده بمانند، هر چند که آن ها معمولا مسائل کبدی زیادی را در مراحل آخر بیماری توسعه می دهند.

علاوه بر فهرست علائم ذکر شده در بالا، بچه ها مبتلا به بیماری پلی کیستیک کلیوی اتوزومی مغلوب هم دارای تعداد سلول های خون پایین، بواسیر و رگ های واریسی می گردند. از آن جا که توسعه فیزیکی زودرس وابسته به عملکرد کلیه ها می باشد، بچه های که از این بیماری رنج می برند، معمولا میزان کوتاه تری نسبت به بچه ها نرمال دارند.

به طور کلی، بروز این بیماری به شکل خفیف تنها باعث ایجاد حداقل مسائل می گردد. حدود 60 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دارای فشار خون بالایی بوده که این موضوع با دارو درمان می گردد. حدود 50 درصد از افرادی که دارای بیماری پلی کیستیک کلیوی هستند، نارسایی کلیه را تا زمان 60 سالگی توسعه داده و بنابراین نیاز به دیالیز و پیوند کلیه پیدا می کنند. این اختلال کلیوی معمولا در افرادی که دارای بیماری سلول داسی شکل هستند، آمریکایی های آفریقایی تبار و مردان به میزان بیشتری رخ می دهد.

منبع: راسخون

به "علائم بیماری پلی کیستیک کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بیماری پلی کیستیک کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید