راهنمای سفرهای نوروزی به منطقه ها زیبای جنگلی ایران

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، خبرنگاران: کافی است چند روز از روال زندگی روزمره مان دل بکنیم و کوله به دوش رو به سمت رویایی ترین منطقه ها ایران کنیم؛ هوای خنک، منظره ها سرسبز جنگلی و سکوت آرامش بخش و شادابی چشمه سارها پیش روی شماست.

راهنمای سفرهای نوروزی به منطقه ها زیبای جنگلی ایران

جنگل های انبوه و سرسبز گیلان و مازندران از محبوب ترین و پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی گردشگری کشورمان هستند که همیشه عده زیادی از مردم در تعطیلات نوروز و تابستان یا حتی تعطیلات یک روزه ای که گاهی دست می دهد، برای برطرف خستگی و سرگرمی به آغوش سبزشان پناه می برند.

جنگل های منحصربه فرد و بسیار ارزشمند هیرکانی، با قدمت 40 میلیون ساله به همراه جنگل های پهن برگ با پوشش گیاهی بسیار متنوع و وسیع شان که به صورت نواری به طول 800 کیلومتر از آستارا تا خراسان شمالی گسترده اند، این شانس را برای مسافران فراهم می نمایند تا ترکیب گوناگونی از زیباترین محوطه های بکر گیاهی و جانوری را بسته به سلیقه و ذائقه گردشگری شان انتخاب نمایند.

این بار کوله هایمان را برای سفری سبز به زیباترین جنگل های شمال ایران بسته ایم؛ با ما همسفر باشید در سفری سبز به سرزمین شمالی تا به برخی از این جنگل ها و تماشای و خوردنی هایشان سری بزنیم.

هم آغوشی جنگل و دریاچه: سفرمان را از 8 کیلومتری شهر نور در استان مازندران و در مسیر جاده نور به چمستان، با ملاقات از جنگل الیمالات شروع می کنیم که یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های استان مازندران است؛ جنگلی که می گردد با گذری لذت بخش از یک جاده باریک و آسفالته و تماشا زیباترین منظره ها طبیعی و چشم اندازهای کاملا بکر، از میان درختان تنومند انبوه و بلندقامتش عبور کرد و بعد از مسیری کوتاه به طول 5 کیلومتر، به دریاچه ای بزرگ و بسیار زیبا در عمق آن رسید.

رویا شروع می گردد و دریاچه جنگلی را می بینید که در احاطه حلقه سبز درختانی متراکم آرام گرفته است و با زیبایی اش در همان نگاه اول غافلگیرتان می نماید؛ اینجا تماشای دریاچه الیمالات در هوایی دلپذیر و پاک می تواند خستگی های یک ساله را از تن مسافران شهری بتکاند و در کوله بارشان آرامش به ارمغان آورد، اما اگر بخواهید بیشتر از این ها از طبیعت فوق العاده جنگل الیمالات بهره ببرید، می توانید با استفاده از قایق های پدالی روی موج های آرام دریاچه شناور شوید و در حصار حلقه سبز جنگلی دورتادور آن آرامش و لذتی فراموش نشدنی را تجربه کنید.

تماشا تمام روستاهای گیلان در جنگل: به استان گیلان و جنگل سراوان می رویم، جایی که بزرگ ترین اکوموزه فضای باز کشور، یعنی موزه میراث روستایی گیلان، در آن واقع شده است. فضای 45 هکتاری این موزه در محوطه جنگل زیبای سراوان تشکیل شده و شامل 25 خانه روستایی است که از روستاهای منطقه ها جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی شرق و غرب گیلان، انتخاب شده و به محل موزه منتقل شده اند.

بعلاوه یک مدرسه و قهوه خانه روستایی هم با تمام ریزه کاری های آن ها در این محل بازسازی و چیدمان شده است. تجربه حضور در فضای خانه های ساده روستایی سراسر گیلان که در آن ها امکان ملاقات با انواع پوشش، نحوه تهیه غذاها، صنایع دستی و تمام جزییات زندگی مردم محلی هم فراهم است، می تواند تجربه خاص و بسیار باارزشی برای گردشگران جست و جو گر باشد.

این اکوموزه تماشای در کیلومتر 18 بزرگراه خلیج فارس جاده رشت - تهران قرار گرفته است و به طور تخصصی برای حفظ میراث غنی و باارزش روستایی اجرا شده است. دژی شگفت انگیز در میان جنگل و مه: با عبور از زیباترین جنگل های شمال ایران، در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، به جنگلی می رسیم که به علت داشتن یکی از عجایب گیلان، یعنی قلعه مستحکم و بزرگ رودخان، معروف است و سفر به آن یکی از متفاوت ترین تجربه های گردشگری جنگلی است.

برای رسیدن به قلعه بسیار کهن و شگفت انگیز رودخان که به گفته دکتر منوچهر ستوده در کتاب از آستارا تا استرآباد، دژهای الموت رودبار و خراسان و زنجان هم در برابرش بسیار کوچک و ناچیزند؛ باید مسیر سنگفرش شده و بسیار زیبایی را با پیمودن هزار پله در دل جنگل های فومن طی کنید. هرچند در نظر اول بالا رفتن از این پله های کار آسانی نیست، اما پیمودن این راه طولانی وقتی با امکان تماشای جنگل بسیار زیبا و اغلب مه گرفته آن و خوردن چای داغ، تنقلات و نان محلی در مسیر همراه می گردد، خود بخش جذابی از سفر به قلعه رودخان است.

پلکان های پرپیچ و خم را که بگذرانید با قلعه ای افسانه ای و بزرگ روبرو خواهید شد که فرمی نامنظم دارد و معماری اش در دو بخش شاه نشین و نظامی با دروازه های بزرگ و ده ها برج و بارویش از همان نگاه اول گردشگران را حیرت زده می نماید.

جنگل نوردی در عروس شهرها: می گویند رامسر عروس شهرهای شمال است و نوبتی هم باشد باید به زیباترین جنگل های رامسر سربزنیم؛ بنابراین از میان خط ممتد جنگلی در این منطقه زیبا، یکی از بکرترین جنگل های شمال ایران، یعنی جنگ ل دالخانی یا همان دالان بهشت را انتخاب می کنیم. برای عبور از دالان بهشت باید ابتدا به روستای دالخانی در 30 کیلومتری رامسر بروید؛ جنگلی که به علت هوای دلپذیر و مطبوع، به همراه مه گرفتگی غلیظ، گویی زیبایی اش را در حریری رویایی و وهم آلود پیچیده است، ضمن اینکه بکربودنش از یک طرف و ارتفاع 800 متری و بافت نیمه کوهستانی اش از طرف دیگر برای علاقه مندان کوهنوردی از آن یک مقصد ویژه و به یادماندنی ساخته است.

پس به راهمان به سمت جنت رودبار ادامه می دهیم تا به آن می رسیم. در جنت رودبار که تپه های سبز و ییلاق هایی بسیار زیبا به همراه آبشارهایی مانند سیاسرت، خشکا و هیسیان دارد، گویی در پس جنگل های متراکم می گردد به کشف یک بهشت زمینی بکر نائل شد، در اینجا یا باید در جنت رودبار ساکن شد یا اینکه با عبور از روستای گالش محله در امتداد رودخانه برای کشف زیبایی های جنگل دالخانی ارتفاع گرفت.

سفر به جنگلی با آواز قرقاول ها: در 30 کیلومتری بابل و منطقه ای دور افتاده از کوهپایه های البرز مرکزی، روستایی با نام محلی درازکلا هست که برای رسیدن به آن باید بعد از ورود به بابل، مسیر جاده گنج افروز را پی گرفت. از این روستا که عبور کنید، بعد از طی چند کیلومتر، به روستای تیرکن می رسید، این روستا آخرین مکانی است که می گردد با اتومبیل به آنجا رفت، اما بعد از حدود دو کیلومتر پیاده روی با شیب ملایم و گذشتن از چندین حصار، آرام آرام گوش هایتان از آواز شاد پرندگان پر می گردد و درختان انبوه با زیبایی فریبنده شان غوغا می نمایند.

در نهایت هم به منطقه بکر و زیبای هفت آبشار خواهید رسید؛ در محوطه جنگلی هفت آبشار، هر چند ارتفاع بلندترین آبشارش از ده متر هم بیشتر نمی گردد، اما با ریزش نرم آب در حوضچه های کوچک بسیار زیبایشان این جنگل به یکی از مفرح ترین، تماشای ترین و متفاوت ترین جنگل های مازندران تبدیل شده است.

از نظر بسیاری از افرادی که به هفت آبشار رفته اند، برترین قسمت پیاده روی در دل این جنگل تجربه تماشای چشم اندازهای باز و افق های دوردست در مراتع سبز و دشت های وسیعش و وجود کلبه های بسیار زیبای قدیمی است که عطر چوب و بوی باران دارند؛ اینجا صدای قرقاول ها از هر سو به گوش می رسد و هیچ بعید نیست با هر قدم، قرقاولی درست از زیر پایتان به پرواز درآید، جشن بهاری طبیعت در هفت آبشار با سمفونی پرندگان و دشت ها و مراتع سبز بی نظیرش کامل است.

منبع: توریسم آنلاین

به "راهنمای سفرهای نوروزی به منطقه ها زیبای جنگلی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفرهای نوروزی به منطقه ها زیبای جنگلی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید