اینجا همه با هم کنار آمده اند!

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، خبرنگاران : می گویند در سرزمین آبشارها، غارها و ییلاق ها، سرزمین کلوت ها و بوته های گل محمدی، دیار زیره و چاشنی هایی با انواع طعم ها، گرما با سرما و آدم ها با صخره ها، آشتی نموده اند و آنقدر با هم کنار آمده اند که به یک همزیستی مسالمت آمیز رسیده اند!

اینجا همه با هم کنار آمده اند!

می گویند، در سرزمینی که کویر را به آغوش کشیده است، خنده های مهربان مردم، حتی از شیرینی های کرمان هم شیرین تر است، اما شنیده ها کافی نیست، باید کوله بار سفر را بست و رفت تا تماشای ها را از نزدیک دید.

چشمه های آب معدنی، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی در کرمان آفریده اند و چندین منطقه حفاظت شده، در کنار صحراهای بکر و زیبا را نیز می توان به زیبایی ها و جاذبه های تاریخی کرمان اضافه نمود.

شنیدنی هایی از تماشای های کرمان!

در کویر سوزان لوت و در چند کیلومتری گرم ترین نقطه زمین که هیچ موجودی توان زنده ماندن ندارد، مجموعه ای از دهها آبشار و چشمه را می بینید که بیشتر به یک رؤیا می ماند، رؤیایی که مثل افسانه های هزار و یک شب، شما را به خواب می برد!

کرمان، کلکسیونی از اقلیم های مختلف است، اما یکی از پیچیده ترین و شگفت آورترین زیست بوم های آن، در مجاورت کویر خوف آور لوت واقع شده است. گستردگی و بی آبی و تنهایی در گستره کویر لوت، سبب شده که از آن به عنوان نقطه صفر زمین یاد نمایند و به واقع نیز مکانی است که به دلیل گرمای شدید هوا، بی آبی و عدم امکان زندگی، از آن می توان به عنوان یکی از اسرار آمیزترین نقاط کره خاکی یاد کرد که همچنان رازهای سربه مُهری در دل خود دارد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

کلوت های شهداد، محوطه باستانی کوتوله ها، گرم ترین نقطه زمین در گندم بریان، رودخانه شور که علیرغم خشکسالی های شدید، همچنان در کویر جاری است، دره ییلاقی و ارتفاعات برفگیر سیرچ و دهها جاذبه اعجاب برانگیز دیگر، در حاشیه کویر و نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند.

آخرین نقطه حیات!

ما جاذبه شگفت انگیزی که بیشتر به افسانه شباهت دارد، در دل کویر بی آب و علف لوت واقع شده است. بعد از گذشتن از آخرین روستاهای مسکونی، وارد دشتی مملو از شن می شویم؛ در 40 کیلومتری شهر گلباف، آن هم در دل کویر، به ناگاه دره ای مملو از آب و نخلستان ظاهر می گردد که به دلیل پر آب بودنش، مردم بومی منطقه از آن به عنوان دریا یاد می نمایند. این ناحیه، آخرین نقطه حیات در این منطقه است!

شگفتی های سرزمین عجایب

کویر لوت، به عنوان بخش قابل توجهی از استان کرمان، میزبان شگفت انگیزترین غارهای طبیعی و منحصر به فردی است که تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد. شهر ارواح، بزرگترین شهر کلوتی دنیا و سرزمین عجایب، نام هایی است که بسیاری از گردشگران و خصوصاً شرق شناسان، پس از رسیدن به کلوت ها، بر زبان جاری ساخته اند.

از نقاط شگفت انگیز کویر لوت، منطقه ای پوشیده از سنگ های سیاه آذرین است. پهنه ای وسیع در دل شن ها، سنگ ریزه ها و نمک زارها که میزبان سنگ های سیاه است. این بخش از کویر که به آن گندم بریان می گویند، در ضمنً گرم ترین نقطه روی زمین هم هست.

رودخانه شور

رودخانه شور که علیرغم خشکسالی های چندین ساله استان کرمان، همچنان در بستر کویر خشک کرمان می خرامد و هر روز بستری نو و شکلی نو در پهنه شن ها به خود می گیرد، رطوبت لازم را نیز برای جمع شدن شن ها مهیا نموده و تدریجاً به دلیل جمع شدن شن ها و بارش های باران، این سازه ها به شکل کنونی خود پدید می آیند.

رودخانه شور از سرشاخه های بیرجند شروع می گردد و درنهایت، در کویر کرمان به شوره زار تبدیل می گردد. این رودخانه در انتهای حرکتش، به حدی غلیظ می گردد که آب رودخانه به دلیل غلظت و رنگ سفیدش بیشتر به ماست شباهت دارد!

گردشگری کویر

اما شاید عجیب تر از همه اینها، تغییر شکل همیشگی عجایب کویر کرمان باشد که به دلیل فرسایش شدید باد و باران اتفاق می افتد. با این حساب، کویر لوت همواره جذابیت تازه ای دارد که هر بیننده ای با تماشا آن، به شدت غافلگیر می گردد.گردشگری کویر کرمان، هر چند سفری یک روزه محسوب می گردد، اما در سال های اخیر با احداث کمپ های کپری در حاشیه جاده شهداد - نهبندان و استقرار امکانات مناسب، فرصت خوبی برای یک کویرگردی چند روزه برای شما فراهم می نماید.

جلوه ای از معماری سنتی ایران و دنیا

از عجایب استان کرمان، بازار تاریخی شهر کرمان است که در کنار زیبایی های خاص بازارهای سنتی، به دلیل طولانی بودن آن، یکی از منحصر به فردترین جلوه های معماری سنتی ایران و دنیا را به نمایش گذاشته است.

طول راسته بازار کرمان همراه با بازارهای فرعی وابسته به آن، به 3 هزار متر می رسد. رشته ای در هم تنیده که طولانی ترین بازار سرپوشیده دنیا را شکل داده است. بازاری که مجموعه های تاریخی زیبایی چون حمام گنجعلی خان و وکیل را در دل خود جای داده است.

وقتی خسته از راه رفتن در دالان های پیچ در پیچ بازار کرمان، می خواهید لبی تر کنید، به یک چای کمر باریک، یک راست بروید حمام وکیل! گفتیم حمام، اما امروز این حمام قدیمی به شکل یک چایخانه سنتی بسیار زیبا درآمده که با چای و قلیان و غذای محلی، پذیرای گردشگران است.

فضای داخل حمام، دلچسب و سنتی است. با موسیقی زنده سنتور و دف و آواز ناب ایرانی. در اینجا، با کلمپه که یک نوع شیرینی محلی کرمانی است، از شما پذیرایی می گردد. وسط این شیرینی که با آرد گندم تهیه می گردد، لایه هایی از خرما واقع شده است. کلمپه را باید حتماً با چای دبش ایرانی، نوش جان کنید.

سیاحت در کرمان قدیم

حالا بد نیست برویم آتشکده زرتشتیان کرمان را هم ببینیم. کرمان در قدیم گواشیر نامیده می شد. گواشیر، یعنی کوه اردشیر. دلیل این نامگذاری هم به خاطر این است که در 210 سال قبل از میلاد، اردشیر به این شهر حمله نموده و آن را تصرف می نماید و اینجا را گواشیر می نامد که بعدها به کرمان تغییر نام پیدا می نماید. به خاطر همین قدمت و اصالت است که در این شهر، از قدیم زرتشتیان بسیاری ساکن بوده اند. امروز هم یکی از معروف ترین آتشکد های زرتشتیان در این شهر و تنها موزه زرتشتیان حهان هم در همین آتشکده واقع شده است.

حمام گنجعلی خان

حالا نوبت بازدید از حمام گنجعلی خان است. یک حمام بسیار قدیمی و تاریخی. در ضلع ورودی حمام ، یک راهرو وجود دارد که مانع می گردد فضای داخل حمام از بیرون دیده و یا هوای گرم حمام خارج گردد. بعد از راهرو، وارد بخشی به نام رحتکن یا سربینه می شویم. بخشی وسیع و چند ضلعی که اطرافش غرفه های متعددی وجود دارد. در این غرفه ها، اصناف محتلف، هریک بنا به فراخور حال خود، لباس عوض می کردند، به استراحت می پرداختند، عبادت می کردند، غذا می خوردند و گپ می زدند!

تخته سنگ زمان!

در حمام گنجعلی خان، تخته سنگی را می بینید به نام سنگ زمان که از مرمر یکپارچه سرخ ساخته شده است. با تابش نور خورشید از پشت این تخته سنگ و انعکاس نور روی دیوار روبرو، تصویر طلوع و غروب خورشید برای مردمی که در حمام در حال استحمام بودند، قابل رؤیت بود و به همین خاطر، تخمین زمان برای آنها امکان پذیر می شد. این دیگر یکی از عجیب ترین پارامترهای این حمام است که حتماً باید ببینید.

خوردنی ها و چشیدنی ها

در جغرافیای فرهنگی ایران بزرگ، بسیار اندک و انگشت شمار هستند شهرهایی که همراه با داشتن پیشینه و تاریخی کهن، محصولات خوراکی و غذایی شان هم در قالب ضرب المثل، یا سفرنامه، در کتاب ها و متون مختلف مورد اشاره قرار گرفته باشد و در زبان مردم کوچه و بازار هم چندین قرن، به اصطلاح چرخیده باشد. یکی از همین شهرها، کرمان است که به واسطه زیره اش، نه تنها در ایران که در بعضی کشورهای دیگر هم شناخته شده است.

در کرمان، زیره از مهم ترین چاشنی های غذایی است و اصلاً یکی از غذاهای سنتی و محلی کرمان نامش زیره با است که در واقع نوعی آش است که با گوشت مرغ پخته می گردد. در عین حال، کرمان مرکز ادویه های خوش عطر و خوش طعمی است که در سبد سوغاتی های مهم کرمان، جایگاه خاصی دارد.

حالا که از محصولات غذایی سخن گفتیم، بد نیست بدانید، حلیم بادمجان محبوب ترین غذای کرمانی هاست. روغن جوشان هم یکی دیگر از جاذبه های خوشمزه شهر کرمان است؛ نوعی نان محلی که آن را در روغن حیوانی می جوشانند و مزه و طعم عجیبی دارد که توصیف آن کمی سخت است. باید بروید، خریداری کنید و بخورید!

منبع: توریسم آنلاین

به "اینجا همه با هم کنار آمده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا همه با هم کنار آمده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید