دیدنی های طبیعی بوشهر: معرفی سواحل بوشهر

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، بوشهر شهری ساحلی در امتداد خلیج فارس و در جنوب غربی ایران است. دیدنی های بوشهر نه تنها بناهای تاریخی به یادگار مانده از دوران ساسانیان، قاجار و زندیه حتی هخامنشیان است بلکه دیدنی های طبیعی بوشهر شامل سواحل مجذوب کننده بوشهر است: از ساحل بنود و ساحل ری شهر گرفته تا ساحل آب شیرین کن بوشهر و کلوت های مند بوشهر. دیدنی های بوشهر به همین ها خلاصه نمی گردد و در سفر به بوشهر حتما باید سری به خلیج نایبند عسلویه بزنید و دره سیراف که نشان دهنده تمدن کهن بوشهر و این منطقه است را از نزدیک ببینید.

دیدنی های طبیعی بوشهر: معرفی سواحل بوشهر

درباره بوشهر، شهر مدارا و دلیران تنگستان

بوشهر شهری که در همان سفر اول مهرش به دل تان خواهد نشست و شما را پاگیر خودش خواهدکرد. از سنت های بوشهر، موسیقی و ادوات سنتی بوشهری، کافه ها، غذا حتی فوتبال و روزنامه نگاران و نویسنده های سرشناس آن بگیرید تا دیدنی های طبیعی بوشهر مانند سواحل مجذوب کننده بنود و کلوت های مند یا ساحل باستانی تاریخی ری شهر در منطقه ریشهر، یادگار ساسانیان، همه و همه دل هر مسافری را می برند. بوشهر همیشه در طول تاریخ به واسطه موقعیت جغرافیایی اش و امکان ارتباط آن با آب های آزاد و وجود بندر بوشهر، شهری اثرگذار بوده مثلا زمانی که بودجه دولت مشروطه ایران در سال 1288 هجری شمسی حدود 14 میلیون تومان بود گمرک بوشهر به تنهایی نزدیک به هشتصد هزار تومان این بودجه را تامین می کرد. از طرفی ارزش دارایی های موجود در تجارتخانه های آنهایی که آماده صادرات و واردات بودند حدود هفت میلیون تومان بود! بوشهر قصه ها برای گفتن دارد و شهر بوشهر و مردمانِ بوشهری بی مقدار گرم و صمیمی و میهمان نوازند. بخشی از سفرنامه بوشهر از یوشیدا ماساهارو (اولین فرستاده ژاپن به ایران در دوران قاجار) درباره بوشهر: با اینکه بوشهر آب خوب و گوارایی ندارد، باز پروردگار رحمتش را شامل حال اهالی این سامان نموده؛ در بُستان های پیرامون بوشهر، خربزه و هندوانه بسیار بزرگ بار می آید که از گونه داربستی است. هندوانه ای را که دوپاره کردم، رسیده و آبدار بود و این میوه شیرین و پر آب، در آن روز داغ، تشنگی ام را فرونشاند و خیلی مزه کرد.

معرفی ساحل های بوشهر؛ دیدنی های طبیعی بوشهر

  • ساحل بنود بوشهر: بِنود روستا و منطقه گردشگری بوشهر در جنوب شرقی بوشهر است. بنود را با ساحل صخره ای مجذوب کنندهش و همینطور نزدیکی آن به دریا می شناسند. از دیگر مجذوب کنندهیت های ساحل بنود مسافران را مجذوب خود نموده وجود غارهایی است رو به دریا و ساحل. ساحل بنود نسبتا محوطه کوچکی است و به راحتی می توانید خود ساحل بنود و اطراف آن را در سفر به بوشهر و عسلویه ببینید. برای بعضی مسافران بوشهر که کمپینگ را دوست دارند این ساحل می تواند مکان مناسبی برای کمپ باشد. کمپ خود در ساحل بنود بوشهر را می توانید زیر نور ماه و در تاریکی شب بر پا کنید؛ شنای فیتوپلانکتون ها را ببینید و از روی صخره ها به دیدن دریا بنشینید. ساحل بنود نزدیک به عسلویه و در 35 کیلومتری آن است با وجود این از غوغای صنعتی عسلویه و آلودگی صوتی در بنود خبری نیست. آرامش ساحل بنود بوشهر خاطره انگیز بخش سفرتان به بوشهر خواهد بود. برای رسیدن به ساحل بنود از عسلویه راهی چاه مبارک شوید. ساحل بنود در 6 کیلومتری چاه مبارک نهاده شده و بعد از ورود به بلوار خلیج فارس می توانید راستا را به طرف چاه مبارک ادامه دهید. بهتر است از وانت های کرایه ای برای رفتن به ساحل بنود بهره ببرید چون راستا دسترسی به ساحل بنود بوشهر شرایط مناسبی ندارد و با پای پیاده یا خودروی شخصی امکان تردد نیست. برترین زمان برای دیدنی ساحل بنود بوشهر پاییز و زمستان است.
  • ساحل ریشهر بوشهر: ساحل ریشهر بوشهر واقع در جنوب بوشهر ترکیبی از دیدنی های تاریخی و طبیعی بوشهر است. ساحل این شهر زیبا حدود 600 کیلومتر است و یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس است. ساحل ریشهر کمی بالاتر از سطح دریاست و برای قدم زدن در ساحل یا شنا در آب های خلیج فارس باید از پله ها پایین بروید. ساحل ریشهر در ابتدا با نام ریوارد اردشیر شناخته میشد و رفته رفته به ریشهر رسید. ساحل ریشهر حدود 150 سال پیش مورد کاوش های باستان شناسی یک فرانسوی نهاده شد و آثاری در آن کشف شد که به دوره هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می رسد! آجرنوشت هایی در کاوش های ساحل ریشهر بدست آمد که نشان می دهد نام این منطقه لیان بوده. در دوران ایلامی ها (عیلامی ها) آثار تاریخی باشکوهی ساخته شده که در حال حاضر می توانید بقایای مانده آنها را در ساحل ریشهر ببینید. در دیدنی ساحل ریشهر پیشنهاد می کنیم سری هم به پایگاه نادری بزنید تا با آثار تاریخی و معماری دوران باستان ریشهر آشنا شوید. در سفر به بوشهر حتما دیدنی ریشهر را در برنامه خود قرار دهید.
  • خلیج نایبند عسلویه در بوشهر: نایبند خلیج کوچکی در عسلویه بوشهر است. در حال حاضر نایبند نه فقط به خاطر خلیج زیبایش بلکه به خاطر گونه های مختلف جانوری وپوشش گیاهی متنوعش معروفیت پیدا نموده. پارک ملی نایبند دقیقا به همین خاطر معروف شده و زیر نظر سازمان محیط زیست نهاده شده. در قسمت شمالی خلیج نایبند منطقه ها ویژه پتروشیمی و تاسیسات پالایشگاهی نهاده شده. قسمت شرقی خلیج نایبند معروف به روستای هاله، دست نخورده و بکر به جای مانده و مناسب برای دیدنست. از روستای هاله به وسیله جاده از کنار قسمت های زیادی از خلیج نایبند می توان عبور کرد و در حین گذر از جاده می توانید پوشش گیاهی و حیوانات ر ا ببینید. از زیبایی های راستا خلیج نایبند در روستای هاله گله های شتر هستند در حال عبور از کنار جاده یا پرندگان مهاجری که در فصول مختلف نایبند را برای مهاجرت خود انتخاب نموده اند. ساحل خلیج نایبند بیشتر صخره ای هستند و اغلب مرتفع؛ به همین علت در روزهای طوفانی که دریای خلیج فارس متلاطم است اگر به بالای صخره های نایبند بروید چشم انداز فوق العاده ای در انتظار شماست. دیدنی غروب آفتاب در خلیج نایبند و روی صخره ها از لذت های بینظیر سفر به بوشهر است.
  • کلوت های مند بوشهر: کلوت های مند را می توانید در شهرستان دشتی در استان بوشهر ببینید؛ همان دشتی که دیار رئیسعلی دلواری بود. کلوت های مند چند سالی است که در لیست ملی آثار طبیعی ثبت شده اند. کلوت های مند جایی میان روستاهای درازی و چاووشی نهاده شده اند. کلوت ها حاصل فرسایش و در کنار هم نهاده شدن عناصری مثل آب و باد و خاک است و اغلب در نواحی بیابانی دیده می شوند. لذت دیدنی شهرستان دشتی و تنگستان یعنی جایی که دریا، بیابان، کوه و جنگل را در کنار هم می بینید.
  • نخلستان های آب پخش بوشهر: نخلستان های آب پخش در شهرستان دشتستان در استان بوشهر واقع شده. آب پخش به نگین سبز استان بوشهر معروف است. نهرها و جوی های منطقه آب پخش از رودخانه ای به نام شاهپور سرچشمه می گیرند.به خاطر انشعاب آب کانال در آب پخش، این منطقه به همین نام معروفیت پیدا نموده. هر جا که آب باشد، آبادانی هم هست به همین علت آب پخش یکی از سرسبزترین منطقه ها در استان بوشهر است. در آبپخش محصولاتی مانند خرما، سبزی و... کشت می گردد. نمی توان از کنار نخلستان های سرسبز با نخل های سرفراز در این منطقه به آسانی عبور کرد. در سفر به بوشهر هر گردشگری که راهی دشتستان می گردد سری به آب پخش و نخلستان های آن می زند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ جعبه گیگابایتی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "دیدنی های طبیعی بوشهر: معرفی سواحل بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های طبیعی بوشهر: معرفی سواحل بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید