انواع دیابت و علائم

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، دیابت به دو نوع طبقه بندی می شود: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. دیابت نوع 1 معمولا در بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان زیر سن 25 -30 سال دیده می شود. این نوع دیابت زمانی اتفاق می افتد که غده پانکراس قادر به تولید

انواع دیابت و علائم

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بوده که به واسطه سطوح بالای گلوکز در خون ایجاد می گردد.

انواع دیابت

دیابت به دو نوع طبقه بندی می گردد: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. دیابت نوع 1 معمولا در بچه ها، نوجوانان و بزرگسالان زیر سن 25 -30 سال دیده می گردد. این نوع دیابت زمانی اتفاق می افتد که غده پانکراس قادر به تولید انسولین که مسئول حمل گلوکز به سلول های ماست، نیست. هنگامی که انسولین کافی تولید نگردد، سطح گلوکز در خون افزایش می یابد. افزایش گلوکز منجر به دیابت می گردد. از طرف دیگر، گفته می گردد که دیابت نوع دو در سنین میانسالی و پیری که افراد از مسائل مرتبط با چاقی رنج می برند، بروز می کند. این نوع دیابت معمولا در سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی بد رخ می دهد. در این مورد، غده پانکراس انسولین تولید کرده، اما بدن در برابر این انسولین مقاومت کرده و قادر به استفاده مناسب از انسولین نیست و در نتیجه منجر حضور گلوکز در خون می گردد.

به دیابت حاملگی توجه داشته باشید.

به غیر از دیابت نوع 1 و 2، نوع دیگری از دیابت به نام دیابت حاملگی بوده که در زنان اتفاق می افتد. همان طور که از نام آن پیداست، دیابت حاملگی هنگامی که زنان باردار هستند، به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. اگرچه دیابت حاملگی بعد از تولد نوزاد از بین می رود، اما زنانی که در طول بارداری مبتلا به این نوع دیابت می شوند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی آن ها بیشتر است.

تقریبا 2 تا 4 درصد از زنان حامله در معرض ابتلا به دیابت حاملگی قرار دارند. علائم غالب این نوع دیابت تشنگی، خستگی و دردناشناخته گرسنگی می باشد. زنان دارای اضافه وزن، سن بالای 30 سال و آن هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت را دارند، قبلا یک بارداری پیچیده داشته اند، نوزادی با وزن بیش از 9 پوند به دنیا آورده اند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت حاملگی قرار دارند.

زنانی که برای اولین بار قصد بارداری دارند، باید در پی توصیه های پزشکی باشند. پزشک آزمایشاتی را انجام داده و درصد خطر ابتلا به دیابت بارداری را معین می کند. اما این بدین معنا نیست که این زنان حتما یک بارداری امن و به دور از هر گونه خطری را پیش رو خواهند داشت. همه زنان باردار موظف به پیروی از برنامه سلامت بارداری که پزشک به آن ها توصیه می کند، می باشند. با این حال، در صورت بروز دیابت بارداری، پزشک به این موضوع رسیدگی کرده و از بروز آسیب برای مادر و جنین در طی مراحل مختلف بارداری پیشگیری می کند. به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، پزشک به منظور اطمینان از رشد سالم جنین موظف به کنترل سطح قند خون مادر می باشد.

دلایل بروز دیابت

دیابت نوع 1 معمولا در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، بروز می کند. علاوه بر این، افرادی که از پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی رنج می برند هم امکان ابتلا به این بیماری را دارند. در مورد دیابت نوع 2، معمولا ژنتیک نقش اساسی را ایفاء می کند.

دیابت در افرادی که چاق بوده و دارای رژیم غذایی نامناسب وسبک زندگی ناسالمی هستند، شایع تر می باشد.

احتمال ابتلا به دیابت در زنانی از نژادهای خاص مانند نژاد آفریقایی - آمریکایی، سرخپوستان آمریکایی، اسپانیایی و غیره بالاتر است. زنانی که از مسائل کیست تخمدان یا مسائل ناباروری رنج می برند، هم در معرض خطر بالاتر دیابت در سال های بعدی زندگی خود قرار دارند.

منبع: راسخون

به "انواع دیابت و علائم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع دیابت و علائم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید