125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، 125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی صورت پذیرفت.

125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی

احمد دیناری در مورد شرایط سرمایه گذاری در بخش گردشگری اظهار کرد: تعداد پروژه های در دست ساخت، تبدیل و توسعه حال حاضر خراسان رضوی حدود 210 پروژه است که حجم سرمایه گذاری این تعداد پروژه با احتساب قیمت زمین، ساختمان، مجوزها و تجهیزات 125 هزار میلیارد تومان است که در زمان بهره برداری برای حدود 11 هزار نفر ایجاد شغل خواهد نمود.

وی با بیان اینکه در طول دوران ساخت تا زمان بهره برداری این پروژه ها برای 27 هزار نفر شغل موقت ایجاد می گردد، افزود: به طور کلی میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها در سطح استان حدود 50 درصد است و در حال حاضر جایگاه نخست را در میان استانهای کشور از نظر حجم سرمایه گذاری پروژه ها نیز بدست آوردیم.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه نمود: بسیاری از افراد از ما سوال می نمایند که این پروژه ها در چه افقی به بهره برداری می رسند؛ این پروژه ها پشت سر هم هستند. به عنوان مثال پروژه ای وجود دارد که مربوط به سال 92 الی 93 است و احتمالا سال جاری یا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: پروژه هایی نیز وجود دارد که مجوز ایجاد هتل 5 ستاره را یک ماه گذشته از ما دریافت کردند، اما زمان بهره برداری آن 6 سال آینده است که میتوان این گونه پیش بینی کرد که زمان بهره برداری این 210 پروژه از همین امروز مهیا گردد اما تا حداکثر افق 10 سال آینده که به بزرگی، کوچکی و یا حجم سرمایه گذاری پروژه ها نیز بستگی دارد نیز اتفاق بیفتد.

دیناری توضیح داد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که سال جاری تعهد ثبت اشتغال در سامانه رصد 2000 نفر بوده که خوشبختانه در سرانجام آبان این تعداد را ثبت کردیم و پیش بینی می کنیم که از ابتدای آذر تا انتهای سال این تعداد به 25 درصد نیز افزایش پیدا کند.

وی مطرح کرد: ما در طول 9 ماه گذشته 1585 جواز تاسیس که شامل موافقت اصولی، مجوز ایجاد و جواز تاسیس در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی می گردد، صادر کردیم که ارزش ریالی یا تومانی این جواز تاسیس هایی که صادر شده حدود 8 هزار و 200 میلیارد تومان است و در مدت 9 ماه برای 70 تاسیسات گردشگری در سطح استان مجوز بهره برداری صادر کردیم. این تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، زائرسرا، دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی، بومگردی، سفره خانه سنتی و سایر تاسیسات گردشگری می گردد که ارزش تومانی این مجوزهای بهره برداری صادر شده حدود 3 هزار و 660 میلیارد تومان است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد: ما 160 فرصت سرمایه گذاری و به علاوه 15 بسته سرمایه گذاری آماده را تهیه کردیم که در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که قرار است از 23 تا 26 بهمن برگزار گردد، پرزنت کنیم. از شهرداری ها و دستگاه هایی که صاحب فرصت یا بسته های سرمایه گذاری هستند دعوت به مشارکت کردیم. بسته های سرمایه گذاری آنها غالبا مرتبط با حوزه گردشگری است که پرزنت می نمایند و به بازاریابی و جذب سرمایه گذار خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه سرمایه گذاری در کدام بخشها بیشتر بوده است، بیان نمود: حدود 60 تا 70 درصد سرمایه گذاری ها در حوزه واحدهای اقامتی بوده که شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر با درجات مختلف، زائرسرا و بومگردی می گردد. بعلاوه حدود 30 درصد هم در سایر تاسیسات گردشگری مانند پارکهای طبیعت گردی گردشگری روستایی و عشایری، اردوگاه های گردشگری، سفره خانه های سنتی، واحدهای اقامتی و پذیرایی مستقر در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، مجتمع های گردشگری عمومی، مراکز تفریحی، تفریح و گردشگری، دهکده سلامت یا منطقه ها نمونه گردشگری نیز اختصاص پیدا می نماید.

دیناری در مورد اینکه کدام بخش ها ضعف سرمایه گذاری دارند، اظهار کرد: پروژه های سرمایه گذاری ما در هر جایی که در داخل و خارج از حریم شهرها و روستاها قرار گرفتند به علت اینکه احتیاجمند ارائه پاسخ استعلام از حداقل 10 دستگاه می شوند به علت فرآیند پاسخگویی به استعلام ها به وسیله دستگاه ها طولانی و با تاخیر است و این امر باعث می گردد سرمایه گذار زمان را از دست بدهد و درگیر بروکراسی های اداری گردد و آن فرآیند سرمایه گذاری نیز به تاخیر بیفتد.

وی پیرامون 125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: مورد دیگر نیز در این رابطه آن زمانی است که پروژه مجوز ایجاد را دریافت نموده، پیشرفت فیزیکی لازم را هم داشته و احتیاجمند تامین مالی مناسب به وسیله بانک ها است که معمولا بخشی از پروژه ها که حجم سرمایه گذاری سنگین تری دارند با چالش هایی روبرو می شوند و این سرعت تکمیل و بهره برداری پروژه ها را کمتر می نماید. غالبا پروژه هایی که در شهرستانها وجود دارد به علت اینکه پروژه های کوچک مقیاس با حجم سرمایه گذاری کمتری هستند طبیعتا دوره بهره برداری و طول دوره ساخت و بهره برداری کوتاه تر است و با مسائل کمتری روبرو هستند.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد مشاوره هایی که به سرمایه گذاران ارائه می گردد، اعلام کرد: هر سرمایه گذار هوشمند که با تجربه است در ماهیت سرمایه گذاری و در پیش احتیاج هر نوع سرمایه گذاری در پروژه های گردشگری باید قبل از آن با متخصصان با تجربه مشورت کند و این متخصصان با تجربه افراد حقیقی و حقوقی هستند که مسلط به این موضوعات هستند. به عنوان مثال مشاوره های تخصصی، طرح های امکان سنجی، طرح های توجیهی و مالی طراحی و به سرمایه گذار یاری می نمایند. معمولا سرمایه گذارها یا تیم ها و افراد با تجربه دارند و یا اینکه از افراد مختلف نیز مشاوره می گیرند.

دیناری افزود: بعلاوه افرادی نیز وجود دارند که قبل از هر نوع سرمایه گذاری به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه می نمایند و ما وظیفه خود می دانیم که آنها را با توجه به حجم سرمایه گذاری، نوع زمین و مقدار آورده ای که دارند، هدایت کنیم تا در چه زمینه ای سرمایه گذاری نمایند. در واقع بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در این حوزه را به آنها ارائه می کنیم.

منبع: همگردی

به "125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "125 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 210 پروژه گردشگری خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید