کشف جالب لانه 60 میلیون ساله با تخم های دایناسور

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، لانه دایناسوری پر از تخم های 60 میلیون ساله در برزیل کشف شد. این تخم های فسیل شده اگر زیر خاک دفن نشده بودند، تبدیل به گوشتخوارانی وحشی می شدند.

کشف جالب لانه 60 میلیون ساله با تخم های دایناسور

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از thearchaeologist، در برزیل، لانه دایناسوری پر از تخم های فسیل شده دایناسور کشف شد که اگر تخم ها به وسیله رسوبات سست دفن نشده بودند، 60 تا 80 میلیون سال پیش به گوشتخوارانی وحشی تبدیل می شدند.

از آن جایی که قبلا مدفوع فسیل شده تمساح در این مکان کشف شده بود، در ابتدا تصور می شد که این پنج تخم که به خوبی حفظ شده بودند، تخم های تمساح باستانی هستند. پس از آنالیز دقیق تر گروهی از دیرینه شناسان به رهبری ویلیام روبرتو ناوا متوجه شدند که تخم ها بزرگ ترند و پوسته ضخیم تری نسبت به تخم های تمساح دارند.

به گفته ناوا، که مسئول بیشتر کشفیات در موزه دیرینه شناسی در ماریلیا است، تخم های دایناسورها حدود 12 تا 13 سانتی متر طول و 5 تا 7 سانتی متر عرض دارند، در حالی که تخم های تمساح های باستانی معمولا بیش از 7 تا 8 سانتی متر نیستند.

وی ادامه داد که تخم دایناسورها دارای بافت موجی شکل است، اما تخم های کروکودیل باستانی بافت متخلخل یا صافی دارد.

این تخم ها به وسیله خاک حفظ و در طول زمان به ماسه سنگ تبدیل شدند. این ماده به عنوان یک محافظ طبیعی عمل می نماید. چندین لایه ماسه در طی میلیون ها سال از تخم ها محافظت کردند تا اینکه دیرینه شناسان سال گذشته آن ها را از زمین بیرون کشیدند.

در چین نیز تخم دایناسور با جنین فسیل شده کشف شده که به نوزاد ینگلیانگ مشهور است. به گفته دیرینه شناسان دانشگاه بیرمنگام، نوزاد ینگلیانگ متعلق به گونه ای از اویراپتوروسورها است که با عنوان دایناسورهای تروپود منقاری بدون دندان نیز شناخته می گردد. به گفته محققان، جنین اویراپتوروسور که در داخل یک تخم به طول 17 سانتی متر در حال رشد بود، از سر تا دم حدود 27 سانتی متر رشد می کرد.

بچه یا نوزاد ینگلیانگ در داخل یک تخم فسیل شده در صخره های در پارک صنعتی شاهه در شهر گانژو، استان جیانگشی پیدا شد. این نمونه یکی از کامل ترین جنین های دایناسور شناخته شده است و به ویژه وضعیتی نزدیک تر به وضعیتی دارد که در پرندگان جنینی نسبت به دایناسورها دیده می گردد.

ابتدا این کشفیات به عنوان تخم دایناسورهای فسیل شده شناخته شدند. جنینی که در داخل تخم پنهان شده بود، بعدا به وسیله پردازش فسیلی کشف شد.

منبع: فرارو

به "کشف جالب لانه 60 میلیون ساله با تخم های دایناسور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جالب لانه 60 میلیون ساله با تخم های دایناسور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید