پرونده آیین دارامام حیدره قاضی خان در حال آنالیز برای ثبت ملی است

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، پرونده آیین دارامام حیدره قاضی خان در حال آنالیز برای ثبت ملی است.

پرونده آیین دارامام حیدره قاضی خان در حال آنالیز برای ثبت ملی است

فریبا نعمتی، کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه این آیین پیشینه طولانی در روستا دارد، اعلام کرد: آیین ها و رسم و رسوم محلی از جمله موارد مهمی است که ریشه در خاک هر منطقه دارند و باید حفظ شوند و ثبت ملی به ماندگاری آنها یاری می نماید.

وی درباره آیین دارامام توضیح داد: در روستای حیدره قاضی خان تپه سرسبزی وجود دارد که چشمه ای پرآب و چند درخت اطراف آن قرار گرفته است، اهالی معتقدند یکی از این درخت ها نظرنموده حضرت علی (ع) است و به همین دلیل آن را مقدس می دانند و نذرهای خود را با موضوع این درخت انجام می دهند.

نعمتی ادامه داد: اهالی بعلاوه سالی چند بار مراسم شکرگزاری آب را در کنار این درخت برپا می نمایند و معمولاً این مراسم در اردیبهشت انجام می گردد به این صورت که همه خانواده ها دور هم جمع می شوند و گوسفند قربانی می نمایند، غذای سنتی این مراسم نیز آبگوشت است.

وی با بیان اینکه جشن برداشت محصول هم اواخر مرداد برگزار می گردد، توضیح داد: مردم روستا وقتی گندم ها را درو می نمایند، گوسفندهایی قربانی نموده و همگی در کنار درخت نظرنموده جشن برداشت محصول می گیرند، اهالی یک روز کامل را با هم سر نموده و عصر همان روز دعای شکرگزاری بجا می آورند.

به گفته کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی استان همدان، این مراسم ها علاوه بر اینکه ریشه در خاک مردم منطقه دارد، با تقویم گاهشماری طبیعت نیز ارتباط مستقیمی دارد، چرا که در این تقویم زندگی روستائیان و دامداران ارتباط تنگاتنگی با برداشت محصول و پرآبی دارد.

منبع: همگردی

به "پرونده آیین دارامام حیدره قاضی خان در حال آنالیز برای ثبت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده آیین دارامام حیدره قاضی خان در حال آنالیز برای ثبت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید