وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را درخصوص یادداشتی درباره مسجد جامع اصفهان ارائه داد

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را درخصوص یادداشتی درباره مسجد جامع اصفهان ارائه داد.

وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را درخصوص یادداشتی درباره مسجد جامع اصفهان ارائه داد

پیرو انتشار یادداشتی مورخ 13/02/1402 با عنوان اوضاع اسف بار مسجد جامع اصفهان، حیثیت فرهنگی کشور را به چالش کشیده است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیحاتی در این خصوص را ارسال نموده که وفق قانون مطبوعات به منظور روشنگری افکار عمومی منتشر می گردد:

از آنجا که تعدد مدیریت و بهره برداری چندگانه از مساجد تاریخی اصفهان عامل اصلی بروز نابسامانی در آنها بشمار می رود، توجه به عملکرد مدیریتی سایر ادارات و نهادها در این اماکن تاریخی و مذهبی حائز اهمیت است.

باید توجه داشت که بعضی مساجد تاریخی همانند مسجد شیخ لطف الله با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اداره می گردد، اما مساجدی همانند مسجد جامع عتیق، مسجد امام اصفهان (جامع عباسی) و مسجد حکیم مدیریتی چندگانه دارند.

به این ترتیب که نگهداری و بازسازی آنها به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام می گردد اما به علت کاربری مذهبی این اماکن تاریخی، مسئولیت بهره برداری از آنها با اداره کل اوقاف و امور خیریه و هیئت امنای مساجد استان است.

در عین حال که مسجد جامع عتیق اصفهان با دو هیئت امنای مجزا مدیریت می گردد که همین امر اداره این بنای تاریخی مذهبی را با چالش روبرو نموده است.

بعلاوه این مسجد به علت وسعت و معروفیت محل برگزاری مراسم های مختلف آیینی است که بالطبع پس از اتمام مراسم، نهاد یا اداره کل برگزار کننده باید نظافت و پاکسازی محوطه را عهده دار گردد که متأسفانه مدیریت چندگانه موجب شده هر نهادی دیگری را مسئول این مهم بداند.

به منظور ساماندهی مسجد جامع عتیق، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در نشستی با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه و اعضای هیئت امنای این مسجد، پیشنهاد مدیریت یکپارچه این مجموعه از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان را ارائه کرد.

با تمهیدات اندیشیده شده سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سال گذشته این سازمان تفاهم نامه همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را منعقد نموده که امیدواریم با اجرایی شدن آن یکپارچگی و همگرایی مدیریتی تحقق پیدا کند تا به این ترتیب، مسائل ناشی از مدیریت و بهره برداری چندگانه از مساجد تاریخی استان رفع گردد.

منبع: همگردی

به "وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را درخصوص یادداشتی درباره مسجد جامع اصفهان ارائه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را درخصوص یادداشتی درباره مسجد جامع اصفهان ارائه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید