جنجال شیخ لطف الله ادامه دارد، نشست بی نتیجه در اصفهان

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، خبرنگاران: نشست صبح دیروز منتقدان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان با مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بی نتیجه سرانجام یافت.

جنجال شیخ لطف الله ادامه دارد، نشست بی نتیجه در اصفهان

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، نزدیک به دو ماه است که با برچیدن داربست های مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان واقع در میدان نقش دنیا که در فهرست میراث دنیای یونسکو نیز ثبت شده است، تغییر رنگ گنبد مسجد شیخ لطف الله توجه رسانه ها و کارشناسان میراث فرهنگی را جلب کرد و کارشناسان منتقد به مرمت های اجرا شده بر این گنبد اعتراض کردند.

همین اعتراض ها موجب شد تا اسحاق دنیاگیری معاون اول رییس جمهوری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخواهد تا شخصا مرمت های اجرا شده در مسجد شیخ لطف الله اصفهان را به منظور برطرف نگرانی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی کشور پیگیری و گزارش این اقدامات را به دولت ارایه کند.

پس از این دستور بود که هیات کارشناسی وزارت میراث فرهنگی به اصفهان رفتند و در خبرهایی که منتشر شد آن ها مرمت های صورت گرفته بر گنبد مسجد شیخ لطف الله را تایید کردند. اما ماجرا به همین نقطه ختم نشد و صدای منتقدان بلندتر شد. گروهی از کارشناسان و متخصصان مرمت آثار تاریخی و پیشکسوتان کاشیکاری در بناهای تاریخی به میدان نقش دنیا اصفهان رفتند و از مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا خواستند تا آن ها را به بازدید نزدیک از گنبد شیخ لطف الله ببرد. اما نتیجه این درخواست یک پاسخ بود، امکان بازدید وجود ندارد.

پس از این پاسخ کارشناسان و متخصصان امر مرمت در محوطه میدان نقش دنیا اصفهان و از دور اقدام به ارزیابی مرمت های صورت گرفته بر گنبد شیخ لطف الله کردند و در اظهارنظرهایی که بعضی رسانه ها آنرا به صورت ناقص پوشش دادند، ایرادات اصولی به مرمت گنبد گرفتند.

دیروز اما مسئولان دولتی در بخش میراث فرهنگی از منتقدان دعوت کردند تا در نشست کارشناسی به آنالیز مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان بپردازند.

در این نشست که ساعت 9 صبح دیروز برگزار گردید 20 تن از مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و منتقدان حضور یافتند و اصرار منتقدان به مرمت غیراصولی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان با انکار مسئولان اداره میراث فرهنگی استان اصفهان روبرو شد و خاتمه قرار شد در چند روز آینده پس از برپایی مجدد داربست های مرمتی گنبد، آن ها به بازدید نزدیک از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان اقدام نمایند و نتیجه ارزیابی های خود را در گزارشی تخصصی اعلام نمایند.

پیگیری های وبلاگ جعبه گیگابایتی مشخص کرد که کارشناسان منتقد مرمت های صورت گرفته بر ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان گزارش تخصصی خود را در اختیار معاون اول رییس جمهوری قرار خواهند داد و گزارش دولتی مرمت ها نیز به دست دولت خواهد رسید.

منتقدان معتقدند، مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان بدون مطالعات علمی پیش از مرمت صورت گرفته است و از این منظر ایرادات جدی بر مرمت این اثر ثبت دنیای شده ایران وارد است.

آن ها همچنین بر ساییدگی بیش از حد آجرهای گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان تاکید نموده و گفته اند که پروسه دوغاب ریزی بر ترک مرمت شده گنبد مسجد اشتباه بوده و منجر به تغییر رنگ گنبد شده است. منتقدان همچنین به استفاده از روغن برزک بر ترک مرمت شده ایراد گرفته اند. آن ها همچنین اعلام نموده اند که ادامه مرمت ها بر گنبد مسجد شیخ لطف الله تا مشخص تکلیف شرایط مرمت یک ترک از آن باید متوقف گردد و هیچ اقدام جدید مرمتی تا روشن نشدن ابهامات مرمتی این گنبد از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و پایگاه میراث دنیای نقش دنیا نباید بر گنبد مسجد شیخ لطف الله انجام گردد.

مدیران دولتی در اداره میراث فرهنگی استان اصفهان اما همه این انتقادها را مردود می دانند و معتقدند که منتقدان تنها بخش خالی لیوان را می بینند و کوشش ها برای نجات بخشی گنبد مسجد شیخ لطف الله را نادیده گرفته اند.

جنجال مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله همچنان در اصفهان جریان دارد و باید دید گزارش کارشناسی منتقدان مرمت این مسجد ثبت دنیای شده ایران معتبر است یا آن که گزارش دولتی در ماجرای مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله به تایید دولت خواهد رسید؟

منبع: صدای میراث

به "جنجال شیخ لطف الله ادامه دارد، نشست بی نتیجه در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال شیخ لطف الله ادامه دارد، نشست بی نتیجه در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید