نگاهی اجمالی به 2 کتاب حوزه بسکتبال ، مکتوباتی برای پرتاب 3 امتیازی در حلقه قهرمانی

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تا به امروز کتاب های متعددی ویژه رشته ورزشی بسکتبال در کشورمان منتشر شده که اغلب آن ها هم ترجمه آثار خارجی اند. در این فرصت نگاهی اجمالی به دو کتاب راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال و آمادگی بدنی کامل برای بسکتبال انداخته شده است.

نگاهی اجمالی به 2 کتاب حوزه بسکتبال ، مکتوباتی برای پرتاب 3 امتیازی در حلقه قهرمانی

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تا به امروز کتاب های متعددی ویژه رشته ورزشی بسکتبال در کشورمان منتشر شده که اغلب آن ها هم ترجمه آثار خارجی اند. ازجمله کتاب های بسکتبال منتشره در ایران می توان به راهنمای مربیان تازه کار در بسکتبال، مربیگری بسکتبال به زبان ساده، بسکتبال نهایی، رموز و ناگفته های بسکتبال، بسکتبال برای بازیکنان جوان، توصیه هایی برای مربیان و آمادگی بدنی کامل برای بسکتبال اشاره نمود. در این فرصت نگاهی اجمالی به دو کتاب راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال و آمادگی بدنی کامل برای بسکتبال انداخته شده است.

خودآموز مربیگری در 128 صفحه

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل پیروزیت تیم ملی بسکتبال کشورمان در مسابقات جام های مختلف، عملکرد سرمربی با تجربه تیم ملی بسکتبال کشورمان بوده است. هنگامی که یک مربی می تواند تیمش را به چنین پیروزیتی برساند، مربیان جوان زیادی این آرزو را در سر می پرورانند که کاش جای آن مربی پیروز بودند.

به یقین، یک مربی جوان و تازه کار باید اصول زیادی را برای رسیدن به سطح قهرمانی طی کند و دانش بالایی را به دست آورد. راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال کتابی است که دست مربیان تازه کار را می گیرد و آن ها را تا رسیدن به مرز پیروزیت رهنمون می سازد. این کتاب درواقع، برنامه ای است که از سوی انجمن مربیگری آمریکا منتشر شده و دکتر سیداحمد طبائیان آن را به فارسی برگردانده است.

راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال به مخاطبانش یاری می نماید با چالش های مربیگری ورزشکاران جوان و تجربیات باارزش مربیگری آشنا شوند. درواقع، انجمن مربیگری آمریکا این کتاب را ویژه مربیانی تهیه نموده که آموزش رسمی ندیده اند یا مقدار آموزشی که دیده اند، بسیار کم است. از این نظر اگر این کتاب را یک خودآموز مربیگری آن هم در 128 صفحه بنامیم، اشتباه ننموده ایم.

مربیان تازه کار در این کتاب یاد خواهند گرفت که چگونه اصول عمومی مربیگری و آموزش قوانین، مهارت ها و استراتژی های بسکتبال را برای آموزش بچه ها به کار ببرند. این کتاب علاوه بر این که بسیار ساده و روان نوشته شده، به شکلی کاملا خودمانی مخاطبش را مورد خطاب قرار می دهد و این موضوع باعث می گردد خواننده کتاب از ابتدا با نویسندگان ناآشنای این اثر مکتوب ورزشی احساس دوستی و نزدیکی کند.

راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال از هشت فصل تشکیل شده است. فصل نخست کتاب یک مونولوگ دوست داشتنی محسوب می گردد و به گونه ای نوشته شده تا مربیان تازه کار را با سوالاتی بنیادین روبه رو کند؛ سوالاتی نظیر این که من یک ولی هستم یا یک مربی؟، مسئولیت های من به عنوان یک مربی چیست؟ و من که هستم؟.... یک مربی؟ در ادامه مخاطب یاد می گیرد که هنگام کار چگونه یک تجربه شیرین و ایمن را در عالم مربیگری فراهم کند و با چه راهکاری مهارت های پایه ای بسکتبال را به برترین شیوه درس بدهد.

در فصل دوم، ابزار مربیگری معرفی می گردد و فصل سوم به تشریح چگونگی برقراری ارتباط موثر با بازیکنان اختصاص داده شده است. نحوه آماده سازی بازیکنان برای بازی، محور فصل چهارم کتاب را تشکیل می دهد و مخاطب در فصل پنجم نکات ایمنی را درباره ورزش بسکتبال فرامی گیرد. در فصل ششم صحبت از قوانین و ارزش های ورزش بسکتبال به میان می آید و در فصل هشتم به این سوال پاسخ داده می گردد که چه کنم تا بازیکنانم تیمی بازی نمایند؟ در انتها این کتاب هم دو پیوست با عنوان های نمونه برنامه فصل برای بازیکنان تازه کار و علایم رسمی بسکتبال آورده شده است.

کتاب راهنمای مربیان تازه کار بسکتبال از سوی نشر بامداد کتاب منتشر شده است.

بخوان و آماده شو!

آمادگی بدنی، یکی از شرایط اصلی یک ورزشکار برای پیروزیت در هر رشته ورزشی است و بسکتبال هم آمادگی جسمانی ویژه خود را می طلبد. کتاب آمادگی کامل برای بسکتبال این امکان را برای مخاطبانش فراهم می آورد تا برترین راهکارها را برای رسیدن به مرز آمادگی کامل پیدا نمایند.

این کتاب را دو نویسنده به نام های بیل فوران و روبین پوند نوشته اند، کسانی که از پایه گذاران انجمن ملی مربیان بدنسازی آمریکا محسوب می شوند و سال های زیادی در تیم های حرفه ای NBA به عنوان مربی بدنساز فعالیت نموده اند. برگردان این کتاب به فارسی را هم علیرضا زمانی، غلامرضا کرمی فخرآبادی و دکتر قاسم رحیمی انجام داده اند.

کتاب آمادگی کامل برای بسکتبال به تشریح جنبه های مختلف آماده سازی بازیکنان می پردازد و برنامه های متنوع و جامعی را به بازیکنان در سطوح مختلف و بعلاوه فصل های مختلف ورزشی پیشنهاد می نماید.

پیش از آن که فصل های هشت گانه این کتاب شروع شوند، مقدمه ای خواندنی از پوپوویچ، سرمربی وقت تیم سن آنتونیو اسپرز درج شده است. در بخشی از مقدمه او آمده است: کتاب حاضر حاوی جدیدترین متدهای اثبات شده ای است که ورزشکاران را به وسیله تمرینات آمادگی بدنی به مراحل بالاتر و پیشرفته تر رهنمون می سازد. هر فرد یا تیمی که از توصیه ها، تمرینات و برنامه های پیشنهادی این کتاب استفاده کند، در مسابقه یک گام جلوتر خواهد بود و چه بسا برای رسیدن به قهرمانی هم یک گام جلوتر باشد.

فصل نخست کتاب با عنوان آزمون ها و ارزشیابی به آزمون گزینش اولیه در NBA، شناسایی و توسعه طبقه های آزمون و بعلاوه نتایج و تفسیر آن ها اختصاص دارد. در فصل دوم تمرینات ویژه گرم کردن پویا ارایه می گردد.

مخاطب در فصل سوم با مقوله آمادگی به طور مفصل آشنا می گردد و تمرینات متنوعی را یاد می گیرد. سپس نوبت به تشریح تمرینات قدرتی، سرعت و پس از آن هم تدارک تمرینات پلیومتریک و پیشرفت آن ها می رسد.

در فصل هشتم کتاب جدول زمان بندی آماده سازی آورده شده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مجموع، می توان از این کتاب به عنوان یک مربی بدنسازی مکتوب نام برد که یاری می نماید ورزشکاران به شرایط آرمانی بدنی برسند و مربیان هم برترین شیوه را برای آماده ساختن ورزشکاران از نظر بدنی به کار ببرند.

کتاب آمادگی کامل برای بسکتبال از نشر ورزش منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نگاهی اجمالی به 2 کتاب حوزه بسکتبال ، مکتوباتی برای پرتاب 3 امتیازی در حلقه قهرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی اجمالی به 2 کتاب حوزه بسکتبال ، مکتوباتی برای پرتاب 3 امتیازی در حلقه قهرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید