نقش خوروبیابانک در توسعه گردشگری طبیعی اصفهان

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، میراث آریا/ این خبر پیرامون نقش خوروبیابانک در توسعه گردشگری طبیعی اصفهان برای شما نوشته شده است.

نقش خوروبیابانک در توسعه گردشگری طبیعی اصفهان

شهرستان خوروبیابانک شرقی ترین شهرستان استان اصفهان با بیش از 14 هزار نفر جمعیت در دل کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. مجذوب نمایندهیت های تاریخی که حاصل حماسه همیشگی نیاکان در روبروه با ناملایمات اقلیم سخت و خشک منطقه است در کنار زیبایی های کویر مرکزی ایران امروز محدوده این شهرستان را به یکی از مجذوب نماینده ترین مقاصد گردشگری تاریخی و طبیعی استان بدل نموده است.

با توجه به مجذوب نمایندهیت های تاریخی و طبیعی درطی 15 سال اخیر بیش از 72 مجموعه اقامتی گردشگری در این شهرستان با سرمایه گذاری بالغ بر 15000 میلیارد ریال با حمایت دولت و به وسیله بخش خصوصی راه اندازی شد به گونه ای که از این تعداد 67 واحد به بومگردی ها اختصاص یافته و در عین حال یک سفره خانه سنتی، دو هتل، یک اقامتگاه سنتی و یک مهمانپذیر نیز در کنار بومگردی ها، ظرفیت اقامتی بالغ بر 4155 نفر به گردشگران داخلی و خارجی خدمات رسانی می نمایند.

پیشینه توسعه گردشگری در خوروبیابانک

در طی یک دهه اخیر، بروز خشکسالی بی سابقه در فلات مرکزی ایران باعث مهاجرت بسیاری از مردم بویژه جوانان از شهرها و روستاهای این شهرستان کویری به سایر نقاط استان شد، لکن در طی این مدت با تمهیدات اندیشیده شده در راستای توسعه متوازن گردشگری در سطح استان، با تاسیس این مجموعه ها، نه تنها برای 273 نفر از مردم شهرها و روستاهای خوروبیابانک به صورت مستقیم فراوری شغل شد، بلکه حضور گردشگران بر اقتصاد سایر مشاغل از جمله کشاورزی شهرستان نیز تاثیر مثبت گذاشته و همین امر حتی باعث مهاجرت معکوس در شهرستان شد.

بگونه ای که بسیاری از مردم بومی نه تنها به این شهرستان بازگشته اند بلکه بسیاری از سرمایه گذاران از منطقه ها مختلف کشور پس از ملاحظه فرایند روبه رشد گردشگری به ویژه گونه گردشگری طبیعی، در این شهرستان حضور یافته اند به نحوی که در حال حاضر 32 طرح گردشگری تازه شامل ساخت اقامتگاه های بومگردی و مجتمع گردشگری کویری در این شهرستان در حال ساخت است که امید می رود از این تعداد، 9 مجموعه تا سال 1401 خورشیدی به بهره برداری برسد.

بدون شک در صورت حمایت دولت بویژه در شرایط کنونی که از یک سو با تنگناهای مالی ناشی از بروز تحریم های ظالمانه روبرو هستیم و از سوی دیگر خطر همه گیری دوباره بیماری کرونا، ایران و دنیا را تهدید می نماید، میتوان امید داشت که با اتمام این 32 طرح، برای 200 نفر دیگر در این شهرستان کویری به صورت مستقیم فراوری اشتغال کند.

مجذوب نمایندهیت های گردشگری خوروبیابانک

براساس شواهد و اسناد تاریخی، پیشینه حیات متمدنانه انسان در محور شرق فلات مرکزی ایران به بیش از 3هزار سال قبل می رسد، لذا در طی این دوران تاریخی و با توجه به تغییرات مکرر اقلیم منطقه، نیاکان با استقرار در منطقه ها مختلف خوروبیابانک، آثاری ارزشمند را پدید آورده اند که بعضی از آنها همانند نارنج قلعه یا قلعه شهر بیاضه، دارای قدمتی به بلندای دوران باستان و بعضی دیگر همانند مسجد عرب ها، آب انبار ابراهیم آباد، حسینیه و شبستان مساجد جامع قلعه شهرهای جندق، بیاضه و فرخی متعلق به دوران اسلامی هستند.

در شهرستان خوروبیابانک بعلاوه آثاری ارزشمند از دوران معاصر از جمله آب انبارهای موجود در کویر شهرستان و آرامگاه حسین یغمایی نیز موجود است که می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری فرهنگی ایفا نماید.

با این وصف مهمترین منبع توسعه گردشگری در شهرستان خوروبیابانک کویر بزرگ منطقه مرکزی ایران است که دارای مجذوب نمایندهیت های ارزشمندی بویژه برای گردشگران اروپایی و کشورهایی که فاقد کویر هستند بشمار می رود، روی همین اصل در طی یک دهه اخیر بسیاری از مراکز گردشگری شهرستان در شهرها و روستاهای کویری ایجاد شده که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

گردشگران خارجی در فصل بهار و ابتدای فصل پاییز بیشتر به این شهرستان و منطقه ها کویری سفر می نمایند و گردشگران داخلی ضمن انتخاب فصول خنک سال در فصل زمستان به این شهرستان سفر می نمایند و به علت مجذوب نمایندهیت های گردشگری طبیعی، گونه های گردشگری ورزشی و گردشگری ماجراجویانه در کنار گردشگری فرهنگی و کشاورزی در این شهرستان از فرایند رو به رشدی برخوردار است.

منبع: همگردی

به "نقش خوروبیابانک در توسعه گردشگری طبیعی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش خوروبیابانک در توسعه گردشگری طبیعی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید