مراحل پایانی مرمت موزه مردم شناسی هورامان تخت

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، مدیر پایگاه ملی منظر تاریخی و فرهنگی هورامان گفت: مرمت موزه مردم شناسی هورامان از دو سال گذشته آغاز شده و مراحل پایانی آن در حال انجام است.

مراحل پایانی مرمت موزه مردم شناسی هورامان تخت

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، پویا طالب نیا گفت: این خانه تاریخی به شکل مشارکتی با حمایت اداره کل امور موزها و با تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200میلیون ریال احیا شده و مرمت آن رو به انتها است.

او با مهم برشمردن اهمیت راه اندازی این موزه در معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرهنگ و تاریخ غنی منطقه، افزود: شهر هورامان تخت با توجه به اینکه به عنوان یکی از مهم ترین مراکز سکونتی در طول تاریخ بوده، متأسفانه تا به امروز فضای مناسبی به عنوان موزه برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن وجود نداشته، به همین دلیل اداره کل موزه ها و پایگاه هورامان در راستای ایجاد زیرساخت مناسب برای ثبت جهانی این منطقه، با مشارکت مالک بنا در حال ایجاد موزه ای درخور شآن هورامان است.

مدیر پایگاه ملی منظر تاریخی و فرهنگی هورامان شرح داد: اجرای پروژه تأسیس و راه اندازی موزه مردم شناسی هورامان تخت می تواند در ماندگاری بیشتر گردشگران، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه نقش بسزایی داشته باشد.

او افزود: ازجمله اقدامات انجام شده در این بنای تاریخی می توان به استحکام بخش دیواره های سنگی تخریب شده، بازسازی کامل سقف های چوبی دوطبقه بنا، اجرای اندود گچ، خاک و سفیدکاری داخلی بنا، اجرای ساروج کف فضاهای داخلی طبقه اول بنا، اجرای کف فرش سنگی حجره های تجاری طبقه همکف و اجرای کامل تأسیسات برق رسانی، گرمایشی و دفع فاضلاب، تهیه و نصب در و پنجره های چوبی اشاره کرد.

منبع: میراث آریا

به "مراحل پایانی مرمت موزه مردم شناسی هورامان تخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل پایانی مرمت موزه مردم شناسی هورامان تخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید