قصر موریتزبرگ ساکسونی، نمونه ای باشکوه از معماری باروک در آلمان!

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، قصر موریتزبرگ | Moritzburg Castle

امروز می خواهیم یکی از زیباترین قصرهای آلمان را به شما معرفی کنیم. قصر موریتزبرگ با معماری زیبا و رنگ های شاد و زیبایی که دارد بیشتر شبیه به قلعه و قصری افسانه ای و خیالی است تا یک قصر واقعی. این قصر یکی از برترین نمونه های معماری سبک باروک در اروپای مرکزی است و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری آلمان و منطقه ساکسونی به شمار می رود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این قصر بیشتر بدانیم.

قصر موریتزبرگ ساکسونی، نمونه ای باشکوه از معماری باروک در آلمان!

تاریخچه قصر موریتزبرگ

قصر موریتزبرگ در 13 کیلومتری شمال غربی درسدن، مرکز استان ساکسونی قرار گرفته است و یکی از زیباترین قصرهای آلمان به شمار می رود. این قصر چهارگوش در جزیره ای مصنوعی و قرینه قرار گرفته است و دور تا دور آن را آب فرا گرفته است. دوک موریتز ساکسونی شکارگاهی در این منطقه داشت و در فاصله سال های 1542 و 1546 تصمیم به ساخت این قصر باشکوه کرد و به همین علت هم این بنا به نام قصر موریتزبرگ شناخته می شود. زمین های اطراف این قصر در دوره های زمانی مختلف مکانی محبوب و ایده آل برای شکار شاهان ساکسونی بوده است.

همان طور که گفتیم ساختمان اصلی قصر در بین سال های 1542 و 1546 ساخته شده است و در واقع اقامتگاه شکار برای دوک موریتز ساکسونی بوده است. جان جرج دوم ساکسونی بعدها ساختمان قصر را توسعه دارد و کلیسای کوچکی در فاصله سال های 1661 و 1671 به وسیله معمارش، وولف کاسپر وون کلنگل در کنار این قصر ساخته شد که نمونه ای از معماری اوایل باروک به شمار میرود. در سال 1697، بعد از آن که نوه جان جرج دوم، آگوستوس دوم برای این که به عنوان پادشاه لهستان انتخاب شود به مذهب کاتولیک پیوست ساختمان کلیسا هم به کلیسای کاتولیک تغییر پیدا کرد. با این حال تغییرات این قصر همچنان ادامه داشت.

ساخت شکارگاهی افسانه ای

در سال 1723 اقدامات زیادی انجام شد تا این قصر از یک ساختمان سبک رنسانس به شکارگاهی باروک و قصری تفریحی تبدیل شود. شاهزاده آگوستوس قصد داشت قصر موریتزبرگ را به مرکز جشن ها و برنامه های شکارش تبدیل کند. آرزوی او ساخت معبدی مخصوص دایانا (الهه شکار در رم باستان) بود که اطرافش با حیوانات غیربومی و خاص مثل شیر، چیتا و خرس های اروپایی احاطه شده باشد. معماری به نام ماتئوس دانیل پوپلمن مامور انجام این پروژه جاه طلبانه شد. او برکه ها، تالاب ها و محوطه هایی برای زندگی حیوانات را ایجاد کرد. محوطه نگهداری قرقاول ها در شرق قصر که هنوز هم به جا مانده یادگاری از آن دوران باشکوه است. برترین هنرمندان و صنعتگران از نواحی دور و نزدیک به این مکان آمدند تا طراحی داخلی این قصر باشکوه را انجام دهند. هفت سالن و سرسرا و بیش از 200 اتاق در این قصر ساخته شده و نمای داخلی آن شاهکاری هنری از شکوه و جلال آن روزگاران است. بعد از مرگ آگوستوس، فرآیند ساخت این قصر نیمه تمام باقی ماند. در اواخر سده 1800 نواحی اطراف قصر موریتزبرگ به وسیله نوادگان به فضای سبز تبدیل شد و عنوان قصری تفریحی را پیدا کرد. از سال 1933 تا 1945 قصر موریتزبرگ اقامتگاه و محل سکونت شاهزاده ارنست هاینریش ساکسونی بود.

فضای داخلی قصر موریتزبرگ

طراحی و نمای داخلی قصر موریتزبرگ نمونه ای شاخص از طراحی و تزیینات دوره باروک و زمان شاهزاده آگوستوس است. دیوارهای قصر موریتزبرگ با روکش های طلای قرن هفدهمی پوشانده شده است و در بسیاری از اتاق ها مبلمان و دکورهای مرتبط با شکار قرار داده شده است. کلکسیون شاخ های گوزن قرمز یکی از مهم ترین و نادرترین مجموعه ها در این نوع است. بزرگ ترین کلکسیون شاخ گوزن در اتاق ناهارخوری قرار گرفته است و بعضی از نمونه ها بین 270 تا 400 سال قدمت دارند. این آثار نفیس و باارزش معمولا یا خریداری شده اند یا به عنوان هدیه به صاحب قصر پیشکش شده اند. در بین این مجموعه، سنگین ترین شاخ گوزن قرمز در جهان که حدود 19.8 کیلوگرم وزن و نزدیک به 2 متر طول دارد هم در این قصر نگهداری می شود. علاوه بر این، ابزارآلات و کلکسیون هایی از اسلحه ها و وسایل شکار متعلق به دوره های مختلف هم در این قصر وجود دارند.

باغی زیبا اما نیمه تمام

در سال 1728 پارک و فضای سبزی وسیع به ساختمان قصر اضافه شد. این پارک U شکل مساحتی بالغ بر 230 در 150 متر را شامل می شود. فضای سبز و گلکاری این پارک به سبک فرانسوی و برگرفته از کاخ ورسای طراحی شده اند. اما متاسفانه به علت مرگ آگوستوس این پروژه نیز نیمه تمام رها شده است. با این حال، در طول قرن نوزدهم و در اوج جریان رمانتیسیسم گیاهان و گل هایی به این باغ اضافه شد و حس و حال رمانتیک و عاشقانه به این پارک داد. این پارک زیبا درست در پشت قصر موریتزبرگ قرار گرفته و با این که به طور کامل ساخته نشده اما می توان ابعاد و وسعت آن را تصور کرد.

بازدید از قصر موریتزبرگ

قصر موریتزبرگ به علت سبک معماری و اهمیت تاریخی بالا و همین طور کلکسیون های بی نظیر و نفیسی که دارد امروزه یکی از جاذبه های گردشگری منطقه ساکسونی آلمان به شمار میرود. بازتماشامایندگان متعددی از نواحی مختلف آلمان و همین طور کشورهای دیگر برای بازدید از قصر موریتزبرگ به این منطقه سفر می نمایند. بازتماشامایندگان همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5:30 بعدازظهر می توانند از این قصر تماشا نمایند. تورهای راهنمای قصر به ویژه برای مجموعه ظرفو چینی در فواصل زمانی مختلف در طول روز برگزار می شود و اطلاعات مفیدی را به بازتماشامایندگان ارائه می نماید.

تورهای صوتی قصر موریتزبرگ به زبان های آلمانی، انگلیسی و چکی هم موجود است و در صورت احتیاج در اختیار بازتماشامایندگان قرار می گیرد.

چطور به قصر موریتزبرگ برویم؟

این قصر باشکوه و زیبا در استان آلمانی ساکسونی و در فاصله 13 کیلومتری درسدن قرار گرفته است. بازتماشامایندگان با استفاده از اتوبوس می توانند خود را از شهر درسدن آلمان به منطقه ساکسونی و قصر موریتزبرگ برسانند. سرویس های رفت و برگشت اتوبوس از شهر درسدن به این منطقه وجود دارد. برای این منظور کافی است سوار یکی از اتوبوس های شماره 458، 326 یا 457 بشوید.

به جز اتوبوس، یک نوع قطار بخار هم از شهر Radebeul به این سمت حرکت می نماید که البته بیشتر جنبه توریستی و تفریحی دارد. اما اگر در پی راهی مقرون به صرفه و مناسب برای رسیدن به قصر هستید اتوبوس گزینه به مراتب بهتر و کارآمدتری است. این قطار که در زبان آلمانی Lößnitzgrundbahn نامیده می شود از سال 1994 سرویس دهی اش را آغاز نموده و مابین شهرهای رادبول، موریتزبرگ و رادبول حرکت می نماید. این قطار در طول جهت نزدیک به 17 کیلومتری اش از حدود 11 ایستگاه و 17 پل عبور می نماید و مسافران را به سفری رویایی و رمانتیک در منطقه می برد. این قطار توریستی حرکتش را از ایستگاه های درسدن در رادبول آغاز می نماید، از تاکستان ها و طبیعت نفس گیر منطقه عبور می نماید و در نهایت پس از گذر از جنگل ها و بیشه های سرسبز و انبوه به موریتزبرگ می رسد.

ساکسونی کجاست؟

ساکسونی که به نام استان آزاد ساکسونی هم نامیده می شود یکی از استان های فدرالی آلمان است و مرکز آن، شهر درسدن و بزرگ ترین شهرش هم لایپزیگ است. ساکسونی دهمین استان بزرگ آلمان است و با 4 میلیون جمعیت، ششمین استان پرجمعیت این کشور به شمار میرود. منطقه ساکسونی تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و قدمت آن به هزاران سال پیش بر می شود. این منطقه در دوران قرون وسطی به عنوان مقر دوک ها و نمایندگان امپراتوری مقدس رم باستان کاربری داشته و یکی از منطقه ها مهم آلمان بوده است. در این منطقه قلعه و قصرهای متعددی مربوط به دوره های مختلف تاریخ به جا مانده که قصر موریتزبرگ یکی از زیباترین و باشکوه ترین آن ها به شمار میرود.

منبع: kulturlandschaft-moritzburg.de

منبع: الی گشت

به "قصر موریتزبرگ ساکسونی، نمونه ای باشکوه از معماری باروک در آلمان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر موریتزبرگ ساکسونی، نمونه ای باشکوه از معماری باروک در آلمان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید