عدم تامین کالا، در صدر شکایت خریداران اینترنتی
به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی گفت: بر اساس گزارش عملکرد اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی، بیش از 21 درصد شکایت های خرید اینترنتی، مربوط به عدم تامین کالا یا خدمت از سوی کسب و کارهاست.
اتحادیه کسب وکارهای مجازی حدود چهار سال قبل برای رسیدگی به شکایت از کسب و کارهای مجازی شکل گرفت. کاربرانی که بیش از گذشته به سمت خریدهای اینترنتی سوق پیدا کرده بودند، به مرجعی نیاز داشتند که بتوانند مسائل خرید از سایت های اینترنتی را توسط آن رفع کنند.
البته تاسیس این اتحادیه صرفا برای رفع مسائل کاربران نبود، کسب و کارهای اینترنتی با دریافت مجوز از سوی این اتحادیه می توانند مسائل صنفی خود را ساماندهی کنند. اکنون نماد اتحادیه کسب و کارهای مجازی در کنار اینماد توانسته تا حد زیادی کاربران را به خرید اینترنتی مطمئن کند.
ثبت 9 هزار شکایت از کسب وکارهای اینترنتی
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بیشترین شکایتی که از کسب وکارهای اینترنتی توسط کاربران به ثبت می رسد، گفت: در سال گذشته نزدیک به 9 هزار فقره شکایت در پنل اتحادیه کسب وکارهای مجازی از اعضای اتحادیه به ثبت رسید.
رضا الفت نسب افزود: از میان این شکایت ها نزدیک به 8 هزار شکایت رسیدگی و 547 شکایت باطل شده است. 344 شکایت به مراجع قضایی ارجاع داده شده و 135 شکایت در دست اقدام است. 37 شکایت به کمیته نظارت و 36 شکایت به کمیسیون شکایت رفته و 8 شکایت منتظر بررسی است.
عدم تامین کالا یا خدمت در رتبه اول شکایت ها
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره طبقه بندی موضوعاتی که کاربران را به ثبت شکایت وادار کرده است گفت: 21 درصد شکایت ها درباره عدم تامین کالا یا ارائه خدمت، بیش از 15 درصد از شکایت ها مربوط به عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت است.
وی ادامه داد: در رتبه سوم لیست ثبت شکایت ها تقلب در فروش محصولات قرار گرفته است که بیش از 13 درصد شکایت های کاربران در سال 99 را به خود اختصاص می دهد. گرانفروشی (8.83 درصد)، احتکار(8.30 درصد)، عدم پاسخگویی به نارضایتی مصرف کننده ظرف مدت سه روز کاری(7.27 درصد)، کم فروشی (4.51درصد)، عدم رعایت حق انصراف مصرف کننده (3.45 درصد) و تبلیغ خلاف واقع(2.15 درصد) در رتبه های بعدی قرار دارند.
الفت نسب تاکید کرد: در سال گذشته، یک هزار و 114 پروانه برای کسب وکارهای مجازی صادر شد. در بین شهرهایی که برای دریافت مجوز اقدام کردند، تهران با 590 فقره مانند سال قبل صدرنشین شد. پس از تهران استان های اصفهان و خراسان رضوی توانستند رتبه های بعدی را کسب کنند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره نظارت به فرایند فعالیت کسب وکارها و کمتر شدن مسائلی که کاربران در زمان خرید دارند، افزود: اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی از دو سال قبل، بخش بازرسی را به قسمت نظارتی خود اضافه کرده است. کارشناسان بازرسی این اتحادیه با توجه به چک لیست قوانین صنفی از کسب وکارهای عضو و دارای پروانه کسب به صورت 3 ماهه بازرسی می کنند و در صورت تخلف از سوی کسب وکار، اقدامات قانونی انجام می شود.
وی شرح داد: سال گذشته بیش از 5 هزار بازرسی انجام شده و هشت هزار و 997 فقره شکایت توسط اتحادیه کسب وکارهای مجازی در سال 99 مورد بررسی قرار گرفته است.
سرعت پیگیری شکایات را بالا برده ایم
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره فرایند رسیدگی به شکایت ها گفت: اتحادیه موظف است در مدت 2 روز موضوع را بررسی کند و آن را به کمیسیون رسیدگی به شکایات ارجاع دهد. کمیسیون از زمان شکایت دریافتی 5 روز زمان دارد که موضوع را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را به اتحادیه اعلام کند. پس از این، اتحادیه موظف است ظرف 3 روز کاری شکایت دریافتی و نظر کمیسیون را مورد بررسی قرار دهد و در صورت احزار عدم تخلف فرد صنفی و یا انصراف شاکی پفراینده را با اعلام مراتب مختومه کند. در صورت اعتراض شاکی، پفراینده در مرکز استان به سازمان تعزیرات حکومتی و در شهرستان ها به ادارات تابع سازمان ارسال می شود.
الفت نسب با تاکید بر این که مدتی است به دلیل شیوع کرونا فرایند رسیدگی به شکایت کاهش پیدا کرده است، افزود: سازمان تعزیرات حکومتی موظف است ظرف مدت دو هفته در جلسه ای با دعوت از طرفین به پفراینده رسیدگی کند.
وی افزود: کسب وکارها در صورت مجرم شناخته شدن ابتدا اخطار کتبی دریافت می کنند. در صورت تکرار آن تعلیق و تغییر رنگ نماد به زرد، ابطال پروانه کسب و تعلیق آن به رنگ قرمز در انتظار آن ها خواهد بود.
موارد قانونی شکایت از کسب وکارهای اینترنتی
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره پیگیری انواع شکایت های ثبت شده در این اتحادیه گفت: گرانفروشی، کم فروشی (گارانتی نیز شامل کم فروشی است)، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت، عدم صدور صورتحساب، خسارت وارد شده به اشخاص، فروش کالا از طریق قرعه کشی، خسارت وارد شده بر اثر فروش فوق العاده یا اقساطی تمام مواردی است که کاربران حق دارند درباره آن شکایت کنند.
وی با تاکید بر این که دو نوع شکایت دیگر نیز در این اتحادیه به ثبت می رسدف افزود: شکایت مربوط به کسب وکارهای مجازی درباره صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای، عدم ارائه اطلاعات موثر در تصمیم گیری مصرف کننده جهت خرید یا قبول شرایط، عدم رعایت حق انصراف مصرف کننده، عدم استفاده از واسط با دوام جهت ذخیره اطلاعات مرتبط با معاملات، تحمیل شروط غیرمنصفانه به مصرف کننده، تبلیغ خلاف واقع، عدم تحویل به موقع کالا یا ارئه خدمت، عدم پاسخگویی به نارضایتی مصرف کننده (حداکثر ظرف مدت سه روز کاری)، عدم درج و یا اعلام نحوه تأمین کالا، عدم رعایت قانون و مقررات نطام صنفی و مصوبات کمیته نظارت، عدم تأمین کالا و یا ارئه خدمت، نقض حفاظت از داده های مصرف کننده، عرضه کالای غیرمجاز. نوع سوم نیز شکایت مربوط به شرکت های بازاریابی شبکه ای است.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین