رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تهران (پانا) - مدیر کل امور تربیتی ، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از شروع طرح اقدامات مختصر معلمان اطلاع داد.

رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی با اشاره به بحران های کرونا و پس از کرونا وتاثیر آن بر بچه ها و نوجوان گفت: بلوغ و دوران جوانی به خودی خود دوران سختی است و مسایل گوناگونی را درپی دارد. همه گیری بیماری کرونا آن را حتی سخت تر هم می نماید. در دو سال گذشته با فرا گیری بحران کرونا و بسته شدن مدارس، شرایط قرنطینه و لغو و یا تعویق رویدادهای اجتماعی، بسکمک از بچه ها و نوجوانان نه تنها بعضی از مهم ترین لحظات زندگی خود را که می توانست خاطره ساز باشد، از دست داده اند ؛ بلکه از فعالیت های روزمره ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس های درس هم محروم شدند و یا حداقل برای مدتی طولانی بدور افتاده اند.

وی ادامه داد: بچه ها و نوجوانانی که این بیماری همه گیر تغییراتی در زندگی شان ایجاد کرد به ناگاه و بدون آمادگی ذهنی و یا آموزش قبلی دچار احساساتی چون اضطراب، انزوا و ناامیدی شدند، این بحران فراگیر، دامن گیر افراد بزرکسال هم شد و کمتر کسی بود که آسیبی نبیند.

وی خاطر نشان کرد: بسته شدن مدارس و سرتیترخبرهای هشدارآمیز مکرر، از دست دادن عزیزان و اعمال محدودیت های اجتماعی باعث احساس اضطراب در دانش آموزان شده است. اگر چه در حال حاضر کرونا تا حد زیادی مهار و کنترل شد اما هم چنان عوارض روحی و اجتماعی آن به قوت خود پابرجاست.

شکوهی اضافه نمود: اکنون که در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم لازم است تا با انگیزه و توانی افزونتر عزم خود را جزم نموده و با بهرمندی از تمام ظرفیت ها در کنار دانش آموزان بایستیم و به آنان گوشزد کنیم که شما تنها نیستید. درواقع به آنان بگوییم اگرچه داشتن اضطراب،ترس و ... عملکردی کاملاً طبیعی و سالم است و در واقع تهدیدها را به ما یاد آوری می نماید و یا هشدار می دهد و کمک مان می نماید تا برای محافظت از خودمان اقداماتی انجام دهیم اما اکنون زمان غلبه بر آن فرا رسیده و این مهم با کمک مشاوران،مدد کاران و معلمان محقق می گردد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی، توجه به سلامت و بهداشت روان و ارتقا آن را در دوران کرونا و پسا کرونا تاکید نمود و ادامه داد : برای ارتقائ بهداشت روان دانش آموزان لازم است از توان و ظرفیت همه نیروی انسانی وزارت آموزش. پرورش بهره برداری گردد چرا که تنها نمیتوان این وظیفه را به مشاوران و مدد کاران محول کرد و از توان معلمان چشم پوشی کرد. مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی گفت: بدین منظور مبتکران و طراحان مجموعه نماد به همراه کارشناسان اداره کل و صاحب نظران درون و برون سازمانی در ابتکاری فاخر و مثال زدنی پس از سلسه نشست های پیاپی در کار گروه تخصصی به ارایه طرح کشوری با عنوان : نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقاء بهداشت روان دانش آموزان پرداختند.

وی گفت: در این طرح علاوه بر بهره جستن از توان تخصصی مشاوران ، مددکاران از ظرفیت معلمان به منظور انجام اقدامات مختصر در کلاس درس استفاده می گردد که بی تردید تاثیر شگرفی بر روی سلامت روان دانش آموزان برجا خواهد گذاشت.

وی اضافه نمود طراحی و پرداختن به چنین زیرساختی از مهمترین و مؤثرترین راه حل های ارتقاء شاخص های سلامت روان در جامعه دانش آموزی خواهد بود که علاوه بر کمک به ارتقاء کیفیت زندگی، خود عامل بازدارنده ای در برابر عوامل مخاطره آمیز ، به ویژه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است.

وی با توجه به عدم حضور مشاوران و مدد کاران در کلاس درس،گفت: این معلم است که تمام لحظات دانش آموز را می بیند و می تواند شرایط خاص و بحرانی را تشخیص دهد. در واقع در این طرح معلم به کمک و همراهی مشاور می اید و زوایای پنهان مانده از چشم او را آشکار می نماید.

شکوهی در ادامه خاطر نشان کرد: عرصه سلامت روان و ارتقای شاخص های آن از منظر کمی و کیفی بسیار وسیع و گسترده است و ما نمی توانیم با تکیه صرف بر نیروهای تخصصی خود اعم از مشاوران، مددکاران با عوامل مخاطره آمیز سلامت روان و یا بحران گسترده نظیر کرونا مقابله کنیم؛ بی تردید باید از توان و ظرفیت معلمان بهره گرفت.

وی گفت: اکنون و در هنگامه رویارویی با بحران کرونا و بحران پسا کرونا لازم و لازم است که بیش از هر زمانی با استفاده از همه ظرفیت ها و با تاکید توان تمام معلمان در حوزه سلامت روان نسبت به ارتقای ارتقاء شاخص های سلامت روان در جامعه دانش آموزی اقدام گردد.

وی از تمام مشاوران ، مددکاران و معلمان خواست تا با توجه ویژه به اقدامات هجده گانه پبشنهادی گامی بیش از وظیفه بردارند و با ایثاری مثال زدنی زمینه ارتقا سلامت روان دانش آموزان را فراهم آورند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی اضافه نمود: با توجه به اهمیت و ضرورت این طرح پس از رو نمایی از این طرح به وسیله مقام عالی وزارت دستورالعمل اجرایی آن به ادارات کل استان ها ابلاغ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از طرح نقش اقدامات مختصر معلمان در کلاس درس برای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید