در جستجوی گنج: گوی طلایی شاه عباس کجاست؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، گنج ها اغلب با داستان دزدان دریایی و تمدن های باستانی گره خورده اند. افسانه ها و داستان های گنج های پنهان، مانند شهر گمشده آتلانتیس یا گنجینه های امپراتوری اینکاها، برای قرن ها تخیل مردم را به خود جلب نموده است.

در جستجوی گنج: گوی طلایی شاه عباس کجاست؟

گنج های گمشده ایران تخیل بسیاری از افراد در سراسر جهان را به خود جلب نموده است. این گنج ها به دلایلی پنهان شده اند و جای آن ها بر عموم مردم پوشیده مانده است.

جستجو برای یافتن این گنجینه ها همچنان الهام بخش کاوشگران و شکارچیان گنج است که از روش های مختلفی مانند کاوش های باستان شناسی، تحقیقات تاریخی و فناوری پیشرفته برای کشف این ثروت های پنهان استفاده می نمایند. با ما در مجله اینترنتی وبلاگ جعبه گیگابایتی همراه باشید.

چند مورد از گنج های گمشده ایران

در طول تاریخ بزرگترین گنج های جهان افسانه های زیادی را با خود یدک کشیده اند. جستجوی گنج از زیر خاک منجر به اتفاقات و حتی فجایع زیادی بوده است. در حالی که برخی از گنجینه ها کشف شده اند و به بخشی از موزه ها یا مجموعه های خصوصی تبدیل شده اند، بسیاری از گنجینه های افسانه ای کشف نشده یا در تاریخ گم شده اند.

برخی از این گنج ها که در ایران به سرنوشتی نامعلوم دچار شده اند عبارتند از:

1. گنجینه تخت جمشید

تخت جمشید، مرکز باشکوه امپراتوری ایران باستان، به عظمت و قدرت معروفیت داشت. اعتقاد بر این است که این شهر با گنجینه های عظیمی از جمله طلا، جواهرات گرانبها و مصنوعات زینتی آراسته شده است. با این حال، قسمت بزرگی از تخت جمشید به وسیله اسکندر مقدونی ویران شد و مکان و سرنوشت دقیق گنجینه های آن همچنان یک راز به جای مانده است.

2. جواهرات نادرشاه

نادرشاه، فرمانروای قدرتمند ایرانی در قرن هجدهم، مجموعه عظیمی از جواهرات و اشیاء گرانبها را به وسیله فتوحات خود جمع آوری کرد. گفته می گردد که خزانه او دارای ثروت های باورنکردنی از جمله الماس کوه نور بود که بعدها به موزه جواهرات سلطنتی بریتانیا راه یافت.

گنجینه های به جای مانده از نادرشاه، از جمله مجموعه های افسانه ای یاقوت و زمرد او از گنج های گمشده ایران هستند که پنهان یا مفقود شده اند.

3. گوی طلایی شاه عباس

شاه عباس اول، یکی از بانفوذترین فرمانروایان سلسله صفویه، به عشق به هنر و سبک زندگی اسراف آمیز معروفیت داشت. گفته می گردد که او دستور به ساخت یک کره طلایی پوشیده از جواهرات به شمایل کره زمین داده بود که در بالای کاخ او در اصفهان نصب شده بود. با این حال این گوی طلایی به یکی از گنج های گمشده ایران تبدیل شد که سرنوشت آن تا به امروز ناشناخته است و رمز و راز و جستجو برای یافتن مکان آن همچنان باقی است.

4. گنج الموت

قلعه الموت، واقع در رشته کوه های البرز ایران، قلعه ای است که با نام فرقه اسرارآمیز اسماعیلیه گره خورده است. اعتقاد بر این است که قلعه و محوطه اطراف آن گنجینه های پنهان و گذرگاه های مخفی زیادی را در خود جای داده است. با وجود کاوش ها و حفاری های گسترده، گستره کامل گنج های قلعه الموت ناشناخته به جای مانده است. این گنج های گمشده ایران حس تخیل بسیاری را برانگیخته و مورخان بی شماری را نیز به خود مشغول داشته است.

پیشنهاد مطالعه: اختراعی که سرنوشت بشر را تغییر داد را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "در جستجوی گنج: گوی طلایی شاه عباس کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جستجوی گنج: گوی طلایی شاه عباس کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید