حبیب ایل بیگی: حرکت المپیاد فیلمسازی به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک است

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تهران (پانا) - حبیب ایل بیگی گفت: در المپیاد فیلمسازی نوجوانان توجه ما به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما است. ما در این حوزه تربیت فیلمساز برای سینمای کودک ورودی ضعیفی داریم چرا که اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی گردد. المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران یکی از بسترها برای تربیت این نیرو های مهم به شمار می رود.

حبیب ایل بیگی: حرکت المپیاد فیلمسازی به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک است

مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اسم کرد: حرکت المپیاد به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک / سال جاری نوجوانان پذیرفته نشده هم به وسیله مربیان آموزش می بینند

حبیب ایل بیگی گفت: در المپیاد فیلمسازی نوجوانان توجه ما به سمت مقوله سینمای کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما است. ما در این حوزه تربیت فیلمساز برای سینمای کودک ورودی ضعیفی داریم چرا که اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی گردد. المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران یکی از بسترها برای تربیت این نیرو های مهم به شمار می رود.

حبیب ایل بیگی مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی بچه ها و نوجوانان، با اشاره به تاریخچه برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان، گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، حلقه مفقوده ای بود که در جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان ایران، نبودش به چشم می آمد.

او ادامه داد: فقدان این بخش از آن جا احساس می شد که این جشنواره مختص کودک و نوجوان بود اما صاحبان آثاری که در جشنواره شرکت می کردند، بزرگسالان بودند و درواقع نوجوانان حضور فعالانه ای در جشنواره مختص به خودشان نداشتند. در جشنواره های معتبر کودک در سراسر جهان، بخشی با اسم Kids for Kids وجود دارد که در آن فیلم های ساخت بچه ها برای خودشان نمایش داده می گردد.

* یادگیری مهارت های زندگی بازدهی حداقلی المپیاد

ایل بیگی با اشاره به شکل گیری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در دوره بیست و نهم جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی، گفت: دو دوره اول و دوم این المپیاد تنها به نوجوانانی اختصاص یافت که فیلم ساخته بودند. اما از دوره سوم، بخش ایده هم اضافه شد تا از این طریق به جای صحبت مستقیم درباره سینما، درباره موضوعاتی چون کار جمعی و گروهی انجام دادن، توجه به خلاقیت، ایده پردازی، پرورش ایده و نقش همفکری در رسیدن به یک ایده خوب برای فیلمسازی صحبت کنیم.

او متذکر شد: این گونه حتی اگر بچه ها در آینده جذب سینما هم نشوند، توانایی ها و مهارت هایی را که در جهت زندگی برایشان مفید است، یاد می گیرند.

متولی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به توسعه این رویداد اشاره نمود و گفت: سال 97 بعد از دومین دوره برگزاری المپیاد که من در آن جا به اسم مشاور دبیر جشنواره کودک حضور داشتم، به تماشای آثار المپیاد فیلمسازی نشستم. اغلب فیلم های نوجوانان با موضوعات اجتماعی ساخته شده بود. بعد از تماشای اتمسفر موجود در المپیاد و تماشای آثار، شورایی را تشکیل دادیم با اسم شورای سیاست گذاری المپیاد که در آن نمایندگانی از ارگان هایی چون حوزه هنری، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، آموزش و پرورش، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی دور هم جمع شدند و با آسیب شناسی دو دوره المپیاد درباره چرایی برگزاری المپیاد به بحث و گفتگو پرداختند.

او ادامه داد: ماحصل به دست آمده، تعیین اضافه شدن بخش ایده به المپیاد و حضور اساتید سینمای کودک به اسم منتور در کنار نوجوانان برای هدایت مناسب شرکت کنندگان بود و نکته دیگر تأکید بر اینکه آثار ارسالی نوجوانان باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.

* هدف؛ بروز خلاقیت در نوجوانان/ توجه ما در المپیاد می تواند به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک و نوجوان باشد

ایل بیگی گفت: بر این اساس هدف ما صرفااین نیست که از دل چنین رویدادی سینماگر بیرون بیاید بلکه بچه ها در چند روز برگزاری در یک فضای شاد و مفرح درباره سرفصل هایی کارگروهی انجام می دهند که در نهایت باعث بروز خلاقیت در آنها خواهد شد.

او گفت: در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران توجه ما می تواند به سمت مقوله سینما کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما باشد. ما در این حوزه ورودی ضعیفی داریم چرا که اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی گردد. المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران یکی از بسترها برای تربیت این نیروی مهم برای آینده سینمای کودک و نوجوان به شمار می آید.

او در ادامه این گفت وگو درباره یکی از اتفاقات این دوره در این راستا گفت: سال جاری تصمیم گرفتیم که تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند. بر این اساس قرار بر این شد تا حتی نوجوانانی که آثارشان در این دوره پذیرفته نشده هم به وسیله مربیان دیگری جدا از منتورهای المپیاد، آموزش ببینند و درباره آثارشان بحث و گفت و گو صورت بگیرد.

ایل بیگی گفت: در این المپیاد، برنده شدن و بازنده شدن معنا ندارد و در این مرحله به هیچ وجه نباید برای نوجوانان ایجاد حس رقابت کاذب ایجاد کرد.

او گفت: جالب است بدانید که در هر دوره، استقبال نوجوانان غیر تهرانی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشتر از مرکز نشینان بوده است این نشان دهنده این است که احتیاج جامعه نوجوانان کشور به این رویدادها برای رسیدن به عدالت فرهنگی لازم است.

قطعاً مشارکت نوجوانان ایران از جای جای کشور عزیزمان و لزوم توجه بیشتر به نوجوانان آینده ساز کشور ایجاب می نماید تا این رویداد که تنها برنامه برای خود نوجوانان در حوزه سینمای کشور است تقویت شده و حرکت در راستای عدالت فرهنگی بیش از گذشته دنبال گردد.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، سال جاری همزمان با سی وچهارمین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان از 17 تا 21 مهرماه برگزار خواهد شد

منبع: خبرگزاری پانا

به "حبیب ایل بیگی: حرکت المپیاد فیلمسازی به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حبیب ایل بیگی: حرکت المپیاد فیلمسازی به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید