جزئیات امضاء فروشی تا بیکاری مهندسان بخش مسکن، آیا نظارت های پولی از طرف مهندسان ساختمان خاتمه می یابد؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، ورود پدر خوانده ها، افزایش امضا فروشی و رواج فساد در نظام مهندسی ساختمان معضل جدیدی است که در یک سال گذشته گریبان گیر این بخش شده است.

جزئیات امضاء فروشی تا بیکاری مهندسان بخش مسکن، آیا نظارت های پولی از طرف مهندسان ساختمان خاتمه می یابد؟

به گزارش خبرنگار ، نظام مهندسی ساختمان به عنوان مهم ترین رکن ساخت و ساز کشور به شمار می رود که در چند ماه گذشته درگیر حواشی و انحرافات بسیار زیادی شده به طوری که این موضوع تبدیل به تیتر مهم ترین اخبار در حوزه ساخت و ساز شده است.

رخنه کردن فساد و ایجاد پدرخوانده ها در حوزه نظام مهندسی, باعث شد که هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این روزها درگیر مسائل بسیار زیادی گردد.

این روزها شاید کلمه پدرخوانده را در صدر اخبار مهندسی شنیده و یا دیده باشید؛ اما داستان پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی ساختمان از کجا نشات می گیرد؟

داستان پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی از آنجا آغاز می گردد که پدرخوانده ها انجمنی متشکل از مهندسان هستند که اعضای آن در 2 زمینه صلاحیت کار دارند، این انجمن با وجود آنکه نام صنفی را با خود یدک می کشد اما در هر دوره نمایندگانی در هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران دارند. نفوذ هیئت مدیره این انجمن, در هیئت مدیره دوره گذشته استان تهران به حدی بود که به جرأت می توان گفت بیش از 30 درصد بخش نظارت ساختمان به افراد زیرمجموعه انجمن رسیده است و این در حالی است که بسیاری از مهندسان به دلیل بیکاری و نبود ساخت و ساز به سمت شغل های غیرمرتبط می روند.

از سوی دیگر سال جاری شاهد برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی بودیم، انتخاباتی که برخلاف سال های گذشته حاشیه های بسیار زیادی را برای بخش مهندسی و وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرد.

مشارکت نکردن اعضای نظام مهندسی در این انتخابات و به طول کشیدن چندین ماهه انتخاب رئیس هیئت مدیره این دوره از جمله حاشیه های انتخابات نظام مهندسی استان تهران بود به طوری که طولانی تر شدن انتخاب رئیس هئیت مدیره زمینه ساز هشدار از سوی وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب هرچه سریعتر رئیس شد.

بعد از انتخاب شدن اعضای هیئت مدیره حاشیه ورود پدرخوانده ها به نظام مهندسی ساختمان استان تهران جدی تر شد به طوری که شنیده می شد پدرخوانده ها برای اعضای نظام مهندسی تصمیم گیری می نمایند که این خود باعث ایجاد مسائل بسیار زیادی برای مهندسان ساختمان استان تهران شده است.

بحث امضا فروشی در یکی 2 سال گذشته معضل دیگری است که گریبان گیر نظام مهندسی شده و خود تبدیل به معضل جدیدی مهندسان ناظر کشور شده است .

در یک تا 2 سال گذشته آمارها از افزایش چشم گیر امضا فروشی در بین مهندسان حکایت دارد و همین بحث امضا فروشی خود باعث کاهش کیفیت در حوزه های ساختمان سازی کشور شده است به طوری که چندی پیش اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش امضا فروشی توسط مهندسان ساختمان کشور بسیار گله مند بود, گفت: افزایش امضا فروشی در بین مهندسان ساختمان کشور زمینه ساز کاهش کیفیت و افزایش میزان خسارت های ساختمان ها در زمان بحران در کشور شده است.

از سوی دیگر بسیاری از مدیران مسکنی کشور از افزایش و رواج فروش امضاها در بین مهندسان کشور گله مند بوده و این موضوع را یک معضل بزرگ برای جامعه مهندسی کشور عنوان نموده اند.

مدیران و مسئولان مهندسی کشور هشدار دادند در صورتی که نتوان مانع امضا فروشی در کشور شد شاهد ایجاد ساخت سازهای با عمر بسیار کوتاه در کشور خواهیم بود.

از طرفی دیگر بسیاری از سازندگان و مالکان کشور از افزایش هزینه های ساخت و ساز به دلیل ایرادات مهندسان ساختمان خبر داده این سازندگان به وبلاگ جعبه گیگابایتی گفته اند: برای دریافت تأییدیه های نقشه توسط مهندسان ناظر در یک ساختمان باید چندین بار هزینه کنیم ، بسیاری از مهندسان ساختمان کشور با دریافت ایرادات مانع تحویل نقشه های تفکیک واحدهای مسکونی برای ما می شوند که این خود زمینه ساز کاهش آمارهای ساخت و ساز در کشور شده است.

فساد اصلی در حوزه نظام مهندسی مربوط به سازنده غیر ذی صلاح است

در همین رابطه بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت وگو با خبرنگار ، با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان کشور هیچ هزینه ای را در حوزه ساخت و ساز خارج از مصوبات قانونی از سازنده ای دریافت نمی کند، گفت: در 2 سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در حوزه تعرفه ها و یا تفکیک نقشه های واحد های مسکونی نداشته ایم، این در حالی است که حقوق کارگر و یا کارمند در یک سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است که این خود باعث اجحاف در حق مهندسان ساختمان شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه متأسفانه ورود افراد غیر ذی صلاح به حوزه ساختمان باعث ایجاد مسائل بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز کشور شده است، گفت: بسیاری از مهندسان نظام مهندسی در حق افراد ذی صلاح لطف می نمایند و مانع پلمپ شدن واحد های ساختمانی می شوند و مهندسان ناظر با دریافت ایرادات به سازندگان سعی می نمایند هرچه سریعتر مشکل واحد مسکونی رفع شده و مجددا برای بازرسی به واحد های مسکونی آن ها مراجعه می نمایند.

خطیبی با اشاره به اینکه متأسفانه فساد اصلی در حوزه نظام مهندسی مربوط به سازنده غیر ذی صلاح است، گفت: به دلیل آنکه سازندگان فاقد صلاحیت وارد حوزه ساخت و ساز کشور شده اند، اعضای نظام مهندسی ما مجبور هستند تا برای رفع کردن ایرادات ساختمان ها چندین بار مراجعه نمایند، این در حالی است که اگر یک فرد و سازنده باصلاحیت یک واحد مسکونی را بسازد، شاهد چنین مسائلی در حوزه مهندسی و همچنین ساختمانی کشور نخواهیم بود.

او درباره ورود پدرخوانده ها به نظام مهندسی ساختمان هم، گفت: دوستان بسیار زیادی در چند ماه گذشته از ورود پدرخوانده ها به حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر دادند که به نظر من این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: افراد معتقد هستند پدرخوانده ها در حوزه مهندسی برای اعضای هیئت مدیره تصمیم گیری می نمایند، ولی به نظر من این شایعات از سوی افرادی که در اقلیت قرار دارند مطرح شده است.

خطیبی با بیان اینکه این افرادی که در اقلیت قرار دارند می توانستند با اعتمادسازی، افزایش توان و صلاحیت خود در اکثریت هیئت مدیره قرار بگیرند گفت: این افراد از سوی مردم و به انتخاب آن ها برگزیده شده اند بنابراین نباید حرف هایی مبنی بر ورود پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی را جدی گرفت.

او تاکید نمود: بسیاری از گروه ها و تشکل ها در بخش های مختلف کشور اتاق فکر و حزب هایی در بین خود دارند که از آن ها مشورت می گیرند بنابراین قرار دادن اسم پدرخوانده و ورود آن ها به حوزه نظام مهندسی کشور شایعه ای بیش نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: در صورتی که بعضی عنوان می نمایند فساد در حوزه نظام مهندسی کشور افزایش یافته می توانند مدارک و مستندات خود را به دیوان عدالت اداری و یا سازمان بازرسی کشور ارائه دهند، به نظر من این شایعات از سوی افراد منحرف و غیر ذی صلاح مطرح شده تا در شرایطی که کشور در جنگ مالی قرار گرفته است، این فکر ها باعث منحرف شدن تفکرات مردم گردد.

مستندات وجود پدر خوانده در نظام مهندسی ارائه نشده است

در ادامه محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار ، با بیان اینکه من فساد در نظام مهندسی را در شرایط کنونی قضاوت نمی کنم، گفت: تأیید حدود فساد در نظام مهندسی احتیاج به مستندات و رسیدگی های بسیار زیادی دارد و ما در حال آنالیز مراجع ذی صلاح این موضوع هستیم.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: تا زمانی که شفاف سازی در حوزه نظام مهندسی ایجاد نگردد، نمی توانیم در این مورد صحبت کنیم، اما ما به دنبال مستندات محکمه پسند و شفاف سازی این موضوع هستیم و با ایجاد و راه اندازی سامانه الکترونیکی به زودی اقدام به توزیع عدالت در حوزه نظام مهندسی خواهیم کرد.

محمودزاده درباره وجود پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی هم، گفت: هیچکدام از این موضوعات هنوز به ما اثبات نشده و با تشدید نظارت ها و بازرسی ها این موضوعات را به زودی آنالیز خواهیم کرد.

لازم به ذکر است بخش نظام مهندسی به عنوان مهم ترین حوزه مالی کشور در چند ماه گذشته درگیر مشکل دیگری از جمله عدم صدور پروانه های ساختمانی، لغو نامه ها و چک لیست ها توسط شرکت های حقوقی شده است که این موضوع چندین بار توسط وزارت راه و شهرسازی آنالیز شده است، اما متأسفانه صحبت های اخیر مدیران کل دفاتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی باعث شده که بعد از گذشت چندین ماه هنوز این موضوع به صورت کامل رفع نشده است بنابراین رسیدگی به مسائل نظام مهندسی ساختمان و رفع کردن ریشه فساد در این بخش باید هرچه سریعتر از سوی وزارت راه و شهرسازی و بخش های قوه قضاییه در دستور کار قرار گیرد تا شاهد افزایش کیفیت در حوزه ساختمان سازی و ریشه کن شدن فساد در این بخش باشیم.

ریشه یابی فساد در نظام مهندسی به صورت چراغ خاموش

در ادامه رضا نگهبان مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ، با بیان اینکه مسائل و حاشیه های نظام مهندسی ریشه در گذشته دارد، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با حوصله، با تمرکز به صورت چراغ خاموش سعی دارد مسائل درونی نظام مهندسی کشور را رفع کند تا در آینده شاهد چنین چالش هایی در حوزه مهندسی نباشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه بعضی ها عقیده دارند پدرخوانده فساد وارد جامعه مهندسی کشور شده است، گفت: بخشی از این حاشیه ها از سوی فضای مجازی دامن زده می گردد و هم اکنون صلاح نمی دانم بیشتر از این به این موضوع بپردازم، اما ما با آنالیز های دقیق تر سعی خواهیم کرد ریشه این مسائل را رفع کنیم.

نگهبان با تأکید بر اینکه نمی گذاریم کیفیت ساخت و ساز در کشور به وسیله چنین حاشیه هایی کاهش یابد، گفت: نظارت های پولی از سوی مهندسان ساختمان را دنبال خواهیم کرد و به زودی ریشه امضا فروشی در حوزه نظام مهندسی را قطع خواهیم کرد.

او یادآور شد: تمامی اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان کشور به دنبال فساد و سودجویی در حوزه مهندسی ساختمان نیستند، اما ما سعی داریم با حوصله و کارشناسی بیشتر ریشه چنین مسائلی را در حوزه نظام مهندسی ساختمان رفع کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جزئیات امضاء فروشی تا بیکاری مهندسان بخش مسکن، آیا نظارت های پولی از طرف مهندسان ساختمان خاتمه می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات امضاء فروشی تا بیکاری مهندسان بخش مسکن، آیا نظارت های پولی از طرف مهندسان ساختمان خاتمه می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید