تصاویر ، ورود 2 ماشین چینی میلیاردی نو در بازار ایران در روزهای بلاتکلیفی واردات خودرو!
به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، دو ماشین چینی نو که از لاکچری های نو بازار خودروی چینی هستند به خیابان های ایران اضافه می شوند. دو خودروی میلیاردی کراس اوور که قرار است در کنار محصولات چریی لاری ایما و تولیدات چینی خودروسازان بزرگ داخلی قرار بگیرند. خودروهایی که بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون تا 1میلیارد 450 میلیون قیمت خواهند داشت. این اتفاق درحالی می افتد که بازار مدت هاست در انتظار واردات 70 هزار خودروی خارجی وعده داده شده است. وعده ای که انگار قرار نیست رنگ واقعیت به خود بگیرد.
هر دو خودرو در دسته محصولات پر آپشن قرار می گیرند. علت این مساله هم معین است زیرا هر دو محصول نو بازار خودرو جز خودروهای چینی هستند و چینی ها نیز به داشتن آپشن های متعدد معروف هستند.
دو محصول نو به جاده های کشور می آیند. در حالی که بازار خودرو این روزها همچنان چشم انتظار ورود خودرو است و این انتظار به حدی طولانی شده که بعضی از کارشناسان به دیده شک و تردید به از سرگیری واردات می نگرند اما شرکت های خودروساز خصوصی در حال برنامه ریزی برای تزریق محصولات نو خود به بازار هستند.
تیارا یک خودروی در رده کراس اوور است. کراس اوور نه تنها در بازار بین المللی که این روزها در بازار ایران نیز هواداران خود را پیدا نموده و همین مساله سبب شده تا شرکت های خودروساز کوشش نمایند تا سبد محصولاتی خود را در این بخش متنوع نمایند.
اما M4 در رده خودروهای MPV قرار می گیرد. این مدل از خودروها را چنانچه بخواهیم ترجمه کنیم می توانیم مینی ون بنامیم. مینی ون ها که در بازارهای بین المللی توانسته اند برای خود جایی دست و پا نمایند، خودروهای محبوب خانواده ها هستند. فردا موتور پیش از M4 سه محصول دیگر را در سبد محصولاتی خود دارد. یک خودروی SUV (شاسی بلند) فردا SX6، یک خودروی کراس اوور، فردا T5 و یک خودروی سدان، فردا 511، محصولاتی هستند که فردا موتورها در خطوط فراوری خود می بینند.
در حالی دو محصول تیارا و M4 در راه بازار هستند که هر دو خودروساز خصوصی جز خودروسازانی هستند که به تازگی پا در این عرصه گذاشته اند. البته فردا موتور قدمت بیشتری نسبت به مکث موتور دارد. فردا موتور کار خود را با مونتاژ پژو پارس ایران خودرو در سمنان شروع کرد.
پیش تحریم ها کوشش کرد تا همکاری خود را با شرکای چینی توسعه دهد اما بازگشت تحریم دست اندازی در همکاری فردا موتور با شرکای چینی ایجاد کرد. البته فردا موتوری ها کج دار و مریز رابطه های خود را با شرکت های خودروساز چینی توسعه دادند و حاصل آن چهار محصولی است که در سبد محصولاتی خود جای داده اند. مکث موتور نیز کار خود را از خرداد ماه 1400 با عرضه پیکاپ کلوت شروع کرد. مکث موتور بال آسیایی شرکت ماموت محسوب می گردد. فراموش نکنیم ماموت توانست پیش از تحریم ها نمایندگی فولکس واگن را در ایران به دست بیاورد و بر اساس اخبار منتشر شده همچنان ماموت به عنوان نماینده فولکس واگن در ایران شناخته می گردد.
تیارا دومین محصول این خودروساز نوپا محسوب می گردد. تیارا و M4 از سوی شرکت های فراوری نماینده در نمایشگاه خودروی تهران که در اردیبهشت 1401 برگزار گردید در معرض دید علاقمندان نهاده شد.
نیازی به شرح نیست که هر دو خودرو در دسته محصولات پر آپشن قرار می گیرند. علت این مساله هم معین است زیرا هر دو محصول نو بازار خودرو جز خودروهای چینی هستند و چینی ها نیز به داشتن آپشن های متعدد معروف هستند.
در حالی که M4 مکث موتور به علت کلاسی که در آن قرار گرفته است در بازار ایران چندان رقیبی به خود نمی بیند و شاید بتوان گفت نزدیک ترین رقیب آن که هنوز در بازار رویت نشده هایما X7 محصول ایران خودرو است. این رقیب به بازار نیامده نیز یک خودروی چینی است که قرار است در خطوط فراوری ایران خودرویی خراسان مونتاژ گردد. اما تیارا به علت کلاس خودرویی دارای رقبای فراوانی در بازار ایران است. تیگو 7 پرو فونیکس محصول مدیران خودرو، T5 محصول فردا موتور ، هایما S8 محصول ایران خودرو، دایون Y5 محصول خودروسازی ایلیل و فیدلیتی پرایم محصول بهمن موتور صف رقبای تیارا را تشکیل می دهند.
به نظر می رسد با توجه به آپشن های دو محصول نو یاد شده و بعلاوه رقبای آن ها قیمت این دو خودرو در بازه قیمتی یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 400 میلیون تومانی قرار داشته باشد. باید منتظر ماند و دید دو خودروی یاد شده بعد از عرضه در بازار با چه استقبالی از سوی مشتریان روبرو می شوند.
بیشتر بخوانید:
عکس | ورود جنجالی غول سبزرنگ لامبورگینی به پیست
226 256
منبع: خبرآنلاین