به ایده های تازه چه زمانی بی توجه باشیم؟!

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، اگر شما در حال گرداندن یک سازمان نوآورانه هستید، نیازمند نادیده گرفتن بسیاری از ایده ها هستید.

در حقیقت، شما پیش از این نیز به همین صورت رفتار می کردید. مسئله ای که بسیاری از افراد و سازمان ها با آن مواجهند این است که ایده ها را در زمان نامناسب (دیر یا زود) نادیده می گیرند و این امر در فرآیند نوآورانه آنها بسیار مشخص کننده خواهد بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

به ایده های تازه چه زمانی بی توجه باشیم؟!

در حقیقت بسیاری از ایده ها در مراحل ابتدایی فراموش خواهند شد. در چند ثانیه، مدیریت یک ایده را حتی بدون کوششی برای فهم آن نادیده گرفت. بدتر آنکه، اگر این کار چند مرتبه تکرار گردد، کارمندانش این برداشت را می نمایند که او برای ایده ها ارزشی قائل نیست. در نتیجه کارمندان ایده ها را نزد خود محفوظ می دارند. متاسفانه، این امر همیشه در حال اتفاق افتادن است. اما در بسیاری از شرکت های نوآوری محور شرایط به گونه ای دیگر است.

ایده های تازه | فراوری ایده یا نابودی آن؟

متاسفانه، حتی زمانی که یک سازمان به صورت هدفمند مانند جلسه های هم اندیشی در جهت فراوری ایده های خلاق کوشش می نماید، غالبا منجر به نابودی ایده در مدت زمان بسیار کوتاهی خواهد شد. در بعضی از موارد آنها یک ایده را در جریان فعالیت های فراوری ایده از بین خواهند برد. مثال بدتری از این حالت را مدیر یک بنگاه مهندسی برای من تعریف کرد. او برای من شرح داد که چگونه در شرکت خود یک جلسه هم اندیشی برای خلق ایده های تازه ترتیب داده بود. علاوه بر این، آنها تصمیم گرفتند که بازخورد ایده را به پیشنهاددهنده در سریع ترین زمان ممکن ارائه داده تا تمام آنها نظر خود را بیان نمایند. هر ایده طی چند هفته ارزیابی شد و برای پیشنهاددهنده ارسال شد.

مانند بسیاری از جلسه های هم اندیشی، این شرکت از مجموعه ایده ها برای یک مورد تجاری خاص استفاده نکرد. در نتیجه، بسیاری از ایده ها ظهور پیدا کرد. البته بسیاری از آن ایده ها، به موضوع مورد احتیاج بی ارتباط بود. بسیاری از آنها حتی به کسب وکار شرکت نیز مرتبط نبود. با اتخاذ این سیاست، پیشنهاددهندگان سریعا علائم عدم پذیرش را دریافت کردند. کارمندان به سرعت متوجه شدند که پیشنهاد یک ایده در جلسات هم اندیشی یک روش قطعی برای دریافت علائم عدم پذیرش بود. تعجب آور نیست که ابتکار طی چند هفته به ورطه فراموشی سپرده شد. این مشکل برای بسیاری از جلسات هم اندیشی روی می دهد، زمانی که شرکت نمایندگان و به خصوص مدیران ارشد شرکت نمایندگان، از ایده ها در مرحله خلق ایده انتقاد می نمایند. سایر شرکت نمایندگان به سرعت در می یابند که ایده های ریسکی مورد انتقاد قرار می گیرد و یاد می گیرند که ایده ها و خلاقیت خود را بروز ندهند. ساختار ضعیف ارزیابی، می تواند ایده های نو را به سرعت نابود کند.

ایده های تازه | ایده های خلاقانه

اگر ایده ها از فرآیند خلق ایده خلاقانه بگذرند، مرحله بعد ارزیابی آنها به منظور معین چگونگی رفع کردن احتیاجهای شرکت است. از لحاظ نظری، این مرحله، زمان مناسبی برای نابودی یک ایده است. شما ایده های بسیاری را خلق نموده و حال شما احتیاجمند انتخاب برترین ایده هستید. این امر به صورت عادی به وسیله بعضی از فرآیندهای ارزیابی که یک ایده را در مقایسه با ایده دیگر یا بسیاری از معیارهای دیگر انتخاب می نمایند، صورت می پذیرد. بعضی اوقات امکان دارد، ایده ها در مرحله نخست مورد انتقاد قرار بگیرند و این امر بسیار خطرناک است. باید توجه داشت که گاهی با منظور کردن اصلاحاتی، آن ایده ها می توانند از سد نقدها رد شوند. به عنوان مثال، امکان دارد شما در حال آنالیز تعدادی از اید ه ها به منظور معین آنکه کدام یک با بودجه ای یک میلیون دلاری قابل پیاده سازی است باشید. در نگاه اول به نظر می آید که بهتر است ایده ای را که احتیاجمند بودجه بیشتری برای پیاده سازی است، رد کنیم. در نتیجه، آن ایده به احتمال زیاد نابود خواهد شد.

اما اگر آنالیز نمایندگان از خودشان بپرسند که چگونه امکان دارد همان کار را با نیمی از هزینه ها انجام دهیم نه تنها ممکن است به یک راه چاره بلکه ممکن است به ایده بهتری نیز دست یابند.

منبع: الی گشت

به "به ایده های تازه چه زمانی بی توجه باشیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ایده های تازه چه زمانی بی توجه باشیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید