بایدن 270 رای لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، تازه ترین اطلاعات از پنسیلوانیا حاکی است که 20 رای الکترال این ایالت از آن بایدن شده و او رئیس جمهوری منتخب آمریکاست. در ایالت نوادا هم پیروزی بایدن از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس تایید شده و وی امید دارد تا با کسب بیش از 300 رای الکترال راهی کاخ سفید گردد. با پیروزی بایدن، کامالا هریس هم به عنوان معاون وی اولین زنی در تاریخ آمریکا خواهد بود که به سمت معاونت رییس جمهوری می رسد و ترامپ هم تازه ترین رییس جمهور آمریکاست که تک دوره ای شده است.

بایدن 270 رای لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد

به روز رسانی خبر انتخاب بایدن: 19:55

تازه ترین به روز رسانی: 22:15 شنبه

با اعلام خبر پیروزی بایدن وی با انتشار بیانیه ای اعلام نموده است: این افتخار عظیمی است که شما مرا به عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب نموده اید. من قول می دهم رییس جمهور تمام ملت آمریکا باشم چه به من رای داده باشید یا نه.

در پی پیروزی بایدن وی عنوان رئیس جمهوری منتخب را به بیوگرافی خود در اکانت توییتر اضافه نموده است.

با پیروزی بایدن، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اولین مقام رسمی در دنیا است که پیروزی بایدن را به وی تبریک گفت. نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم انتخابات بایدن را طلوع یک روز امید جدید برای آمریکا خوانده است.

در همین حال حامیان و هواداران بایدن در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان ها آمده اند و به جشن و پایکوبی پرداخته اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم با تبریک پیروزی این یار دیرین و معاون سابق خودش، از مردم آمریکا خواست تا به این رئیس جمهوری منتخب فرصت بدهند. او در پیغامی توییتری نوشت: بسیار مفتخرم که به رئیس جمهوری آینده خودمان، جو بایدن و بانوی اول آینده، جیل بایدن تبریک بگویم. میدانم که او این کار را با نگاه به بهترین منافع تک تک آمریکاییها انجام میدهد، چه او رای آنها را داشته باشد، چه نداشته باشد. بنابراین من از همه آمریکاییها میخواهم تا به او فرصت دهند و از او حمایت نمایند.

هیلاری کلینتون هم که در انتخابات 2016 رقابت را به ترامپ واگذار نموده بود، در واکنش به این پیروزی اظهار کرد: رای دهندگان حرفشان را زدند و جو بایدن و کامالا هریس را به عنوان رئیس جمهور و معاون رئیس جمهوری انتخاب کردند. این یک فرصت تاریخی، انکار ترامپ و فصل جدیدی در آمریکاست. از همه بابت یاری به وقوع این اتفاق تشکر میکنم. با هم رو به جلو.

بیل کلینتون هم در توییتر نوشته است: آمریکا حرفش را زد و دموکراسی برنده شد. حالا ما رییس جمهور و معاون رییس جمهوری داریم که به همه کشور خدمت خواهند کرد و مردم را گرد هم خواهند آورد. تبریک به بایدن و هریس برای این لحظات پیروزی.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم با استقبال از پیروزی بایدن در توییتی نوشت: ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی ایالات متحده هستیم. ما می خواهیم در همکاری های خود برای شروع مناسبات جدید دو سوی آتلانتیک و یک معامله جدید سرمایه گذاری کنیم.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم یار ترامپ محسوب می شد، در پیغامی با تبریک پیروزی جو بایدن در رقابت کاخ سفید گفت او مشتاق همکاری نزدیک در کنار یکدیگر است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم دل خوشی از ترامپ نداشت، پیروزی جو بایدن در انتخابات را تبریک گفت. وی که اختلافات سیاسی بسیاری با ترامپ داشت، در پیغامی توییتری نوشت که آنها کارهای زیادی برای انجام دادن در کنار یکدیگر برای مقابله با چالش ها دارند.

در پیغام توییتری ماکرون همچنین آمده است: آمریکایی ها رئیس جمهوری خودشان را انتخاب کردند. جو بایدن و کامالا هریس! برای غلبه بر چالش های امروز کارهای زیادی ضروری است. بیایید در کنار هم کار کنیم!

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم که روابط تنش آلودی با دونالد ترامپ داشت، با تبریک بابت پیروزی بایدن گفت، از همکاری در کنار او مسرور خواهد شد.

صدراعظم آلمان همچنین گفت: چنانچه ما بخواهیم به چالش های عظیم دوران خودمان غلبه کنیم، دوستی ترانس آتلانتیک (آمریکا و اروپا) ما غیر قابل جایگزینی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که سازمانش همیشه مورد تهدید ترامپ قرار می گرفت، در پیغام تبریکی خطاب به بایدن گفت: می دانم جو بایدن حامی قدرتمند ائتلاف ماست. مشتاق همکاری نزدیک هستیم.

در پیغام استولتنبرگ آمده است: رهبری آمریکا و یک ناتوی قدرتمند برای غلبه بر یک روسیه و چین قاطع تر و تعامل با چالشهایی همانند تروریسم بین المللی، تهدیدات سایبری و موشکی اهمیت دارد. آماده همکاری با دولت جدید برای تقویت بیشتر پیوند میان آمریکا شمالی و اروپا هستیم.

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، بر اساس اعلام مقام های انتخاباتی آمریکا، بیش از 100 میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه شنبه نیز میلیون ها تن دیگر به پای صندوق های رای رفتند، به طوری که انتخابات سال جاری در 120 سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رای دهی، رکورد شکست و بنا بر اعلام حدود 67 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و آرای کسب شده از سوی ترامپ و بایدن از باراک اوباما که بیش از 69 میلیون رای به دست آورده بود و رکورددار بود، نیز بیشتر شد.

روز سه شنبه گذشته با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام شده که حاصل حجم بالایی از آرای پستی و نزدیکی دو نامزد است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رای الکترال احتیاج دارد.

شرایط شمارش آرا در ایالت های تاثیرگذار به جامانده:

در همین حال حالا به دنبال اعلام پیروزی بایدن تیم حقوقی ترامپ به دنبال با طرح شکایات در دادگاه است. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان شروع و حین شمارش آرا فراهم نبوده است.

نقشه زیر هم تازه ترین تحولات از شمارش آرای انتخابات را به تصویر می کشد:

نامزدهای انتخابات تا به امروز به صورت زیر ایالت ها را از آن خود نموده اند:

ترامپ: کنتاکی (رای الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسی (11)، وست ویرجینیا (5)، آرکانزاس (6)، می سی سی پی (6)، آلاباما (9)، کارولینای جنوبی (9)، ایندیانا (11)، وایومینگ (3)، داکوتای جنوبی (3)، داکوتای شمالی (3)، لوئیزیانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس(6)، میسوری (10)، آیداهو (4)، یوتا(6)، اوهایو (18)، مونتانا (3)، آیووا (6)، فلوریدا (29)، تگزاس(38)، مین (1)

بایدن: ورمونت (3)، مریلند (10)، نیوجرسی (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دی سی (3)، دلاور (3)، ویرجینیا (13)، ایلینوی (20)، کنتیکت (7)، رودآیلند (4)، نیویورک (29)، نیومکزیکو (5)، کلورادو (9) نیوهمپشایر (4) ایالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کالیفرنیا (55)، هاوایی (4)، مینه سوتا(10)، نبراسکا (1)، مین (3)، آریزونا (11)، ویسکانسین (10) ، میشیگان (16)، پنسیلوانیا(20)، نوادا (6)

از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، 4 رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید؛

ایالت آریزونا که در انتخابات 2016 به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد؛

ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت؛

ایالت ویسکانسین در انتخابات 2016 به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن نهاده شد؛

میشیگان هم در 2016 در کنترل ترامپ بود که این بار به بایدن رسید؛

در انتخابات سال جاری گرچه نظرسنجی های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می شدند، اما رقابت بسیار نزدیک پیش رفت.

در انتخابات 2016 ترامپ 306 رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون 232 رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد همانند آنچه در سال 2000 افتاد و جورج بوش توانست با کسب 537 رای بیشتر در ایالت فلوریدا از ال گور، کاندیدای دموکرات، با رای دیوان عالی و به دست آوردن آرای الکترال بیشتر، رییس جمهور آمریکا گردد.

در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می آورد، پیروز نمی گردد بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را مشخص می نمایند و هر نامزدی که دست کم 270 الکترال کالج از مجموع 538 رای الکترال را به دست آورد، رییس جمهور خواهد بود.

هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود نمایند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود 40 میلیون نفر (در سال 2020) دارای 55 رای الکترال است (حدودا به ازای هر 730 هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی 580 هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر 193 هزار نفر یک رای الکترال).

این دو موضوع یعنی اینکه یک نامزد با پیروزی فرضی 51 درصد آرای مردمی در مقابل 49 درصد آرای رقیبش، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می نماید و نیز رعایت نشدن تناسب جمعیتی در اختصاص آرای الکترال به ایالت ها باعث شده تا رای گیری الکترال دارای یک عیب عظیم باشد و آن این است که به دست آوردن رای اکثریت در انتخابات الزاما به معنی پیروزی نهایی نیست و این جمعیت اقلیت (الکترال کالج هر ایالت) هستند که تصمیم نهایی را برای اکثریت می گیرند؛ امری که موجب می گردد تا به سختی گفت کاخ سفید نماینده اراده مردم آمریکاست. پنج مرتبه در سال های 1824، 1876، 1888، 2000 و 2016 برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده است.

در زیر تقسیم جغرافیایی ایالتهای دموکرات (آبی) و جمهوری خواه (قرمز) پس از انتخابات سال 2016 نمایش داده شده است:

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بایدن 270 رای لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن 270 رای لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید