استاندارد ضد آب IP68 چیست و چرا برای مودم های اوت دور اهمیت دارد؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، زمانی که قصد خرید یک گوشی نو را دارید، آنالیز مشخصات مختلف آن یک امر بدیهی است. اما کمتر کسی از ما در خصوص استاندارد IP68 در زمان خرید اطلاع داریم.

استاندارد ضد آب IP68 چیست و چرا برای مودم های اوت دور اهمیت دارد؟

IP68 یکی از ویژگی هایی hست که تقریباً در همه گوشی های پرچمدار، مودم های فضای باز و بعضی دیگر از دستگاه ها به طور مشترک وجود دارد و به عنوان استانداردی برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب شناخته می گردد.

تصمیم داریم تا به این موضوع بپردازیم که رتبه IP68 به چه معنا است؟ آیا این بالاترین چیزی است که یک گوشی هوشمند می تواند داشته باشد؟ IP68 در دنیای مودم ها و روترها یا چه کاربردی دارد؟

در اینجا هر آنچه را که راجع به استاندارد IP68 احتیاج داشته باشید، شرح می دهیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • استاندارد IP68 چیست؟
  • مفهوم ضد آب دقیقا به چه معنا است؟
  • تفاوت بین استاندارد IP68 و IP67
  • چه مودم هایی گواهی IP68 دارند؟
  • از کجا بفهمیم یک مودم ضد آب است؟
  • آیا مودم داخلی IP68 داریم؟
  • بالاترین رتبه حفاظت از نفوذ چیست؟
  • تفاوت دستگاه ضد آب و مقاوم در برابر آب

استاندارد IP68 چیست؟

رتبه IP68 نشان دهنده سطح معینی از مقاومت در برابر گرد و غبار و آب در تلفن هوشمند یا سایر ابزار های هوشمند شما است. به عنوان مثال، در رتبه بندی های Ingress Protection (IP)، عدد اول نشان دهنده محافظت در برابر مواد جامد و عدد دوم نشان دهنده محافظت در برابر آب است.

نکته مهم این است که همه گوشی های پرچمدار اصلی دارای رتبه IP68 نیستند. به عنوان مثال، گوشی های تاشو سامسونگ، گلکسی زد فلیپ 4 و فولد 4 دارای رتبه IPX8 هستند. در اینجا، X نشان می دهد که دستگاه ها به طور رسمی برای محافظت در برابر مواد جامد آزمایش نشده اند، اما لزوما به این معنی نیست که آن ها در برابر گرد و غبار مقاوم نیستند.

در حالی که قبلاً ویژگی ضد آب بودن فقط در بعضی مدل های تلفن همراه که برای کارگران ساختمانی یا دوچرخه سواران کوهستانی در سراشیبی طراحی شده بود، وجود داشت، اکنون در بیشتر تلفن های رایج، از جمله iPhone 15 Pro و Galaxy S23 Ultra نیز دیده می گردد.

این استاندارد تضمین می نماید که حتی اگر تلفن همراه شما در آب غوطه ور گردد، دچار خرابی و سوختگی نخواهد شد. به طور خلاصه، می توان استاندارد را به این صورت تعریف کرد:

IP = حفاظت از ورود

6 = ضد گرد و غبار

8 = از غوطه ور شدن در آب زنده می ماند

مفهوم ضد آب دقیقا به چه معنا است؟

با این حال که در قسمت قبل گفتیم امکان غوطه ور شدن گوشی های دارای استاندارد IP68 در آب وجود دارد، اما این به مفهوم این نیست که شما می توانید با گوشی خود شنا کنید.

در حالی برند اپل در خصوص 6 متر مقاومت در برابر آب را تبلیغ می نماید، ممکن است فکر کنید که می توانید آن را در زمان شنا به همراه داشته باشید. اما بهتر این است که آن را بیرون از آب بگذارید.

رتبه IP در شرایط کنترل شده، در آب بدون حرکت آزمایش می گردد. حرکت دادن گوشی در آب باعث افزایش فشار آب می گردد و احتمال اینکه آب به داخل دستگاه راه پیدا کند و آسیب جبران ناپذیری به گوشی شما وارد کند بیشتر می گردد.

علاوه بر این، تست IP با استفاده از آب شیرین انجام می گردد. بیشتر استخر ها دارای مواد شیمیایی اضافی مانند کلر هستند که می تواند در مقاومت تلفن شما تفاوت ایجاد کند و شما باید تلفن خود را کاملاً دور از دریا نگه دارید: آب نمک می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند، از جمله تخریب قطعات فلزی در درگاه شارژ.

حتی اگر تلفن شما دارای بالاترین رتبه مقاومت IP68 باشد، بهتر است فقط در مواقعی که گوشی به صورت ناگهانی در آب می افتد از آن بهره ببرید. تلفن شما برای غواصی طراحی نشده است، بنابراین سعی نکنید از دوربین برای گرفتن عکس درون دریا یا هر چیز دیگری بهره ببرید.

تفاوت بین استاندارد IP68 و IP67

در بخش های قبلی اشاره کردیم که رتبه بندی های حفاظت از ورود (معروف به رتبه بندی های حفاظت بین المللی) استانداردی است که به وسیله کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی مشخص شده است. به گفته این سازمان، این کد ها به عنوان سیستمی برای طبقه بندی درجات حفاظتی ارائه شده به وسیله محفظه های تجهیزات الکتریکی طراحی شده اند.

اولین عدد در کد رتبه بندی نشان دهنده اندازه محافظت ارائه شده در برابر ورود اجسام جامد خارجی مانند ماسه یا گرد و غبار است. این سطوح حفاظتی از حداقل 0 تا حدبیشتر 6 متغیر است. عدد دوم نشان دهنده درجه حفاظت در برابر ورود رطوبت یا مایع است، با سطوح حفاظتی از حداقل 0 تا حدبیشتر 8.

گاهی اوقات رتبه IP را می بینید که یک عدد با X جایگزین شده است، مانند IPX8.

در این مثال، یک شرکت جزئیات آزمایش را ارائه نکرده است، بنابراین شماره رتبه با یک X جایگزین می گردد. یک دستگاه دارای رتبه IPX8 می تواند با غوطه ور شدن در آب زنده بماند، اما به طور رسمی برای محافظت در برابر گرد و غبار یا موارد دیگر رتبه بندی نشده است.

برای امتیاز 8 در IP یعنی IP68، منظور دستگاهی است که بتواند حداقل 30 دقیقه در عمق 1 متری آب غوطه ور گردد. فراتر از آن، این به سازنده بستگی دارد.

را می توان به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب فرو برد، در حالی که اپل می گوید آیفون 15 پرو در عمق 6 متری آب تا 30 دقیقه ایمن است. بنابراین اختلاف 7 و 8 در امتیازدهی به زمان و عمق نفوذ آب بستگی دارد.

چه مودم هایی گواهی IP68 دارند؟

استانداردهای IP تنها به دستگاه های تلفن همراه محدود نمی شوند. مودم هایی که دارای این نوع تاییدیه هستند، اغلب تحت عنوان مودم های فضای باز شناخته می شوند که مقاومت در برابر عوامل بیرونی برای آن ها لازم است؛ مانند مودم که دارای استاندارد IP67 یا مودم که دارای IP68 است.

این محصولات دارای کیفیت صنعتی با مودم سلولی M2M، اسلات سیم کارت یکپارچه، حفاظت داخلی در برابر نوسانات و برق رسانی به وسیله اترنت هستند. تفاوت اصلی قابل مشاهده، محفظه مقاوم و ضد آب است. محفظه ضد آب در فضای باز از ماژول داخلی برای استفاده در محیط های چالش برانگیز در فضای باز محافظت می نماید و در عین حال اتصال اینترنت تلفن همراه را فراهم می نماید.

روتر ضد آب و هوا ب گواهی IP68 در فضای باز می تواند در برابر خاک و آب محافظت کند و در برابر آب و هوای شدید، حتی در دمای -40 درجه سانتیگراد و +80 درجه سانتیگراد، مقاومت کند. دریچه های ضد آب و شکاف های پشتی امکان جریان سریع باران را فراهم می نماید و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می نماید.

از کجا بفهمیم یک مودم ضد آب است؟

برای آنالیز ضد آب بودن و محافظت در برابر باران و طوفان، باید رتبه IP روتر یا مودم را آنالیز کرد. همانطور که گفتیم این رتبه بندی فقط برای روتر های اینترنتی نیست. این برای بسیاری از دستگاه های الکترونیکی است و یک سیستم رتبه بندی است که باید با آن آشنا باشید.

به این ترتیب می توانید برترین تجهیزات ممکن را بخرید و اگر در معرض شرایط آب و هوایی بیرونی قرار گرفتند، چندان نگران نباشید. مودم هایی با IP68 مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و گرد و غبار از خود نشان می دهند.

معمولا مودم های بیرونی و فضای باز، رادیو آنتن ها، روترها و اکسس پوینت های اوت دور، دوربین های نظارتی فضای باز، مودم های سیم کارتی بیرونی، تجهیزات وایرلس شهری و آنتن ها دارای استاندارد IP68 یا Ip67 هستند.

آیا مودم داخلی IP68 داریم؟

طبق اطلاعاتی که تا به اینجا آنالیز کردیم، مودم های داخلی شاید احتیاج چندانی به گواهی IP بالا نداشته باشند. چرا که کمتر در معرض شرایط آب و هوایی یا خیس شدن هستند. با این حال ممکن است مدل های داخلی با این استاندارد نیز وجود داشته باشند که در شرایط خاص بتوان از آن ها استفاده کرد.

مثلا، مودم هواوی N5368X در اصل یک مودم بیرونی است ولی می گردد در فضای داخل خانه هم نصب و استفاده کرد.

بالاترین رتبه حفاظت از نفوذ چیست؟

شاید تصور کنید که IP68 بالاترین سطح استاندارد برای محافظت در برابر نفوذ است. اما در حال حاضر IP69k بالاترین رتبه حفاظت از نفوذ را ارائه می نماید.

اما اگر دستگاهی کاملاً ضد گرد و غبار باشد و بتوان آن را در عمق بیش از یک متری در آب غوطه ور کرد، دارای رتبه IP68 می گردد و این استاندارد نیز می توان بسیاری از احتیاج های کاربران را برآورده کند.

در مقایسه، رتبه IP69k به این معنی است که دستگاه کاملاً در برابر گرد و غبار مقاوم است و بعلاوه می تواند در برابر جت های آب با فشار و دمای بالا دوام بیاورد.

همانطور که می توانید تصور کنید، این اندازه برای کاربران معمولی گوشی های هوشمند کمی بیش از حد است، و به همین علت است که IP69k را در تلفن های هوشمند معمولی مشاهده نمی کنید، زیرا آن ها به آن سطح از حفاظت از نفوذ احتیاج ندارند.

تفاوت دستگاه ضد آب و مقاوم در برابر آب

به زبان ساده، ضد آب به این معنا است که تحت هیچ شرایطی امکان ورود آب به داخل دستگاه وجود ندارد. در حالی که بعضی از شرکت ها ممکن است از این به عنوان یک اصطلاح برای جذب بیشتر مشتریان استفاده نمایند، هیچ دستگاهی واقعا ضد آب نیست. حتی اگر دستگاه شما بتواند چند دقیقه زیر باران مقاومت کند، نمی توانید آن را در اعماق دریا امتحان کنید. در بعضی موارد، تمام اقدامات دفع آب با شکست روبرو شده و آب وارد دستگاه می گردد.

به همین علت است که اصطلاح مقاوم در برابر آب دقیق تر است. این نشان می دهد که در حالی که دستگاه دارای اندازهی محافظت در برابر نفوذ مایع است، آب همچنان می تواند تحت شرایط خاصی به داخل آن نفوذ کند. این یک تفاوت ظریف اما مهم است که به شما امکان میدهد درک بهتری از IP68 و سایر استانداردها داشته باشید.

منبع: شبکه چی

به "استاندارد ضد آب IP68 چیست و چرا برای مودم های اوت دور اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد ضد آب IP68 چیست و چرا برای مودم های اوت دور اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید