آبشار چالاچوخور، جاذبه ای بکر در میان دره ها

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، آبشار چالاچوخور یکی از آبشارهای بکر و زیبای شهرستان گرمی است که در نزدیکی مرز جمهوری ایران و آذربایجان در میان پرتگاه ها و دره های عمیق واقع شده است.

آبشار چالاچوخور، جاذبه ای بکر در میان دره ها

شهرستان گرمی یکی از شهرستان های استان اردبیل در ایران است که در شمال غربی کشور و شمال استان اردبیل واقع شده است. فاصله گرمی با اردبیل 108 کیلومتر، با بیله سوار 55 کیلومتر و با پارس آباد 97 کیلومتر است. منطقه گرمی از کهن ترین نواحی منطقه مغان بوده و آثار تاریخی بدست آمده نشانگر قدمت تاریخی آن است. بعلاوه به علت آب و هوای مساعد و وجود آثار باستانی، جنگل های سرسبز، غارها و طبیعت بکر، این منطقه از قطب های اصلی گردشگری در استان اردبیل است.

شهرستان گرمی از جنوب به دامنه کوه های صلوات، از شمال به کوه های خروسلو از غرب به رود دره رود و از شرق به بالهارود محدود می گردد. رشته کوه های قره داغ، خروسلو، صلوات سمت های جنوبی، شرقی و غربی این شهرستان را تشکیل می دهند. در کوه های این شهرستان تا به امروز 6 دهنه غار طبیعی شناسایی و ثبت شده است.

نباید فراموش کنید که برای سفر به اردبیل و بازدید از جاهای دیدنی اردبیل و یا سایر مقاصد داخلی و خارجی، همیشه می توانید از موتور جستجوی تور در وبلاگ جعبه گیگابایتی بهره ببرید. ما این امکان را فراهم نموده ایم که سفر خود را مقرون به صرفه تر از هر جای دیگر برنامه ریزی کنید.

تور اردبیل را در وبلاگ جعبه گیگابایتی جستجو نموده و با مقایسه آن ها، مناسب ترین تور را با پایین ترین قیمت از فروشنده های معتبر بخرید.

تور اردبیل با کمترین قیمت

شهرستان گرمی مانند اغلب نواحی ایران دارای اقلیمی نیمه خشک با تابستان های نسبتا گرم و زمستان های نسبتا سرد است. آب و هوای گرمی نسبت به اغلب نواحی و شهرستان های استان اردبیل معتدل و ملایم است. آب و هوای این شهرستان خصوصا در شرق، تا میزان ای تحت تاثیر آب و هوای منطقه خزر و توالش قرار گرفته است و باتوجه به آنکه اغلب آبادی های شهرستان گرمی در دره ها واقع شده اند، آن ها را از بادهای تندی که در بعضی شهرستان های استان نظیر اردبیل و مشکین شهر می وزد، در امان نگاه می دارد.

از جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به رودخانه ها، چشمه سارها، روستاهای متنوع و کوه های سرسبز اشاره نمود. بعضی هوای مه آلود، آبشار مه، دریاچه مه و گیر افتادن مه در دامن کوه ها را که تقریبا 100 روز در سال رخ می دهد، یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان می دانند. مراتع و جنگل های شهرستان محل رویش پراکنده یا انبوه انواع مختلفی از گیاهان و درختان و درختچه ها است. بعلاوه علاوه بر گونه های متنوع جانوری، گرمی در فصل های مختلف در جهت حرکت انواع مختلفی از پرندگان مهاجر قرار گرفته است.

کوهستان های جنوب شرقی شهرستان به علت اتصال به کوهستان های تالش و نزدیکی به دریای خزر از بارش مناسبی در حدود 600 میلیمتر در سال برخوردار است و به همین علت سرسبز است و رودخانه های بسیاری در دامنه های آن جریان دارند. این رودخانه ها در این منطقه آبشارهایی با ارتفاعات مختلف ایجاد نموده اند. آبشار چالاچوخور نیز یکی از این آبشارهای زیبا و پرطرفدار این منطقه است که در روستای آلیله واقع شده است.

روستای آلیله در حدود 10 کیلومتری شرق شهر گرمی به سمت مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است که آب و هوای مساعد، وجود گورستان بزرگ تاریخی، جنگل های موجود در منطقه، غار و یخچال های طبیعی در ارتفاعات شمال این روستا و طبیعت بکر آن و آبشار چالاچوخور از جاذبه های گردشگری این منطقه است. آبشار چالاچوخور که در جهت رودخانه دومولی واقع شده با پرتگاه ها و دره های عمیق کناری اش معروف شده است. پوشش درختان جنگلی و خودرو در جهت دسترسی به آبشار بر جذابیت آن افزوده است. این آبشار در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

منبع: کجارو / alile-village.blogfa.com / seyfar.ir / fa.wikipedia.org / azadlo.ir

به "آبشار چالاچوخور، جاذبه ای بکر در میان دره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار چالاچوخور، جاذبه ای بکر در میان دره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید