چگونگی برخورد مناسب با غیبت مداوم کارمندان
به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، با غیبت مدام کارمندان چه کنیم؟
طبق تحقیقات صورت گرفته، غیبت کارکنان می تواند به مقدار 9 درصد پرداختی های شما به کارکنان هزینه داشته باشد. البته ضرر این غیبت ها برای کسب و کار شما به هر دلیلی، فقط اقتصادی نیست. کارشناسان منابع انسانی براین اعتقادند، شرکت هایی که کارمندانی دارند که خود را وقف کار نموده و همواره به موقع سر کار حاضر می شوند، مزیت رقابتی متمایزی دارند. مدیریت غیبت کارکنان یک فاکتور مهم در موفقیت شرکت به شمار می آید؛ به خصوص برای کارآفرینانی که دارایی های شخصی، قلب و روح خود را در کسب و کارشان سرمایه گذاری می نمایند. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانیم.

موسسه CIPDL در پژوهشی که اخیرا انجام داده است، هزینه سالانه غیبت های مکرر کارکنان را در سازمان های بریتانیایی بیشتر از 29 میلیارد یورو برآورد نموده است. کاتیا هلسال، مشاور توانبخشی حرفه ای، درمورد نحوه مدیریت این مشکل پر هزینه توصیه هایی دارد. به عنوان یک مشاور با بیش از 10 سال تجربه، اغلب با سوالات مدیران منابع انسانی و مدیران اجرایی درخصوص نحوه مدیریت غیبت های کارکنان برخورد می کنم. به نظرم یکی از مرسوم ترین مسائل سازمان ها تداوم و تکرار این امر در بین کارکنان است.
افرادی که مسوول رسیدگی به غیبت های کارکنان هستند با من درخصوص این چالش شایع سخن می گویند. آن ها به شدن به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند و ازسو دیگر نمی خواهند کارکنانی را که به علت بیماری غیبت نموده اند تحت فشار قرار دهند. این رویکرد به افزایش چشم گیر مدت زمان غیبت کارکنان در دوره بیماری و نیز تکرار چنین غیبت هایی می انجامد. از طرف دیگر این گروه از مدیران درخصوص دلایل غیبت کارکنان دچار تردید هستند و احتمالا علاقه بسکمک به بازگشت کارکنان به فرایند کار دارند. درنتیجه کارمندی که غیبت نموده است احساس می کند مورد توجه مدیرش نیست و به همین علت ساعات عدم حضور خود را در محل کار با عنوان مرخصی استعلاجی افزایش می دهد. حتی احساس می کند برای بازگشت به کار زیر فشار فراوان است، درحالی که واقعا توانایی حضور در محل کار را ندارد.
اگر دغدغه ای درخصوص مدت زمان و غیبت های مکرر شغلی فرد وجود دارد، احتمالا بتوان با استفاده از روش های درمانی به حل آن اقدام کرد. در واقع مدیران می توانند در تعامل با پزشکان با چنین مسئله ای رو به رو شوند یا حتی امکان انجام معاینه های پزشکی کامل را برای کارکنان خود فراهم نمایند.
غیبت در محدوده زمانی مشخص
اگر غیبت های ناشی از بیماری به دفعات اتفاق می افتد، به دنبال الگوی خاص و شناسایی مسائل و دلایل مرتبط با آن باشید.
- درصورت لزوم برای مصرف سیگار و سایر مواد مضر در سازمان تان محدودیت قائل شوید.
- امکان وجود دلایلی مبنی بر احتیاج مستمر کارمند به غیبت های مکرر و دوره ای را آنالیز کنید.
- به صورت مستقیم به گفت وگو با پرسنل خود اقدام کنید.
- اگر دغدغه هایی درخصوص سلامت کارکنان و غیبت های مکرر آنان دارید، از مشاوره پزشکی بهره ببرید.
استفاده از مصاحبه های بازگشت به کار
چنین مصاحبه هایی می توانند در فرآیند مدیریت غیبت کارکنان به مدیران منابع انسانی کمک کند و باید پرسش نامه هایی در این خصوص و با توجه به مسائل پزشکی تهیه گردد. بعضی موضوعات مهم که باید در این نوع مصاحبه ها مورد توجه قرار گیرند، عبارت است از:
- اطلاع از مصرف هرگونه دارویی که عوارض جانبی آن بر کیفیت فعالیت شغلی فرد اثرگذار است.
- اطلاع از اینکه که آیا پزشک معالج فرد با بازگشت وی به کار موافق بوده و در این صورت چه توصیه هایی در این خصوص نموده است؟
- سوال از کارمند درخصوص احتیاج به هر گونه کمک از سوی مجموعه
- اطلاع از مسائل کاری ازجمله مسائل ارتباطی کارمند در محل کار، احساس نارضایتی و شکایات احتمالی وی.
مکانیزم های پشتیبانی
آنالیز انتخاب برترین مکانیزم های پشتیبانی شامل موارد زیر است:
- توجه به اینکه چه نوع سازگاری های محیطی با توجه به محدودیت های فرد، مورد احتیاج سازمان است.
- ارائه برنامه بازگشت مرحله به مرحله به کار که براساس توانایی ها و محدودیت های فرد طراحی شده است.
- آنالیز امکان اصلاح وظایف فرد در زمان بازگشت به کار.
- شناسایی نقش جایگزین مناسب برای فرد مورد نظر.
- تنظیم آنالیز های منظم، رسیدگی به فرآیند پیشرفت، پشتیبانی و سایر مسائل.
انجام بحث های صادقانه کارکنان را در بیان دغدغه های خود و درخواست کمک از سازمان کمک می رساند. از دیدگاه کارفرمایان چنین بحث هایی روش مناسبی برای مدیریت موثر و نظارت بر عملکرد کارکنان از جنبه اندازه غیبت های شغلی حاصل از بیماری محسوب می گردد. این روش علاوه بر این فرآیند، مدیریت غیبت های مکرر کارکنان را نظام مند، شفاف و عادلانه می نماید.
منبع: الی گشت