مهم ترین اشتباه غذایی برای مادران شیرده

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، امیرحسین حسینی با اشاره به اینکه حساسیت نوزادان به شیر مسئله ای نسبتاً شایع است، اظهار کرد: این مسئله یکی از شایع ترین مواردی است که از ابتدای تولد بسیاری از والدین با آن روبرو هستند.

مهم ترین اشتباه غذایی برای مادران شیرده

وی با اشاره به اینکه خیلی از مادرانی که نوزاد را با شیر خود تغذیه می نمایند پیش از هر نشانه ای بعضی مواد غذایی را حذف می نمایند، اضافه کرد: در ابتدای تولد این ذهنیت وجود دارد که باید لبنیات از سبد غذایی مادر حذف گردد، این اقدام اشتباه منجر به حذف مهم ترین منابع غذایی می گردد که ضرر آن متوجه مادر و نوزاد است.

حسینی با بیان اینکه شیرخواران به وسیله شیرمادر و فرموله های شیرخشک تغذیه می شوند، اعلام کرد: در دسته اول احتیاجی نیست به صورت خودسرانه هیچ منبع غذایی اصلی از رژیم غذایی مادر حذف گردد، بعضی از مواد غذایی مثل فست فود ها و مواد غذایی صنعتی، چون فاقد ارزش غذایی هستند، در سبد غذایی جایی ندارند و عملاً حذف آن ها تأثیری هم در روند رشد نوزاد نخواهد داشت.

وی تاکید نمود: حذف مواد غذایی حساسیت زا مثل پروتئین های گاوی، لبنیات، گندم، غذا های دریایی، آجیل ها، گوشت یا سویا نباید به صورت خودسرانه انجام گردد.

حسینی با اشاره به اینکه در مواردی مشاهده دفع اندازه زیادی خون در مدفوع خطرناک است، اضافه کرد: دفع رده خون به اندازه جزئی اهمیت چندانی ندارد، ولی افزایش دفع مدفوع اسهالی، بلغم زیاد، علامت های پوستی به شکل اگزمای پوستی و یا علامت های تنفسی احتیاج به آنالیز بیشتر به وسیله پزشک متخصص اطفال را دارد.

وی ادامه داد: در حساسیت نوزاد به شیر، متداول ترین و اولین احتمال، حساسیت به پروتئین های گاوی است.

حسینی با اشاره به اینکه در درجه اول باید شیر گاو، شیرپاستوریزه و یا گوسفندی و یا سایر دام ها از سبد غذایی مادر حذف گردد، اعلام کرد: اگر با حذف شیر شرایط نوزاد بهتر نگردد باید در بازه های زمانی دوهفته ای سایر مواد غذایی تا رسیدن به شرایط طبیعی نیز حذف گردد.

وی ادامه داد: با حذف غذایی که نوزاد به آن حساسیت دارد، رفته رفته شرایط سلامت نوزاد عادی می گردد بنابراین مادر باید حداقل در بازه زمانی 6 تا 9 ماهه رژیم عاری از ماده حساسیت زا را رعایت کند.

حسینی درباره شیرخوارانی که از فرموله ها و یا اصطلاحاً شیرخشک استفاده می نمایند نیز گفت: اگر به هر دلیلی مادر قصد شیر دادن به کودک را نداشته باشد، باید از شیرخشک های معمولی شماره یک استفاده گردد و اگر مواردی از حساسیت مثل اگزمای پوستی، اسهال، دفع خون در مدفوع، علامت های تنفسی مثل سرفه زیاد، حساسیت، خس خس و صدایی شبیه سوت زدن هنگام تنفس دیده شد، در درجه اول احتمال حساسیت به پروتئین گاوی وجود دارد.

وی گفت: در تغذیه نوزاد دچار حساسیت به پروتئین های شکسته شده، باید از پروتئین های هیدرولیزه و مخصوصی که به وسیله متخصصان آلرژی و کودک تجویز می گردد، استفاده کرد.

حسینی، توجه به سابقه ابتلاء به آلرژی در خانواده هایی که سابقه آلرژی به پروتئین هایی گاوی در نوزادان قبلی خانواده وجود داشته را خواهان شد و تاکید نمود: در این موارد اگر مادر به هر دلیلی میخواهد از شیر های فرموله شده استفاده کند باید از شیرخشک هایی که پروتئین آن ها شکسته شده است، استفاده کند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اگر نوزاد همچنان به شیر های معمول مخصوص پروتئین گاوی هم واکنش حساسیت زا نشان داد، طبیعتاً باید به سراغ فرموله های مخصوص برویم که پروتئین آن در مقادیر بیشتری شکسته شده است.

حسینی توصیه کرد: برای آنالیز و درمان شیرخواران مبتلا به حساسیت به شیر مادر و یا شیر های فرموله شده باید مداخلات بیشتری به وسیله پزشک فوق تخصص گوارش و یا آلرژی انجام گردد.

منبع: فرارو

به "مهم ترین اشتباه غذایی برای مادران شیرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین اشتباه غذایی برای مادران شیرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید