فیسبوک سیستم تشخیص چهره خود را کنار می گذارد

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، شبکه اجتماعی فیسبوک که حال زیرنظر شرکت متا واقع شده است، به زودی سیستم تشخیص چهره خود را کنار می گذارد. شرکت متا اعلام نموده که این تغییر در هفته های آینده عملی خواهد شد. یکی از نتایج این تصمیم هم توقف استفاده از الگوریتم های تشخیص چهره برای تگ کردن افراد در تصاویر و ویدیوها است و بعلاوه الگوهای استفاده شده برای تشخیص چهره هم حذف خواهد شد.

فیسبوک سیستم تشخیص چهره خود را کنار می گذارد

جروم پزنتی، معاون بخش هوش مصنوعی متا، این تغییر را به عنوان بخشی از حرکت این شرکت برای محدود کردن استفاده از سیستم های تشخیص چهره در محصولات مختلف عنوان نموده است. در همین زمینه می توانیم به شکایت صورت گرفته از فیسبوک به علت نقض قوانین بیومرتیک استان ایلینوی آمریکا اشاره کنیم که در نهایت با پرداخت 650 میلیون دلار مختومه اعلام شد.

در پستی که متا منتشر کرد، آمده که آن ها هنوز فناوری تشخیص چهره را به عنوان یک ابزار قدرتمند در نظر می گیرند ولی از طرف دیگر باید به نگرانی های فزاینده درباره نقض حریم خصوصی هم باید توجه گردد. پزنتی خاطرنشان نموده که نهادهای نظارتی هنوز بر سر قانون جامعی برای حریم خصوصی تکنولوژی های تشخیص چهره به توافق نرسیده اند. با توجه به همین نگرانی ها، مدیران متا و فیسبوک به این نتیجه رسیده اند که استفاده از چنین سیستم هایی را باید محدود نمایند.

فیسبوک در سال 2019 استفاده از این سیستم را برای کاربران اختیاری کرد و حدود یک سوم از کاربران فعال این شبکه اجتماعی از این مشخصه استفاده می نمایند و به علت کنار گذاشتن این سیستم، اطلاعات مربوط به 1 میلیارد چهره از سرورها حذف خواهد شد. در این میان باید به شرکت هایی مانند Clearview AI اشاره کنیم که با استفاده از عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، از جمله فیسبوک، بانک اطلاعاتی عظیمی را از از عکس افراد درست نموده اند و از این اطلاعات برای توسعه سیستم تشخیص چهره استفاده می نمایند.

سازمان های دولتی آمریکا برای توسعه و بهره گیری سیستم های تشخیص چهره از شرکت هایی مانند Clearview AI بهره می برند. متا امیدوار است با غیرفعال کردن قابلیتی که سال ها از آن استفاده می کرد، بار دیگر اعتماد کاربران را در زمینه حفاظت از حریم خصوصی جلب کند. این شرکت اخیرا توجه ویژه ای به تکنولوژی های واقعیت افزوده و مجازی نشان داده که یکی از نگرانی های اصلی این تکنولوژی ها همین موضوع نقض حریم خصوصی است.

متا به غیر از ساخت هدست های واقعیت مجازی و افزوده، در حال آماده سازی دنیا های سه بعدی در پلتفرم Meta VR است. نتیجه بخشی این کوشش ها مستلزم سطحی از اعتماد کاربران و نهادهای نظارتی است و متا حالا با کنار گذاشتن یکی از مهم ترین سیستم های خود، گام مهمی را برای کسب این اعتماد برداشته است.

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ

به "فیسبوک سیستم تشخیص چهره خود را کنار می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیسبوک سیستم تشخیص چهره خود را کنار می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید