غرش اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، توربین Minesto Dragon 12 این قدرت را دارد که با شنا کردن بر خلاف جریان های اقیانوسی 1.2 مگاوات انرژی فراوری کند.

غرش اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد

غزال زیاری: یک دهه پیش بود که صحبت از فناوری توربین کایت شکلی به نام Minesto مطرح شد که در زیر آب به حرکت عایدیه و انرژی فراوری می کرد.

از آن موقع تا امروز، استارت آپ انرژی سبز سوئدی با رویکردی خلاقانه، دست به کار شده و از حرکت این توربین برخلاف جریان آب های اقیانوسی، برای فراوری برق پاک بهره می برد.

با اژدهای اقیانوس آشنا شوید

هفته گذشته Minesto از لحظات خیره کننده بزرگترین ساخته اش اطلاع داد. نیروگاه جزو مدی Dragon 12 زرد با طول تقریبا 12 متر و وزن 30 تنی اش، برای اولین بار 1.2 مگاوات انرژی فراوری نموده و به شبکه ملی جزایر فارو تزریق نمود که این میزان انرژی برای تامین انرژی یک شهر کوچک با هزار خانه کافی است.

معمولا از Dragon 12 با نام کایت یاد می گردد ولی این توربین بیشتر شبیه یک هواپیمای دوباله است که به شکل کامل زیر سطح اقیانوس باقی می ماند. در جریان مراسم افتتاحیه رسمی این توربین، یک مونتاژ ویدیویی از عملکرد آن به نمایش عایدی که سیستم انرژی جزر و مدی آن را نشان می دهد که برای نصب در یک خلیج داخلی به یاری یک یدک کش به حرکت در آمده است.

Dragon 12 پس از نصب، از یک سیستم کنترل داخلی برای راهنمایی سکان خود بهره می برد و این به توربین اجازه می دهد تا سفر مداومی در امتداد یک الگوی از پیش تعیین شده داشته باشد که بر خلاف جریان آب و به شکل عدد 8 انگلیسی با سرعتی بیشتر از آب های اطراف به حرکت در بیاید و بدین ترتیب توربین به چرخش در خواهد آمد. انرژی فراوری شده به وسیله این توربین، به وسیله خطوطی که در کف اقیانوس نصب شده اند، به یک کابل کشی زیر دریا و در نهایت به تاسیسات برق خشکی منتقل خواهد شد.

ایده ای قدیمی که پیاده سازی شد

ایده ای که در پس ساخت این نیروگاه های انرژی سبز جزر و مدی وجود دارد، ایده جدیدی نیست ولی سالهاست ثابت شده که فناوری زیربنایی این تکنولوژی، هزینه بالایی دارد و از نظر لجستیکی بسیار سخت است. در این میان کوشش های بزرگ دیگری نیز اجرا شده که از جمله آنها می توان به توربین O2 نیروی دریایی مداری 70 متری مستقر در اسکاتلند اشاره نمود که سازه غول پیکر آن حدود 700 تن وزن دارد و نزدیک به 4 مگاوات برق فراوری می نماید که تقریبا کمی بیش از 4 برابر Dragon12 ایی است که در این ماه به انتها رسیده.

هرچند که هردوی این روینمودها احتمالا کاربردهای خاص خودشان را دارند، اما سازه Minesto کوچکتر و ماژولارتر است و از ویژگی هایی برخوردار است که می تواند به زودی در دسترس شرکت های ارائه دهنده انرژی قرار بگیرد.

اتصال چندین توربین دراگون به یکدیگر دقیقا همان چیزی است که Minesto امیدوار است تا در آینده انجام دهد. این شرکت میخواهد تا برای ساخت یک سیستم 120 مگاواتی متشکل از حدود 100 توربین کایتی جز و مدی، با یک شرکت برق محلی در جزایر فارو قرارداد امضا کند. در صورت موفقیت، این پروژه، حدود 40% از کل احتیاج برق مجمع الجزایر فارو را تامین خواهد نمود.

Minesto یک برادر کوچک تر هم برای Dragon 12ساخته که برای طرح های ریزشبکه مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم توربین کایتی که Dragon4 نامیده می گردد، توان فراوری 100 کیلووات انرژی دارد و با ابعادی به میزان 4 5 2.7 متر، می توان آن را در داخل یک کانیتنر استاندارد حمل و جابجا کرد.

منبع: Popsci

5858

منبع: خبرآنلاین

به "غرش اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرش اژدهای اقیانوس در نزدیکی سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید