خشکی پوست در پاییز؛ علل، نشانهها و راههای درمان خشکی پوست

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، شاید شما هم جزو افرادی باشید که با فرا رسیدن روز های سرد و تغییر فصل، احساس خشکی در پوست خود بکنید که اغلب با بازگشت فصل گرما مجددا از میان می رود. این عارضه به اصلاح خشکی پوستی پاییزی نامیده می شود که علت عمده آن کاهش رطوبت در فصل های سرد و به تبع آن کاهش رطوبت پوست بدن و خشکی آن است. اگرچه این مشکل اغلب عوارض چندانی ایجاد نمی کند و خطرناک به حساب نمی آید، اما برای برخی از افراد بنا به دلایلی می تواند عوارض شدیدتری همچون خونریزی، عفونت و التهاب و حتی اختلالات روانی همچون کاهش اعتماد به نفس ایجاد کند.

خشکی پوست در پاییز؛ علل، نشانهها و راههای درمان خشکی پوست

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، از همین رو توجه به درمان و پیشگری از خشکی پوست پاییزی از دید متخصصان بسیار اهمیت دارد. اما خشکی پوست پاییزی چیست و به چه دلایلی ایجاد می شود؟ خشکی پوست پاییزی چه عوارضی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد. برای پاسخ به این سوالات ما آخرین یافته های علمی منتشر شده در سایت های health.harvard، usdermatologypartners و bustle را در کنار هم گرآورده و در اختیار شما قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین ماسک های صورت خانگی برای حفاظت از انواع پوست+ طرز تهیه

بهترین و ساده ترین ماسک های صورت خانگی برای جوانسازی پوست

11 ماده مغذی اساسی که در این روزهای کرونایی به آن ها نیاز داریم

پیشگیری و درمان آکنه صورت بر اثر استفاده از ماسک

همه چیز درباره جوانسازی و زیبایی پوست با میکرودرم

آناتومی پوست

پوست دارای سه لایه است که هر کدام نقش و وظیفه مشخصی دارند. پایین ترین یا درونی ترین لایه، شامل چربی زیر پوستی است که وظیفه عایق بندی، ذخیره انرژی و جذب ضربه را برعهده دارد. در بالای این لایه، درم واقع شده است که رگ های خونی، اعصاب، غدد عرق و چربی و فولیکول های مو را در خود جای داده است. بیرونی ترین لایه که اپیدرم نام دارد، محافظ اصلی پوست به شمار می رود که سطح خشک تری نسبت به دیگر لایه ها دارد. این قسمت از لایه های انباشته سلولی تشکیل شده است که به طور مداوم در حال انتقال هستند، زیرا سلول های زنده جوان از قسمت تحتانی اپیدرم برخاسته و در نهایت پس از رسیدن به سطح پوست می میرند و می افتند. جالب است بدانید که این چرخه مداوم، تقریبا هر ماه یک بار پوست را کاملا تجدید می کند.

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست زمانی اتفاق می افتد که پوست بنا به دلایل مختلفی، نتواند رطوبت کافی را در خود حفظ کند و این امر به طور مستقیم بر اپیدرم یا خارجی ترین لایه پوست اثر می گذارد. به عبارت دیگر میزان رطوبت موجود در اپیدرم نشان دهنده میزان رطوبت موجود در محیط یا عوارضی است که در درون بدن وجود دارد. حال سلول های پوستی اپیدرمال را به صورت سطحی پوشیده شده از موزائیک ها در نظر بگیرید که توسط یک چسب قوی از ماده ای به نام لیپید نگه داشته شده و سلول های پوست را صاف، مسطح و در جای خود نگه می دارد. اما این چسب محکم نیز ممکن است در اثر آفتاب، تمیز کردن بیش از حد، خارش دادن، شرایط پزشکی زمینه ای، رطوبت کم هوا در پاییز و زمستان، شل شده که نتیجه آن زبری، پوسته پوسته شدن، خارش، ترک خوردن و حتی گاهی احساس سوزش در پوست است.

به عبارت دیگر اپیدرم با از دست دادن رطوبت طبیعی خود، سبب خشک شدن پوست می شود. در این هنگام به طور معمول ما برای درمان خشکی پوست خود، از مرطوب کننده های مختلف استفاده می کنیم. در واقع مرطوب کننده های پوست، که باعث آبرسانی به اپیدرم و مرطوبت شدن آن می شوند، اولین مرحله در مبارزه با خشکی پوست است. مرطوب کننده ها معمولا حاوی سه نوع ماده اصلی هستند؛ 1) مواد رطوبتی، که به جذب رطوبت کمک می کنند که شامل سرامید ها از جمله گلیسیرین، سوربیتول، هیالورونیک اسید و لسیتین است. 2) دیگر مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده ها- به عنوان مثال، پترولاتوم (ژل نفتی)، سیلیکون، لانولین و روغن معدنی- به حفظ رطوبت در پوست کمک می کنند.3) نرم کننده هایی مانند اسید های لینولئیک، لینولنیک و لوریک، با پر کردن فضا های بین سلول ها، پوست را صاف می کنند.

علت خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست به یک علت خاص مربوط نمی شود، اما می توان دلیل آن را به عوامل خارجی و داخلی طبقه بندی کرد. عوامل خارجی شایعترین علت زمینه ای است و برای حل آن ها به طور معمول دچار دردسر کمتری می شویم. عوامل خارجی معمولا به عواملی اطلاق می شود که از خارج از بدن ما بر پوست ما تأثیر گذاشته و باعث خشک شدن پوست ما می شود که سردی هوای محیط در فصل های پاییز و زمستان، نمونه ای از این عوامل خارجی خشک شدن پوست است. عوامل داخلی نیز شامل سلامت کلی بدن، سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی و سایر موارد پزشکی است. مهمترین عوامل داخلی و خارجی خشک شدن پوست عبارتند از:

1. سن:

خشکی پوست با افزایش سن بسیار بیشتر می شود و حداقل 75 ٪ افراد بالای 64 سال پوست خشک دارند. تولید روغن های طبیعی در پوست نیز با افزایش سن کند می شود. در زنان، این امر ممکن است تا حدی نتیجه یائسگی و تأثیر آن بر هورمون های تحریک کننده روغن و غدد عرق باشد.

2. ژنتیکی:

برخی از افراد به دلیل ترکیب ژنتیکی، به طور طبیعی بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به خشکی پوست را دارند.

3. بیماری های پوستی:

برخی از افراد به دلیل ابتلا به برخی بیماری های پوستی همچون اگزما، پسوریازیس و سایر بیماری هایی از این دست، دچار خشکی پوست می شوند.

4. آسیب های شغلی:

افرادی که بنا به شغل خود نیاز به شستن مرتب دست دارند (مانند متخصصان پزشکی)، افرادی که مرتباً با مواد شیمیایی کار می کنند (مانند آرایشگران مو) و تعدادی از متخصصان دیگر ممکن است دچار خشکی پوست ناشی از خطرات شغلی شوند.

5. قرار دریافت در معرض منابع گرما:

نشستن در مجاورت شومینه یا منابع دیگر گرما نیز می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. حتی قرار دریافت طولانی مدت در معرض آفتاب نیز غالبا سبب خشکی پوست می شود. آسیب های ناشی از آفتاب باعث نازک شدن پوست می شود که این امر نیز به نوبه خود سبب از دست رفتن رطوبت آن می شود.

6. شنا کردن و حمام کردن:

اگر به طور منظم شنا می کنید، بهتر است بدانید که مقادیر بالای کلر می تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. همچنین حمام کردن روزانه و به ویژه استفاده از صابون سبب خشکی پوست می شود.

خشکی پوست پاییزی چیست؟

آب و هوا و تغییر فصل ها نیز یکی دیگر از دلایل خشک شدن پوست بدن است. زندگی در یک آب و هوای خشک همچون مناطق کویری می تواند سبب خشکی پوست شود و علت این امر نبود رطوبت در محیط و به دنبال آن کاهش رطوبت در پوست است. تغییر فصل ها و سرد شدن هوا نیز می تواند اثر مستقیم بر خشکی پوست داشته باشد. سرد شدن هوا اغلب باعث کاهش رطوبت در محیط می شود که این امر به ویژه در مناطقی که وزش باد دارد، تأثیر بیشتری داشته و سبب از دست رفتن رطوبت پوست می شود. از طرف دیگر با سرد شدن هوا به طور معمول بیماری های پوستی همچون اگزما تشدید شده و پوست را خشک تر می کند.

علائم خشکی پوست پاییزی

تغییر در آب و هوا و خشکی پوست ناشی از آن می تواند منجر به علائم زیر شود:

1. پوسته پوسته شدن پوست

2. تغییر بافت یا زبر شدن پوست

3. خارش

4. تغییر رنگ پوست که ممکن است خاکستری یا سفید به نظر برسد

5. ایجاد ترک هایی در پوست که ممکن است حتی خونریزی نیز داشته باشد

6. لب های خشکیده و ترک خورده

7. ایجاد عفونت به دلیل تجمع میکروب ها در ترک ها که منجر به شکل گیری لکه های قرمز و زخم می شود.

علت خشک شدن پوست در پاییز

1. هوای سرد و خشک: هوای سرد نسبت به هوای گرم یا معتدل، رطوبت کمتری دارد و متخصصان سلامت پوست معتقدند که هوای سرد می تواند به شدت خشک شود. در واقع در تابستان، هوا گرم و مرطوب است و پوست شما را مرطوب نگه می دارد، بدون اینکه حتی متوجه شوید. اما با فرا رسیدن هوای خنک تر، سطح رطوبت کاهش می یابد و شما این مرطوب کننده طبیعی را از دست می دهید و همین امر خشکی پوست شما را به دنبال دارد.

2. باد های شدید: باد های سخت و باد های شدید سرد می توانند چربی های طبیعی پوست را از بین ببرند، که در واقع یکی از مهمترین فاکتور های سد پوستی هستند و از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند.

3. خانه گرم: گرمای خانه همانند آب و هوا می تواند بر خشکی پوست اثر بگذارد. با تغیر فصل و شروع سرد شدن هوا، افراد به طور معمول در محیط زندگی خود از سیستم های گرمایشی مختلف استفاده می کنند. فعال بودن این سیستم های گرمایشی، به ویژه اگر شما کنترلی بر آن نداشته باشید به سرعت رطوبت در محیط زندگی را کاهش می دهد و به این ترتیب سبب خشک شدن پوست می شود.

4. استفاده از شومیه: ممکن است نشستن کنار یک شومینه در یک روز سرد پاییزی و نوشیدن چای در کنار دوستان و خانواده، بسیار مهیج باشد، اما بهتر است بدانید که گرمای ناشی از آتش، نیز می تواند پوست شما را گرم کند. پوستی که در معرض گرمای مستقیم آتش باشد، سریعتر چربی خود را از دست می دهد و فرآیند مرگ سلول های پوستی سریع تر می شود و این سبب خشکی بیش از حد پوست می شود.

5. دوش و حمام آب گرم: شاید یک دوش آب گرم بعد از سپری کردن یک روز خنک پاییزی، می تواند احساس خوبی داشته باشد، اما در واقع این کار برای پوست شما بسیار مضر است. حال اگر شما عادت داشته باشید که از شوینده هایی همچون صابون های قلیایی استفاده کنید، ترکیب ان با دوش آب گرم می تواند آسیب های بیشتری را به پوست شما تحمیل کند. آب گرم نیز مانند آتش سبب از میان رفتن چربی های پوست می شود و صابون نیز این عمل را تشدید می کند.

6. نوشیدنی های گرم: در یک روز سرد پاییزی، چه کسی ممکن است از احساس گرم شدن با یک فنجان قهوه داغ، شکلات داغ یا هر نوشیدنی گرم دیگر، لذت نبرد؟ با این وجود، بهتر است بدانید که قهوه و شکلات حاوی کافئین هستند و کافئین می تواند پوست شما را از داخل خشک کند. در مورد نوشیدنی های الکلی گرم نیز، توجه داشته باشید که الکل ادرار آور است و این امر بر روی بدن شما اثر کم آبی دارد.

7. لباس های گرم: با سرد شدن هوا، به طور معمول استفاده از لباس های گرم افزایش می یابد و شاید پوشیدن یک ژاکت پشمی بافته شده، ممکن است حس خوبی به آدم بدهد، اما واقعیت این است که این نوع لباس ها می تواند باعث تحریک و خارش پوست شما شود.

8. آفتاب: بیشتر مردم می دانند که آفتاب در فصل تابستان می تواند حتی به قوی ترین پوست ها نیز آسیب برساند، اما اغلب این افراد نمی دانند که آفتاب پاییزی و زمستانی نیز به همان اندازه آسیب زننده است. حتی اگر گرمای خورشید را احساس نکنید، توجه داشته باشید که اشعه ماورا بنفش (UV) هنوز وجود دارد و بنابراین هنوز در معرض آسیب خورشید هستید.

عوارض خشکی پوست پاییزی

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، خشکی پوست پاییزی معمولاً یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، اما می تواند عوارض جدی ایجاد کند، که عبارتند از:

1. اگزما: اگزمای مزمن (لکه های قرمز) یا خونریزی از شکاف هایی که در پوست عمیق شده اند می توانند به سادگی عملکرد مویرگ های درم را مختل کنند.

2. عفونت باکتریایی ثانویه: عارضه احتمالی دیگر عفونت باکتریایی ثانویه (قرمزی، تورم و چرک) است که ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

3. حساسیت: در موارد بسیار نادری، خشکی پوست ممکن است با آلرژی همراه شود.

4. کاهش اعتماد به نفس: برخی از افرادی با نوع شدید خشکی پوست پاییزی روبرو هستند که منجر به ترک های بزرگ و عمیق پوستی و حتی خونریزی شود. این موارد به وضوح بر روی پوست قابل مشاهده هستند و ممکن برای برخی از افراد در هنگام ملاقات با افراد دیگر احساس شرمساری ایجاد کند و سبب کاهش اعتماد به نفس آن ها شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوق یا در صورت عدم کارآیی اقداماتی که در خانه انجام می دهید، با پزشک خود مشورت کنید. برای خشکی شدید پوست، پزشک ممکن است کرم حاوی اسید لاکتیک، اوره یا کورتیکواستروئید ها را تجویز کند. پزشک همچنین ممکن است بخواهد برخی آزمایشات را انجام دهید تا شرایط پزشکی که می تواند باعث خشکی پوست شود، از جمله کم کاری تیروئید، دیابت، لنفوم، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، پسوریازیس و درماتیت آتوپیک را بررسی کند.

درمان پوست خشک پاییزی

اگر شما جزو افرادی هستید که دچار خشکی پوست پاییزی است، احتمالاً چندان از تغییر فصل راضی نمی شوید. اگرچنین باشد بهتر است از همان فصل تابستان خود را مهیای رسیدن پاییز بکنید و اقداماتی پیشگیرانه و مناسب را در نظر بگیرید تا با فرارسیدن پاییز، با کمترین مشکل در زمینه خشکی پوست روبرو شوید. به هر حال میزان خشکی پوست پاییزی در میان افراد مختلف نیز متفاوت است. برخی با خشکی پوست کمتری درگیر می شوند و برخی دیگر نیز شدت خشکی پوست ان ها به حدی است که حتی ترک های پوستی نیز ممکن است دچار خونریزی شود. با این حال باید توجه داشت که راه های مختلفی برای درمان خشکی پوست پاییزی وجود دارد که در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد؛

1. با آب ولرم حمام کنید:

اولین قدم این است که مدت زمان دوش یا حمام خود را به 5 یا 10 دقیقه محدود کنید. شاید این مدت زمان زیاد به نظر نرسد، اما بیش از این مدت می تواند بیش از حد رطوبت پوست شما را از بین ببرد. در هنگام دوش دریافت درب حمام را بسته نگه دارید تا رطوبت محیط را حفظ کنید. از آب گرم و داغ استفاده نکنید چراکه آب گرم رطوبت پوست را از بین می برد. هنگام استفاده از پاک کننده های مانند صابون یا شامپوی بدن، از موادی استفاده کنید که سبب از بین رفتن کامل چربی های پوستی شما نشود و همچنین میزان زیاد از این مواد استفاده نکنید. ایجاد کف غلیظ با چنین موادی می تواند رطوبت پوست را بیش از حد از بین ببرد.

2. پس از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید:

به محض این که دوش گرفتید، مرطوب کننده بزنید. برای حفظ حدبیشتر میزان رطوبت پوست، باید مرطوب کننده خود را ظرف چند دقیقه پس از دوش دریافت یا حمام و همچنین بعد از شستن صورت یا دستان خود استفاده کنید.

3. از مرطوب کننده های حاوی سرامید استفاده کنید:

قبل از خرید مرطوب کننده، به مواد تشکل دهنده آن توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که مرطوب کننده شما حاوی سرامید ها باشد. همچنین از پاک کننده های حاوی گلیسرین استفاده کنید.

4. همیشه کرم دست به همراه داشته باشید:

همیشه آماده باشید و یک کرم دست خوب به همراه داشته باشید. کرمی را انتخاب کنید که حاوی برخی از مواد ذکر شده در بالا باشد. بعد از هر بار شستن دست باید یک لایه سبک از کرم دست بدون چربی استفاده کنید. این کار به طور قابل توجهی، از دست دادن رطوبت دست ها در طول روز را کاهش می دهد.

5. از ضد آفتاب استفاده کنید:

اشعه ماورا بنفش خورشید تأثیرات منفی بسکمک بر روی پوست، از جمله خشک کردن آن دارد. به دنبال یک مرطوب کننده با SPF داخلی باشید که بتوانید آن را به صورت، دست ها، گردن و سایر مناطق در معرض نور خورشید بمالید تا از اثرات مضر نور آن در طول سال محافظت کند.

6. از تقویت کننده های لب استفاده کنید:

یک تقویت کننده لب انتخاب کنید که برای لب های شما مناسب باشد. در بسکمک از تقویت کننده های دارویی، نعناع وجود دارد که این می تواند باعث ایجاد سوزش شود. در عوض محصولی را پیدا کنید که مرطوب کننده و تسکین دهنده باشد و دارای کمترین میزان الکل باشد.

7. از محصولات ملایم استفاده کنید:

تمام صابون ها، لوسیون ها، دئودورانت ها و حتی مواد شوینده لباسی که استفاده می کنید باید ملایم و با کمترین اثرگذاری روی پوست باشند. محصولات بدون بو معمولاً بهترین هستند، زیرا مواد شیمیایی مورد استفاده برای ایجاد عطر ها بسیار پر عارضه هستند. هنگامی که با خشکی پوست سر و کار دارید، محصولی می خواهید که به پوست شما کمک کند که روغن های طبیعی خود را حفظ کند، بنابراین از صابون های خوشبو کننده یا محصولات حاوی الکل، اسانس، رتینوئید ها یا آلفا هیدروکسی اسید (که روی بسته بندی آن را AHA می نامند) نیز استفاده نکنید.

8. از دستکش استفاده کنید:

در ماه های سرد سال، دست ها اغلب اولین مکان هایی هستند که ما را متوجه خشکی پوست می کند. بند انگشت ممکن است ترک بخورد و حتی خونریزی کند و پوست ممکن است قرمز یا پوسته پوسته شود. برای جلوگیری از تحریک پوست دست ها، هنگام بیرون رفتن در هوای خشک و خنک، باید از دستکش استفاده کنید.

9. از لباس های سبک استفاده کنید:

شما باید لباسی بپوشید که باعث تحریک بیشتر پوست شما نشود، بنابراین قبل از پوشیدن لباس های پشمی زمستانی، بهتر است برای محافظت از پوست خود یک لباس نخی سبک، زیر آن بپوشید.

10. مستقیما در معرض منابع گرما قرار نگیرید:

ممکن است شما جزو افرادی باشید که نشستن کنار یک شومینه، در یک شب سرد پاییزی را بسیار دوست داشته باشید، اما حتی اگر کنار گذاشتن این عادت برای شما سخت باشد، بهتر است که در فاصله خیلی نزدیک به آتش شومینه قرار نگیرید، زیرا هوای گرم تمام رطوبت پوست شما را می گیرد. فاصله دریافت از شومینه می تواند از تاثیر گرمای آتش بر پوست شما بکاهد.

11. رطوبت هوا را افزایش دهید:

راه اندازی بخاری در زمستان باعث خشک شدن هوای خانه های ما می شود که این باعث خشکی پوست می شود. برای افزودن رطوبت به هوا از مرطوب کننده ها استفاده کنید. برخی از سیستم های گرمایشی و سرمایشی جدید دارای یک دستگاه رطوبت ساز نیز هستند. شما حتی می توانید از یک دستگاه بخار ساز یا حتی کتری آب جوش نیز بهره بگیرید.

12. از ژل پترولیوم (وازلین) استفاده کنید:

اگر لکه هایی دارید که خیلی خشک هستند (اغلب در زانوها، آرنج ها و پاشنه های پا)، می توانید از وازلین استفاده کنید. این باعث ایجاد مانعی بین پوست و عوامل خشک کننده می شود و سبب حفظ رطوبت پوست می شود. برای اثرگذاری بیشتر، شما می توانید از این محصول به دفعات دلخواه خود استفاده کنید، اما توصیه می کنیم قبل از خواب استفاده کنید، زیرا دیگر نگران ظاهر چرب پوست نخواهید بود.

13. به متخصص پوست خود مراجعه کنید:

درنهایت، از قلم نیاندازید که اگر باوجود همه تمهیدات فوق نتوانستید خشکی پوست پاییزی خود را کنترل کنید، باید به سراغ متخصص پوست بروید که بتواند علت دقیق این مشکل را شناسایی کند. شاید علت خشکی پوست شما در پاییز ناشی از عوارض و بیماری های دیگری باشد که از چشم شما دور مانده است.

بازنشر این گزارش بدون ذکر منبع و لینک فعال جایز نیست و پیگرد قانونی دارد

منبع: فرارو

به "خشکی پوست در پاییز؛ علل، نشانهها و راههای درمان خشکی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی پوست در پاییز؛ علل، نشانهها و راههای درمان خشکی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید