سال جاری نوبل سینما به کدام فیلمساز می رسد؟

به گزارش وبلاگ جعبه گیگابایتی، ویم وندرس کارگردان 77 ساله و شناخته شده آلمانی به عنوان دریافت کننده جایزه سالانه و معتبر لومیر فرانسه معروف به نوبل سینما انتخاب شد.

سال جاری نوبل سینما به کدام فیلمساز می رسد؟

ویم وندرس کارگردان 77 ساله و شناخته شده آلمانی به عنوان دریافت نماینده جایزه سالانه و معتبر لومیر فرانسه انتخاب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، کارگردان مشهور فیلم هایی چون پاریس، تگزاس، زیر آسمان برلین، کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا و فیلم برجسته جشنواره کن سال جاری یعنی روزهای عالی، به عنوان برنده جایزه لومیر فرانسه شد؛ عنوانی که سال گذشته به تیم برتون فیلمساز هالیوودی رسیده بود.

پانزدهمین دوره جشنواره معتبر لومیر فرانسه با موضوع فیلم کلاسیک در لیون و از 14 تا 22 اکتبر (22 تا 30 مهر) برگزار خواهد شد و وندرس جایزه لومیر را در روز آدینه 20 اکتبر 2023 دریافت خواهد نمود.

جایزه لومیر که از آن به عنوان نوبل سینما یاد می گردد پیش تر به کلینت ایستوود، میلوش فورمن، کن لوچ، کوئنتین تارانتینو، پدرو آلمادوار، مارتین اسکورسیزی، کاترین دونو، وونگ کار وای، جین فوندا، فرانسیس فورد کاپولا ، برادران داردن، جین کمپیون و تیم برتون اعطا شده است.

بیانیه موسسه لومیر درباره ویم وندرس

موسسه لومیر در بیانیه ای در این باره نوشت: او مردی است که تجسم احیای سینمای آلمان و اروپا در شروع دهه های 1970 و 1980 است، یک فیلمساز سرگردان که فیلم جاده ای را دوباره اختراع کرد. او کارگردان پاریس، تگزاس و زیر آسمان برلین است، مردی که مسیر خود را به عنوان یک هنرمند دنبال نموده و به تازگی با دو فیلم اخیر خود آنسلم و روزهای عالی به موفقیت دوگانه بزرگی دست یافته است.

ویم وندرس در جشنواره فیلم کن 1984 با فیلم پاریس تگزاس برنده نخل طلای برترین فیلم شد و در سال 1987 هم برای فیلم زیر آسمان برلین برنده جایزه کارگردانی کن شد. بعلاوه مستند نمک زمین ساخته او درباره عکاس سباستیائو سالگادو برنده جایزه سزار برترین فیلم مستند در سال 2015 شد.

وندرس سال جاری با جدیدترین فیلمش روزهای عالی به رقابت در کن بازگشت. کوجی یاکوشو بازیگر ژاپنی نیز برای بازی در فیلم برنده جایزه برترین بازیگر مرد شد.

فیلم روزهای عالی درباره یک نظافتچی توالت در توکیو است که داستانی انسانی درباره مراقبه، شادی و موهبت های روزمره را روایت می نماید، آنچه ژاپنی ها از آن به عنوان کوموربی یاد می نمایند - به معنای واقعی کلمه تشعشع نور خورشید از میان درختان، مفهومی که ناپایداری زندگی را نشان می دهد و به پایکوبی بین سختی ها و لحظات راحت تر تا زمانی که هنوز زمان داریم، تاکید می نماید.

ویم وندرس اخیرا به عنوان رئیس هیات داوران سی وششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم توکیو نیز انتخاب شده است.

منبع: عصر ایران

به "سال جاری نوبل سینما به کدام فیلمساز می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری نوبل سینما به کدام فیلمساز می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید